Hjälp mig välja vilken telefon..

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av goofie, 11 aug 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. goofie

goofie Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, det är så att jag kommer få en mobil av jobbet och får välja vilken jag vill..men jag vet inte hur de ligger till. Ska man satsa på SGS2 eller Sensation, eller kanske Optimus 3D eller EVO 3D ? Vad tycker ni?

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tråd flyttad till köpråd!

3. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Om du vill ha 3D så bör du satsa på Evo 3D
    Vad vill du göra med telefon?

4. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Skillnaderna mellan SGS2 och Sensation är inte jättestora. Det finns framförallt tre områden som är värda att ta upp.

Den första skillnaden är skärmen:
    - SGS2 har bättre färgdjup och betraktningsvinklar, samt enastående synlighet utomhus.
    - Sensation har 35% högre upplösning.
    Vill du få plats med mer information på sidan när du surfar eller vill du ha en häftigare färgupplevelse när du kollar på film? Det avgör i denna frågan.

Nästa skillnad är skalet:
    - SGS2 är lättare och tunnare.
    - Sensation har sitt aluminiumskal.
    Eftersom jag själv fastnat för Sensation är det lätt för mig att säga att SGS2 lätt känns som en överhettad liten plastbit i jämförelse med Sensationens kalla metallskal. Men det är ganska stor skillnad på tjockleken och vikten. Byggkvalitén i båda är fenomenal, även om HTCns ändå måste påstås vara bättre än SGS2. Lätt och liten i fickan, eller kvalitetskänsla i näven?

Den tredje skillnaden är mjukvaran:
    - SGS2s touchwiz är väl medelsmart och på många sätt hyfsat likt stock-Android.
    - Sense 3.0 är ett väldigt innovativt gränssnitt med smarta finesser och utseendemässiga boosts på alla plan i telefonen.
    Vissa fastnar för Sense, vissa gör det inte. Jag tycker det är asläckert och alla små finesser HTC lagt till gör det både enklare och roligare att använda telefonen.

Om man tänkt roota och köra custom ROM, eller bara köra en alternativ Launcher, försvinner den fördelen med Sensation. Men om man inte tänkt ändra så mycket i telefonen, tycker åtminstone jag att Sensation vinner mjukvarumässigt. Men så tycker som sagt folk olika om Sense (det är alltså gränssnittet i HTCerna).

Vad du tycker på de tre områdena kan hjälpa dig att välja.

5. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

En sak som är guld med HTC om man surfar mycket är ju att den anpassar texten efter hur du zoomat så du slipper dra i sidled.

Angående touchwizz så kan du ändra storlek på deras egna widgets, större widget=mer information mndre widget=mindre information, t.ex väderwidgeten kan man ändra mellan att bara visa dagens väder och temperatur för stunden till isa tror det är en 7 dagars pprognos.

Men ja jag är ett fan av Sense med vädereffekter och så men valde sgs2 för root och skärmen.

6. AzuriaN

AzuriaN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag har en Sensation, jag har fixat s-off, root och bytt ROM, det första jag gjorde med mobilen var att byta launcher. Så jag vet inte vad du har fått de ifrån att inte kunna göra nått..

Skickat från min Sensation via Tapatalk Pro

7. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag syftade på att en stor fördel med Sensation är Sense 3.0. Om man har tänkt byta launcher, får man ju dock inte Sense och då kan man inte heller räkna det som en av fördelarna med Sensation.

Men det går ju numera (snart) utmärkt att roota båda enheterna. Det sa jag ingenting om.

8. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Bra sammanfattning av "zaragon" i inlägg tre. Jag har bara testat Sensation en väldigt kort stund men jag kommer att få hem en i morgon som min (kanske blivande) svärson ska ha. Har blivit lovad att få ha den några dagar och testa. Ska bli spännande att se om jag gjorde rätt val med min SGS2 eller om jag blir avis på "svärsonen" ;)

Återkommer när jag kört med den ett tag för att sammanfatta min upplevelse.

Last edited: 14 aug 2011
  9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du kommer inte bli missnöjd alls med din SGS2 ^^

10. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nä, nu när jag testkört ett par dagar så kan jag i alla fall säga så mycket att jag inte valde fel ;)

Sedan är det givetvis en prioriteringssak vad man gillar. De två största skilnaderna till fördel för SGS2 är skärmen och snabbheten. Rent generellt känns SGS2 rappare i nästan allt och skärmen på den Sensation jag testar är väldigt konstig. Den har problem att rita upp vit text på svart bakgrund när man scrollar (blir "blarrigt"), vilket nog får anses som lite underligt på en telefon som kostar så mycket. Min jobbmobil, Desire Z gör absolut inte på det viset.

Sensations fördelar är Sense som jag personligen gillar och att den har en behaglig känsla i handen. Surfning är trevligt p.g.a. upplösningen/skärmanpassningen men är långsammare än på SGS2.

Nåja, det finns massor av saker att ta upp men jag håller på att sammanställa ett litet test som kommer upp på min blogg inom kort och där kan ni läsa mer. Det enda jag kan säga så här långt är att Sensation är en fantastisk lur men känslan är att den inte når riktigt ända fram. SGS2 må vara plastig och kännas lite som en leksak men jag upplever den som snäppet vassare i nästan allt man gör med den. Inga stora skillnader men men likväl märkbara.

Last edited: 14 aug 2011
  11. goofie

goofie Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hmmh, jag var inne på phonehouse igår o kollade på optimus 3d och 3d tekniken imonerar inte alls på mig.. jag personligen tycker att det är ett steg bakåt.. kändes helt "blurry" det hela. Sen vad gäller jämförelserna osv så spelar det absolut ingen roll hur gränssnitt o sånt är för jag kommer hursomhelst slänga in cm7 på luren.. så det enda jag bryr mig om i stort sett är telefonen "råprestanda" hårdvaran och byggkvalité.. och som jag förstår det är sensation kungen i området, eller ?

12. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Prestanda så ska ju sgs2 vara kung, men sen om du märker någon skillnad tvivlar jag på. Skärmen på sgs2 är bästa om du tänkt kolla serier och film (även det att den klarar highprofile är ju en fördel ) men sen är den ju lite sämre vad gäller surfning då du har mindre upplösning

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

13. goofie

goofie Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm jag ska vara smart..låter dem köpa iPhone 5 åt mig bara för att jag kan. Ska leka med den ett tag sen när jag tröttnar säljer jag den för typ femtielvatusen och köper mig en nexus 3 när den kommer och har pengar kvar i fickan...
    Vad tycker ni om det..smart eller? :-)

Last edited: 17 aug 2011
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.