Diskussion: Hjälp mig på min resa från iPhone till Android!

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Senilsson, 29 sept 2014.

1. Senilsson

Senilsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hallå!

Jag har haft en iPhone 4 i drygt tre år nu och det är utan tvekan den bästa telefon jag någonsin haft, men den är sliten och behöver bytas ut.
    Eftersom jag varit så nöjd så har jag inte följt utveckling i mobilbranschen särskilt noga så jag hakade på iPhone 6-tåget och beställde en sådan.

Jag funderade inte mycket mer på min beställning, mer än att jag såg fram emot att få den såklart!
    Jag har aldrig kollat åt Android-hållet heller för det har dels varit för fula/plastiga telefoner men främst för att jag tyckt gränssnittet sett på tok för fult och rörigt ut men efter att jag snubblade över en recension av en Nexus 5 ändrade jag helt och hållet uppfattning.
    Kitkat(?) eller vad det nu heter såg ju klockrent och stilrent ut och telefonen var ju smockfylld med godsaker till halva priset av en ny iPhone. Till råga på allt fick man ju trådlös laddning, hur häftigt är inte det? :D

Nåväl, jag började söka runt lite mer om denna mystiska telefon som jag för en vecka sedan inte ens hört talas om.. Och vad mer kan jag säga än att jag idag avbeställde min nya iPhone och klickade hem en svart Nexus istället!

Så nu vill jag självklart ha eran hjälp att klara av denna något läskiga flytt från iOS till Android. Jag är relativt lättlärd men jag anser ändå att jag behöver ett slags bollplank. ;)

En sak som jag inte riktigt förstått är allt detta ROMande och Rootande,
    jag förstår att ni 'öppnar' upp mjukvaran och har möjlighet att ändra allt och lite till men exakt vad i detalj är det man vill ändra på? Behöver man det för att ändra teman och liknande? Vill ha konkreta exempel på vad som går med en "stock" enhet och vad som inte går.

Sen undrar jag om det finns någon motsvarighet till iMessage?

Har tänkt fylla på med flera frågor när jag får hem min nya lur men smygstartar lite smått för att inte stå helt handfallen, så alla tips och råd uppskattas!

2. zeramic

zeramic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag har inte alltför stor koll på root och roms. Men det handlar i princip om att låsa upp telefonen för att exempelvis kunna installera andra roms med mer möjlighet att anpassa telefonen. En av de vanligaste är CyanogenMod.
    Jag anser dock att det finns gott om anpassningsmöjligheter i Android, utan att roota. Du kan exempelvis byta startskärmen (launchern) och få ett helt annat utseende än det ursprungliga, exempelvis Themer (http://themerapp.com) Nova Launcher (http://novalauncher.com) eller Aviate (http://aviate.yahoo.com). Dessa launchers tillåter även användaren att byta ikonerna i telefonen.

Det finns ingen direkt motsvarighet till iMessage, Hangouts är väl det närmaste, där kan du skicka SMS och meddelanden till Google-användare, du kan även ha gruppkonversationer och videosamtal.

3. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Börja använda telefonen som den är. När du vant dig kan du börja med att eventuellt byta Launcher. Med Android kan du även välja standardappar. Är du inte nöjd med Webläsaren väljer du en annan som standard. Detta går ej med ios.
    Hangouts är utan tvekan den bästa meddelandeappen enligt mig. Dess styrka är att den stödjer alla plattformar!
    Största problemet med alla meddelandeappar är att ingen är standard. Tänk om alla använde sig av samma app! E-mail är egentligen det enda som kommer i närheten.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

4. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Det absolut första du ska göra är att självfallet kontrollera att allt funkar. Men innan du slänger in appar och annan skit så ska du låsa upp en sak som kallas för bootloader. Androids motsvarighet till BIOS. Det måste du göra för att kunna roota och byta rom. Även om du inte vill göra det nu eller inom 6 månader så är det en bra sak att göra, därför att när du gör det så wipeas (töms) hela telefonen på sitt innehåll. Eller ja det innehåll som du har lagt in, operativsystem och sånt är självfallet kvar.
    Finns lätta toolkits att använda som gör allt åt dig. Går knappt att misslyckas med det.

/Tapatalked

5. cogli0ne

cogli0ne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Välkommen till Swedroid!

Bra val av första androidtelefon, inte lika mycket bloatware att tänka på.

Root är i princip som att du blir admin över din telefon, du får tillgång till systemfiler och kan ändra saker på en djupare nivå.
    En custom rom är en annan version av mjukvaran (operativsystemet) som kan innehålla små tweaks, inställningsmöjligheter etc.

