Hjälp mig att välja telefon utifrån min "kravlista":

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nummerskivan, 18 sept 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Har ni förslag på lämplig mobil till mig? Om ni kommer på en passande mobil som ej har Android, så går det bra att tipsa om den också.

Mina krav:
    - Kunna synka med Outlook utan jätteproblem. Helst med Thunderbird, men det blir väl ännu mer problem?

- Bra kamera för stillbild och rörliga bilder

- Kunna ha många poster för kontakter (även sådant som fysisk adress och annat)

- Bra kalender som kommer att vara min enda kalender ihop med Outlook (byter gärna till Thunderbird, men synkningen blir väl ännu knepigare...)

- Vara enkelt att hantera kalender och kontakter.

- Kunna surfa behagligt

- Mellanprisklass, alltså upp till 3000 kr.

- Ej behöva ladda jämt och ständigt.

- Helst fysiskt tangentbord och då med å ä ö

Jag har funderat på X10 mini pro där nackdelarna verkar vara synkningen med Outlook och batteriet, samt HTC Wildfire där nackdelarna var "inget fysiskt tangentbord" samt fått dåliga recensioner om kameran, men den kan synka med Outlook.

Har också tittat på Samsung Galaxy 3, där ett test säger att surfandet inte är behagligt. Hur den synkar med Outlook vet jag inte. Hade inte heller tangentbord.

2. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Om du vill ha Tangentbord så försvinner nästan alla HTC om inte alla HTC.

Sen att du inte vill ladda den jämnt och ständigt, det kommer du få göra
    för dessa är en smartphone, ingen telefon längre.

Vad du menar med "bra" kamera är en djungel, jag tycker den är OK.
    Men alla har sin egen gräns vad "bra" är. Detta är ingen systemkamera
    direkt. Personligen tycker jag den är okej för att ta impulsbilder med.

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag tycker att jag redan laddar min p990i jämt, men det är ju iofs också en smartphone, om än rätt "ute" i nuläget. Jag tänkte mest att man åtminstone kan räkna med att telefonen aldrig behöver laddas under dagen.

Att man inte behöver ta med laddare jämt, eller som en del beskriver om x10 mini att 50 % försvunnit efter en timme om de surfar lite.

Det jag menar är jämfört med dåliga och bra mobilkameror. Min kamera i min p990i är te.x. skrattretande dålig. Man undrar om det ens är ngn idé att ta impulsbilder.

Och i tester läser jag att vissa får uselt omdöme för kass kamera, medan andra har riktigt bra kamera.

X10 mini hade fått bra kritik om sin kamera, medan HTC wildfire hade fått kass. Jag testade båda idag på mediamarkt, filmade lite, och där var det nog X10 mini som hackade mest, i alla fall under uppspelningen på kameran och under inspelning. Tvärtemot alla rescensioner jag har läst.

Det viktiga är att jag får en kamera som fungerar som en ok mobilkamera och inte en kamera som är totalt oduglig.

Det viktigaste är ändå att jag lyckas att enkelt synka med Outlook och att batteritiden tillhör de bättre (även om smartphones har sämre batteritider, så varierar det ju rätt mycket mellan olika modeller), samt att fysiskt tangentbord är riktigt önskvärt.

Vilken mobils kamera är det du tänker på när du skriver att "den är ok"?

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Fysiskt tangentbord med åäö tvivlar jag på att det någonsin kommer att komma. Sverige är för liten marknad för att det ska vara nån mening att göra ett tangentbord bara för oss.

Om man ser till övriga krav så är det nog x10 mini pro som ligger närmast. Jag kan dock inte svara på hur den är att surfa med.

Till Thunderbird kan du ladda ner Lightning och Provider for Google Calendar. Då kan du få Googles kalendrar direkt i Thunderbird. Till din Android kommer dom automatiskt om du vill det. Jag gör så och det funkar hur smidigt som helst.

Mailkonton du lagt till i Thunderbird kan du även lägga till i telefon men om det ska vara riktig synk behöver det vara IMAP. Använder du POP3 så kommer samma mail laddas ner överallt. Det är dock epostleverantören som avgör om du kan få IMAP eller bara POP3.

