Hjälp mig välja midrange-lur

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av goostah, 15 jun 2016.

1. goostah

goostah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Min Nexus 4 håller till slut på att ge upp, och jag behöver en ny telefon.

Presetandamässigt här jag inga större problem med min Nexus 4, och jag antar att alla moderna telefoner är tillräckligt mycket snabbare för att jag skall kunna spela Hearthstone, processor, lagringsutrymme och RAM är alltså inte något jag prioriterar högt.

Det viktigaste för mig är byggkvalitet, uppdateringar, och batteritid. Jag är inte intresserad av att roota eller liknande, men gillar stock(nära) Android.

De telefoner jag tittat på är:
    • Nexus 5X
    • Honor 5X
    • Moto X Play
    • Moto G4 Plus
    • Moto G4
    • Moto G3 (vattentät är najs)
    • Nexus 5
    Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Varför?

2. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Honor 5x har tyvärr rätt medioker batteritid.

3. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

4. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Kanske kolla på nya Oneplus 3?

Skickat från min VIE-L09 via Tapatalk

bernard och jnsson gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 768
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Huawei har ett rätt eget gränssnitt som skiljer sig del från "vanilla Android" och är dessutom inte så duktiga på uppdateringar (.,..dvs tills de bevisat motsatsen, vilket de kanske gör med Honor 7 o P9-serien - återstår att se). Jag hade nog valt P9 lite framför Honor 7 själv dock.

Motorola/Moto är så nära en Nexus man kan komma. Vad gäller OnePlus One kan det vara bra att ha kunskap och intresse för flashning av tredjepartsmjukvara om man satsar på en sådan. OnePlus är nämligen rätt sega med sina uppdateringar och mjukvaran har rent allmänt fått en del kritik även om deras senaste OS, Oxygen OS 3, lovar bättring.

Själv är jag ett stort motofan då jag gillar deras mjukvara som är nära vanilla och att de är hyggligt konsekventa med uppdateringar samt tillverkar rigida grejer.

Mängden RAM bör dock inte underskattas för ett fint flyt. I snitt används 2GB RAM på min Nexus 6P av de 3GB som finns tillgängligt. Multitasking blir rappare när appar kan ligga i RAM-minnet i bakgrunden än när de måste läsas in från flashminnet först, men 2GB bör väl gå an, om än inte så "framtidssäkert".

Jag hade nog lutat åt en G4 eller G4 Plus (fingeravtrycksläsare+16MP kamera vs 13MP för G4) om jag vore ute efter mest "bang for the buck" och vill ha vanilla Android samt konsekventa uppdateringar.

chraist, jnsson och hickan gillar detta.
  6. goostah

Mottagna gillanden:
    0
    Tack bernard för bra genomgång, även jag har gillat det jag sett av Moto, och lutar nog själv mot en X Play, vad gör att du rekommenderar de två G4-varianterna över den?

Ang RAM så hade det självklart varit bra med mer, men vad jag kan jag se är det väldigt få telefoner i min prisklass (upp till 2500) som har mer än 2GB.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 768
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga, det finns väl ingen egentlig anledning att välja G4/G4 Plus framför Moto X Play annat än att måtten på G4:an är lite trevligare (...men så är batteriet mindre): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3259001,3679809&ref=192

Moto G4 kör dessutom microSIM, vilket kan vara lite irriterande då merparten av telefonerna sedan årsskiftet garanterat kör nanosim.

Det slog mig också att G4 inte heller har NFC vad det verkar, och det är ju rätt dåligt, speciellt om man pendlar eller dylikt och vill läsa av sitt saldo.

Nej, kör på Moto X Play om valet står mellan den och G4.

iterva gillar detta.
  8. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Med tanke på att du skriver byggkvalité/batteritid så är det Moto X Play (Inte testat G4 så kan inte uttala mig). Visst är den av plast, men tycker den känns robust trots det.
    Gällande uppdateringar, så är det Nexus 5X men där är batteritiden enl många medioker. Men beror ju självklart på användningsmönster.

Du menar Nexus 5X...?

9. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Nej, jag menar Honor 5x men Nexus 5x är kanske än mer medioker. Ser att den bara har 2700mah. Annars finns ju Honor 7 också.

De flesta budgettelefonerna på svenska marknaden har tyvärr medioker/dålig batteritid. Har Honor 4x men den är ett undantag och har riktigt bra batteritid.

10. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Jag har en Honor 5X..Och aldrig haft en smartphone med så bra batteri som denna. Hård användning (Dual sim, AW kopplad, BT streaming,SMS etc) och får allltid minst 4,5h SOT per dag. Oh well kanske lite off topic nu. Sorry för det!

11. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Nja, det är ju ontopic eftersom TS funderar på att köpa Honor 5x.

Allt är ju relativt. 4,5 h SOT är mediokert imo. Honor 5x har klart sämre batteritid än 4x. Just batteritiden var en av tre anledningar till att jag valde RedMi Note 3 Pro framför just Honor 5x. De andra faktorer var kapacitiva knappar och priset.

Annars är säkert Honor 5x en kanontelefon. Gillar verkligen min Honor 4x men har tyvärr spräckt skärmen. Hade tänkt att köpa 5x men så kom det jag talade om i vägen.

12. goostah

Mottagna gillanden:
    0
    Absolut inte OT, mkt relevant med batteriinfo.

13. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 071

MINA ENHETER

14. goostah

Mottagna gillanden:
    0
    Attans, jag som just slog till för 2390 på webhallen. Kanske kan häva det köpet och ta Siba ist.