Hjälp mig hitta rätt scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Apoteket, 27 aug 2023.

1. Apoteket

Apoteket Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Jag har sedan tidigare en Xiaomi Pro och var nöjd med den. Problemet är att jag drabbats av sjukdom och har dålig balans till och från samt svaghet i benen och behöver ett elfordon som jag kan sitta på.
    Eftersom jag är ung så vägrar jag någon pensionärsvariant med fyra hjul eller liknande.
    Funderade då på en elscooter med sadel. Men verkar svårt att hitta någon bra. Kravet är att det ska gå att sitta på och att den ska kunna ta mig skapligt långa sträckor. Vill ha en smidig variant, ingen fatscooter.
    Den enda jag hittar är: Elsparkcykel (Med sadel) - 65km Räckvidd

Men jag brukar inte köpa elscootrar från okända märken. Kan ni hjälpa mig? Är den något att ha eller har ni bättre förslag?

Last edited: 27 aug 2023
  2. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Apoteket gillar detta.
  3. Apoteket

Mottagna gillanden:
    16
    Tack! Är ungefär precis vad jag söker. Hade bara önskat lite längre range och att den orkade klättra backar lite bättre. Men deras Pro variant kanske gör det?

4. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 480
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    En del scootrar kan man köpa till säten till med vilket ger dig lite mer valmöjligheter. Vet inte vilka märken som har det som tillbehör men Xiaomi hart en del

https://www.google.com/search?q=xia...rome..69i57.3502j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://curiousjoe.se/produkt-kategori/styling-sv/sadel/

5. Apoteket

Mottagna gillanden:
    16
  6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sparkcykel med sadel blir nästan lite som att gå över ån efter vatten i min mening. Jag tror att en ihopfällbar elcykel är bättre, det finns nämligen sådana med gaspdeal också, precis som på en sparkcykel. En sådan kommer erbjuda bättre balans och komfort än en elspark med sadel ditmonterad.

Nackdelen är förvisso att dessa inte får användas på allmän väg egentligen eftersom många går fortare än 20 km/h, men om man kan hitta en som går i 20 km/h (..eller en som kanske går att ställa ned själv) får den ha gaspedal eftersom reglerna inte skiljer sig åt från de för tex sparkcyklar då. På vissa elcyklar kan man också installera en tumgas själv rätt enkelt, beroende på motorsystem osv.

Testa googla på tex "foldable ebike throttle" eller något åt det håller, så borde alternativ dyka upp. Alternativt "elcykel tumgas".

Jag tror annars att tex Rawbike erbjuder tumgas på sina elcyklar, men de flesta av deras tror jag går in som moped (?).

Om du klarar dig utan tumgas finns betydligt fler cyklar att välja på. Om du kan hitta en med motor i bakhjulet är det rätt trevligt. Det krävs oftast inte så mycket kraft om man aktiverar det högsta assistansläget och har en cykel med navmotor, men kanske bäst prova först och se hur det upplevs. Tex Biltema tror jag har vikbara cyklar man kan testa med motorn i bakhjulet. Dock hade jag inte köpt en från Biltema eftersom deras batterier har visat sig ha kort livstid.

Last edited: 28 aug 2023