HJÄLP min mor har blivit med Smartphone!

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av Cyberott, 25 jun 2021.

Taggar:
  1. Cyberott

Cyberott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

HJÄLP!

Min 90-åriga mor har efter mycket om och men fått sig en smartphone. Hon är en riktig krigare när det kommer till ny teknik, har en TV med Android TV som hon älskar osv... så långt inga problem.

Hon fick en Realme 6 (jävla bra lur, har den själv, bra prestanda osv). Problemet kommer ner till att UI:et är i mina ögon lite inkonsekvent ibland exempel:

- När det ringer så finns det olika "utseenden" på det, en liten grön knapp högst upp och ibland en stor i mitten längst ner, med sin ålder är inte morsan snabbast i världen och det blir lätt att hon missar det...

- När man ska använda "tonval" så kan det bli lattjo. När man ringer en tjänst o anger tex personnummer, sen ska man "logga in" med Bank-ID så försvinner sen "tonvalet".... pratade med morsan som hade hållt på med en tjänst i 1 timme för att komma in, hon garvade ganska bra... men det funkar ju sådär.

Detta är två grundläggande exempel. Har kolla på olika GUI för äldre, fastnade för BaldPhone som var tydligt och enkelt... problemet här är väl att jag trodde att BaldPhone skulle "ta över" telefonen helt och hållet, men känns mer som en App. Jag skulle vilja ersätta hela GUI:et eller om det går att ställa om Android på något listigt sätt. Första gången jag hjälper en äldre med en telefon så jag känner mig som en total nybörjare...

Nån som har några bra tips?? Hjälp!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Ja, många appar för ändamålet förenklar ju tex. bara vissa delar, som hemskärm och ibland en custom dialer, men vill du ha något som så att säga förenklar hela systemet skulle du nog ha valt en Samsung eller dylikt, där det finns ett "Easy Mode" (se bild nedan) inbyggt i gränssnittet, som i stort sett gör det du efterfrågar.

Det är dock inte omöjligt att Realme har något motsvarande (?) - har ingen Realme framför mig att testa på.

Appar har begränsade befogenheter i Android, så något som ersätter i stort sett hela tillverkarskalet finns inte.

Vad som återstår utöver att byta till en förenklad launcher är att försöka använda de inställningar för accessibility/tillgänglighet som finns i Android. Du hittar i regel dessa under inställningar->tillgänglighet eller settings->accessibility. Gå igenom den listan och se om du kanske kan hitta något som kan förbättra läget.

Bifogade filer:

RuffyMan och Kristy gillar detta.
  3. Cyberott

Cyberott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

Tack Bernhard! Hittade "enkelt läge", hur är det med Launchers? Kan man få dom att "ta över allt" eller måste jag göra nåt speciellt för att göra det?

bernard gillar detta.
  4. m4gnify

m4gnify Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Allt kan dom nog inte ta över, men hemskärmen bland annat.

5. Poulgrym

Poulgrym Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Jobbar också med samma projekt. Så här kommer några förslag.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bald.uriah.baldphone.gp
    UriahShaulMandel/BaldPhone

LineageOS

TabletConnect.org
    Automatisk svara på Skype samtal.

Samma med zoom. Begränsad lista om vem som är ok att svara på automatiskt.

Auto-answering invitations to meetings – Zoom Help Center

TeamViewer Support direkt i mobilen. Kanske kräver en licens av TeamViewer efter ett tag. Letar alternativ, VNC ?
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teamviewer.quicksupport.market

F-droid har också utbud av appar. Bara att Sideloada.

AdAway om du rootar, få bort reklam.
    Finns alternativ utan rooting.

dalton och Cyberott gillar detta.