Kontakthanteringen sköter du enklast genom Google. Alla Androider motsvarar då dina krav.
    Det finns även ett tillägg för Thunderbird för att synka kontakter med Google men jag har inte testat det.

5. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    X10 mini pro har ju dessutom å, ä och ö på det fysiska tangentbordet. :)

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag skickade alla kontakter från Outlook till google-kontakter, men då blev alla å ä ö till citationstecken -> ".

Sedan har man ju problemet att få över kontakter från telefonen till Outlook, om man ska gå via google.

Förra året grävdes vår fiber av och vi var utan uppkoppling i många dagar. Då försvann förstås allt som låg på nätet, och bl.a. därför vill jag inte ha viktiga uppgifter på nätet. Det känns även osäkert.

Nu vet jag ju att Androids idé är att utnyttja "molnet" och att en del tycker att om man inte gillar det så är Android fel OS, men det känns som att det finns så många andra fördelar med Android, så jag hoppas kunna jämka ihop det.

Jag kommer att köpa en Galaxy 5 till min son före jag köper mobil mig själv, så jag ska väl kunna forska lite mer i OS:et Android innan jag köper.

7. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Om du känner att du vill ha en kraftfull mobil med fysiskt tangentbord och dessutom kan vänta en tag kanske HTC Desire Z är något för dig? :) EDIT: Oj då, såg inte prisklassen. Tror den kommer hamna över det då den lanseras tyvärr. :(

Last edited: 18 sept 2010
  8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    X10 mini pro har jag testat på Mediamarkt. Verkligen underbart tangentbord.

Medan funktionerna kändes enklare att handha när jag testade HTC Wildfire. Enklare zoomning (multi touch? som mini saknar), enklare att få överblick över alla startskärmar o.s.v.

Kanske bör invänta X8 och se hur den blir.

Jag har haft stora problem med min p990i, men har fått igång den skapligt nu, så jag överlever ett tag till. Det verkar ju komma fler och fler smartphones för rimligare priser än förut, så kanske värt att vänta för en fattiglapp som mig. Jag betalade 3000 för min p990i begagnad, och det var BILLIGT...

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Hoppsan där ser man. Har bara sett bilder på den och på dom fanns det inte:o

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag såg å ä ö på något annat tangentbord idag på Mediamarkt. Kommer inte ihåg vilket, så det var nog ingen intressant mobil för mig...

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 287

MINA ENHETER

Jag använder en Mini Pro i jobbet. Hade en P1i innan och har även haft en P990i.
    Jag har inga batteriproblem med min Pro trots att jag använder den ganska hårt i jobbet.Upplever nog snarare att den håller bättre än vad min P1i gjorde. Dessutom köpte jag en bordsladdare samt extra batteri "ifall" det inte skulle räcka (har ännu inte behövt byta under dagen). Google har ett program för att kunna synka mellan Outlook och gmail, tror det krävde Outlook 2003 eller högre för att fungera. Vi kör Outlook 2000 så jag kan själv inte använda det men dom jobbar med någon form av exchangeserver nu och räknar då med att det kommer fungera även med Pro:n. Just nu kör jag allt via gmail och det fungerar riktigt jäkla bra faktiskt,mailen har jag vidarebefodrat från min outlook för att få den i mobilen, kalendern/kontakter får jag för närvarande lägga in på 2 ställen tyvärr.

Kan varmt rekomendera en Pro

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag hittade (alldeles nyss) ett synkprogram från google, vilket smidigt synkar kalendern. Men hittade också info om att de har ett liknande program för kontakter, som dock bara säljs till företag.

Bra att ditt batteri fungerar såpass bra. Jag har hört lite olika, allt från de som har riktigt bra batteritider, till de som måste ladda både en och två gånger per dag. Att behöva extraladda under dagen känns inte acceptabelt.

Om jag får till synk på ett bra sätt, och batteritiden känns ok, så känns mini pro som ett intressant val. Fast då börjar jag förstås tänka att det verkar oklart om man får Android 2.X eller blir sittande med 1.6...

