Hjälp mig hitta en bra rom!

Diskussion i 'Magic' startad av Sgt. Stinger, 7 jun 2010.

1. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Hej!
    Min sambo äger en rootad Magic från tre, med någon version av cyanogenmod på. Nu behöver jag hitta en ny rom till telefonen, eftersom det är lite mycket buggar och sådant i den nuvarande romen. Eftersom det inte är min telefon, men jag är den mest tekniska av oss, blir det jag som flashar och letar rom.
    Det vi vill ha i ROMen är följande:
    Sense-gränssnittet
    Stabil rom
    All hårdvara skall fungera
    Gärna svensk ordlista till HTC-tangentbordet

Hittade inga liknande trådar, men om jag har missat något så ber jag om ursäkt.

2. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Senaste cyanogen (5.0.7) är byggt på Android 2.1. Den är väldigt välbyggd och stabil, snabb också. All hårdvara fungerar, MEN den har inte Sense.

Vill du ha sense på magic får du jobba lite då det är något för stort för ram-minnet som är på en Magic (du kommer behöva swap för att det inte skall bli allt för segt).

Kolla in
    http://db.androidspin.com/androidspin_release_matrix.asp?phone=g1

Där ser du vilka som är mest nedladdade, uppdaterade, features och vad dom bygger på. Mycket bekväm databas med all info du behöver.

Jag har själv kört Sense på en Magic flera gånger med olika ROMs men det är lite väl segt när det gäller att starta program då själva gränssnittet äter upp det mesta av minnet.

3. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Magic hanterar Sense helt fint. Det är de nuvarande portarna för 2.1 från Legend och liknande som är ordentligt sega och dåliga.

Nöjer du dig med Android 1.5 så finns det en del alternativ därute. http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=493
    Den sista officiella uppdateringen innehåller Sense, men även en låst bootloader som gör att du inte kan installera egna roms. Så vill du ha en så-nära-som-möjligt-orginal men även behålla möjligheten att köra egna roms så rekommenderar jag Cursordroid i någon nyare version. Annars så är Cyanogens version 5 väldigt trevlig. Baserad på 2.1 men den innehåller inte HTC Sense.

Djungeltelegrafen säger även att en officiell release av Android 2.1 med HTC Sense ska komma i sommar.

Last edited: 7 jun 2010
  4. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

CursorSense flyter på som inget annat, mkt bra sense rom måste jag säga...

Kolla upp den!

5. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Men som du sa Cyanogen flyter fint och är Android 2.1, glöm alla portar då dom inte är bra nog.

Sense på 32A fungerar antagligen bättre än på 32B (Utlands-magic) då dom har mer tillgängligt minne, har inte prövat eftersom jag inte har någon :P

6. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Man tackar för hjälpen :)
    ska höra efter ifall sense var väldans viktigt eller om det kanske var shiny-faktorn från desiren som sken igenom :)

7. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är jäkla tänd på Sense måste jag säga, väldigt integrerat och intinutivt. Men "Standard android" som på tex Nexus 1 har kommit ikapp, så det är eg. en fråga om smak och behag.

8. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

sense över cyanogenmod... nja... Snart kommer cyanogenmod med 2.2 till magic så då kommer telefonen iaf skina igen :)

9. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Problemet är bara att den versionen av Cyanogenmod som körs på telefonen i fråga för tillfället har många buggar och känns rätt instabil, och den var den nyaste versionen jag kunde finna för bara två-tre månader sedan... Har problemen löst sig (t.ex att telefonen hänger sig vid landscape-mode på hemskärmen)?

Last edited: 8 jun 2010
  10. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Ja, det kom ett nybygge för bara några veckor sedan som var helt ombyggt och baserat på 2.1 istället för 1.6. Fungerar jädrigt bra, inte märkt några buggar hittils på en vecka och den är snabb som aldrig förr.

11. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Då ska jag se om det kan duga för sambon :D

12. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu kommer då en liten bump, den nya cyanogen funkar bra, och sambon uppskattar 2.1, men det drar betydligt mer batteri än original och cm med 1.6 gjorde. Är detta ett känt fel, eller är det för att det är 2.1?

13. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det har varit rätt mycket diskussioner om att batteriet drar ur fortare och det har funnits flera olika ideer. 5.0.7 final versionen drar dock inte i närheten av vad 5.0.7-test2 gjorde.

Detta jobbar Cyanogen på och i 5.0.8 kommer det förhoppningsvis vara lite bättre. Han rekommenderar även att man gör en batterikalibrering. Läser man troubleshoot delen på följande länk så står det hur man borde göra vid första uppstart av CM5.0.7 http://wiki.cyanogenmod.com/index.p...or_other_rooted_ROMS_to_5.0.x(Dream/Sapphire)

Vad man gör för en kalibrering är att man laddar batteriet till 100% (inte enbart till lysdioden blir grön utan verkligen 100%). Sedan så stänger man av telefonen, bootar upp den i recovery läge (Amon Ra's 1.7.0 recovery har funktionen att ta bort batteri statistiken). Ta bort batteri statistiken. Starta sedan telefonen normalt och kör den tills den dör själv, LADDA INTE UNDER TIDEN.

14. erlander

erlander Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade tänkt lägga in cyanogens 5.0.8 men har kört sense för det mesta på min fön då jag nästintill är beroende av det befinnande men ack så mediokra flash-stödet webbläsaren. Sen är ju dialern en grymminggrej på sens som dialer one nästan klarar av men är inte lika bra.

15. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Kan bara hålla med om cursorsense. Riktigt stabil och snabb! Sitter ofta och försöker hitta någon väl fungerande 2.1-rom med sense, men de är varken lika stabila eller snabba som cursorsense, så det slutar alltid med en nandroid restore :P
    Kommer bli ett tufft val mellan 2.1 med sense och 2.2 vanilla när de officiella kommer :teeth:

16. iorx

iorx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har kört SuperHero 2.1 och Sense, magic modden, ett par dagar. Allt fungerar utom knappbelysningen. Snabb och stabil tycker jag. Och så fick man ju alla fördelar med 2.1 (update-1)

17. iorx

iorx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Super-Hero V2 [Eris Dump] [26th jun] http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=642393

Denna är det jag kört ett par dagar. Var lite "tungan i rätt mun" för att uppdatera radio, spl m.m.
    Men som jag nämnde ovan så tycker jag den verkar stabil och funktionell.

Såg att 2.1 kom till Hero idag. Kanske ska man vänta in ett custom-rom baserat på denna... vad vet jag. Gillar iaf skarpt 2.1 på min Magic. Maps [brut] t.ex. :)