Men jag tycker att root och roms är överkurs nu i början.

Börja med att använda telefonen som den är och hojta till här om du stöter på frågetecken eller saknar någon funktion så får du säkert hjälp med tips på appar, widgets och inställningar för att täcka dina behov.

Om jag redan nu ska ge dig apptips så rekommenderar jag dig att ladda ner SwiftKey, det är en app jag inte klarar mig utan.

Om du vill utnyttja led-indikatorns potential så rekommenderar jag appen light flow, där kan du ställa in olika färger på indikatorn, olika vibrationsmönster och signaler för olika notifieringar. Riktigt användbart, men prova gratisversionen först för att se om du gillar det.

6. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Som nämns tidigare så börja med att använda telefonen som den är. Bara att du kommer från ios till Android kommer mätta dina behov ett tag framöver. Som jag skrev tidigare så finns det många val att göra innan du går på root och byte av rom.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

7. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Du gjorde nog i att tjacka en N5!
    Jag har aldrig bytt rom eller ens rootat, inte för att jag inte vill/vågar utan för att jag tycker inte det har behövts :)
    Det är det som är så bra med Android och speciellt en Nexus, det finns massor av möjligheter om man vill, men man måste inte! Det funkar kalas som det är :)

8. Senilsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Fick faktiskt hem telefonen igår, hann inte pilla så mycket men första intrycket är väldigt positivt. Allting känns genomtänkt och ser bra ut - precis som jag vill ha det. :-)
    Det kommer dock ta ett tag innan jag är bekant med allting och vänjer mig vid den stora skärmen. Det är inget negativt!

Jag tänker inte ge mig in i någon djupare modifiering som det känns nu, jag vilö att det ska rulla på smärtfritt. :)

"Tyvärr" åker jag till USA idag så Nexusen får snällt stanna hemma.
    Tänkte åtminstone hitta någon bra/billig qi-laddare och något tillbehör på resan!

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tyvärr kommer du att märka att tillbehörsfloran är medioker i jämförelse med den värld du kommer ifrån. Inte för att jag tyckte du gjorde ett dåligt val av telefon utan för att du skulle kolla tillbehör på resan

10. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Köp från CDON - https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1604734&postcount=480 eller Kina.

11. Log300

Log300 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om man kollar Ebay finns det miljontals tillbehör :)

12. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jovars, har handlat en del där. Android har nfc och qi så 2-0 där men modellanpassade bilhållare, boomboxar och sånt, där spöar iPhone skiten ur Android på. Kolla in valfri elektronikkedja, man skäms lite och jag ger mig fan på att OK har iPhoneprylar.

Jag är inte så förtjust i universaltillbehör som som bäst passar ganska ok.

Skickat från min SGP521 via Tapatalk

13. Senilsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är väldigt ointresserad av tillbehör, det enda jag har till min iPhone är en billaddare.
    Tänkte bara se hur billiga qi-laddarna var här borta, men det verkar till och med svårt att finna så kör på något hemifrån sen istället. :)

14. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag beställde själv LGs qi-laddare (pucken) från Sydkorea genom eBay. Det var halva priset jämfört med Sverige, med frakten inkluderad! Och eftersom den blev så pass billig så lades det heller inte på några importavgifter. Jag vet inte hur det ser ut idag, men är rätt säker på att det fortfarande är värt att titta där. Jag har för mig att den kom hit på 10 dagar dessutom, vilket är smått fantastiskt!

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

15. Senilsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har pillat på telefonen i en dag nu och matar sakta men säkert in nya appar och lär mig saker!
    En sak jag dock stört mig på är att det ibland blir en röd ram i kanterna av skärmen när man öppnar/stänger en app.
    Varför blir det så?

16. cogli0ne

cogli0ne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Märkligt, det har jag aldrig märkt.

17. Senilsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det har dykt upp flera gånger nu, mest i 'samtalsappen'.
    Ser väldigt fult ut och irriterande.. :scared:

18. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det låter som du har varit inne och pillat i Developer options. Det är inställningen "Strict mode enabled" som orsakar den röda ramen. Slå av det så slipper du det.

Edit:
    Jag var tvungen att starta om telefonen för att det skulle försvinna efter att jag slagit av inställningen.

Englund81 och Senilsson gillar detta.
  19. Senilsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sambons bror pillade på telefonen igår och visade några "hemliga" menyer och inställningar, han kom visst emot den knappen du nämnde.

Stort tack för hjälpen! :)