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det där är väldigt svårt att komma förbi. Fundera över hur länge du kan surfa via mobilt bredband på en laptop. Fundera sedan på hur stort batteriet är som sitter i denna laptop.

En mobiltelefon med sitt lilla batteri kan räcka i någon vecka, men då ska man inte ha skärmen på, inte ha någon datatrafik och helst inte prata i telefonen heller.

Jag har inga problem att få mobilen att räcka en hel dag, men då sitter jag inte och surfar timtals i sträck. Om jag ändå skulle få för mig att köra en massa datatrafik eller GPS och finna att mobilens batteri är på väg att ta slut när jag behöver mobilen som bäst har jag en sån här: http://www.dustinhome.se/pd_5010209719.aspx

m vh Henrik

14. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Batteritiden har väldigt mycket att göra med vad du installerar för program i telefonen och hur du använder dom. T.ex. om du har en herrans många widgetar som hela tiden uppdaterar hejdlöst (facebook, twitter, nyhetsflöden, väder mm.) så kommer det att tömma batteriet på en halvdag. Å andra sidan om du använder telefonen som en gammal hederlig dumtelefon och bara ringer och smsar så kan du få batteriet att räcka i flera dygn.

Själv har jag sökt någon sorts gyllene medelväg där jag har valt mina widgetar med omsorg för att de inte ska bli för många, samt ställt ner uppdateringsfrekvenserna och bockat ur en del options som jag inte tycker att de behöver hämta. Detta ger mig en batteritid på ett drygt dygn även om jag sitter och pratar mycket under dagen samtidigt som jag ändå har ett schysst informationsflöde i telefonen.

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för era svar.

Jag kommer säkert inte att installera en massa tjafs, och jag gillar inte automatiska oavbrutna uppdateringar och brukar ha god koll.

Jag ringer väldigt lite, men använder kalender och vill kunna surfa mer än hittills.
    Troligtvis inte massor varje dag, utan det blir väl när man sitter och väntar, eller som senast, googla fram vad ett visst E-nummer var för något.

Kunna kolla mail via imap skulle jag också använda litegrann.

Jag tror inte jag är en "tung" användare, utan mer att jag behöver ha funktionerna där så att de finns när jag behöver dem.

Som det är nu, så tar mitt batteri till p990 slut väldigt fort, otroligt fort, om jag surfar. Det var något bättre när det var nytt, men jag behövde ändå ladda varje dag om den inte bara var på standby (då höll det max tre dagar).

16. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om surfning är högt prioriterat för dig så bör du definitivt titta på något större än X10-minisarna, visst det går att surfa på dom men det blir riktigt smått.

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 287

MINA ENHETER

Ladda varje dag är nog något du får räkna med.
    Spelar nog ingen roll vilken smartphone du väljer idag,man måste ladda varje natt allafall. Alla drar dom mycket ström,spec skärmen och vid tex surfning drar det ju som mest.

Dagens telefoner är så jäkla roliga att pilla med att man inte kan låta bli ;)

Håller med tidigare inlägg, mata inte telefonen full med widgeter och program som ska uppdateras hela tiden,fundera först om du verkligen behöver dom.
    Väder app tex, det är ju lika enkelt att surfa in på en vädersida när man är intresserad av en prognos i stället för att ha en som uppdaterar sig ständigt på skärmen.

Jag har själv varit väldigt sparsam med vad jag lagt in på telefonen men jag har det jag anser mig behöva.

18. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Är det inte bekräftat att X10 mini pro ska få 2.1? Och där kommer väl stödet för outlook att bli bättre?

19. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, det ska jag följa, inte proppa in appar. Jag gillar det inte heller, när man får så mycket saker att det blir oreda till slut.

Ladda varje natt kan vara ok, men inte att behöva göra det under dagen om man inte surfar otroligt mycket.

20. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har tyvärr inte fått se hur det ser ut på en mini.

Kanske går att hitta någon film som visar detta på youtube.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.