hjälp mobilköp

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by per79, Nov 2, 2018.

1. per79

per79 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej på er!
    Jag står inför att hjälpa min fru att byta telefon och tänkte ta hjälp av er som sitter inne med så mycket kunskap.

Hon går från en gammal Samsung S5.

Kravspecen i nämnd ordning:
    •Fotokvalitet
    •Minst 1 dags batteritid
    •Hyffsat stöttålig, gärna ip-klassad (är inte så rädd om mobilen, dock inte Cat nivå)
    •Upp till ca 5000:-

Vad rekommenderar ni då?

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad gäller stöttåligheten är det bästa nog att sätta på ett fodral. Enda skillnaden är i princip att vissa telefoner har glasbakstycke och andra inte, och ett glasbakstycke spricker så klart enklare, men i övrigt är stöttåligheten nog jämförbar överlag. Skärmskydd av härdat glas är så klart också en bra idé.

Det är ju snart dags för Black Friday, så om det inte brinner i knutarna kan det vara läge att vänta in 23/11 eller när det nu är, och då kolla priserna på lurarna som det tipsas om i tråden :)

Gör det något som skärmen blir större? I och för sig finns inte så mycket att välja på med mindre än 5,5"...

Jag funderar lite på om Huawei Mate 10 Pro kanske kunde vara något? Den kostar 4 990:- och erbjuder rätt bra batteritid (4 000 mAh), hygglig kamera (dock lite begränsad i mörker) i ett någorlunda kompakt format med fin skärm: Huawei Mate 10 Pro Dual SIM 128GB (Mobiltelefon)

Samtidigt är det kanske inte fullständigt omöjligt att Galaxy S9+ kan gå att hitta för 4990:- på Black Friday (fast kanske mer sannolikt 5990:-), tex hos Tele 2/Comviq (går att köpa obundet/med kontantkort): Samsung Galaxy S9 Plus SM-G965F/DS 64GB (Mobiltelefon). Den vanliga S9:an har lite klent batteri, så där kanske batteritiden kan uppleves som ett problem beroende på hur många timmar om dagen hon användaren telefonen/har skärmen aktiv (vet du det?).

bild.png
    S9 ligger samtidigt mycket närmare S5 i storlek, om hon är bekväm med storleken.

Att gå från en Samsung till en annan Samsung har ju fördelen att man redan är bekant med gränssnittet. Fast det har hänt rätt mycket sedan Galaxy S5 kom ut, så inlärningskruvan är nog jämförbar med S5->S9 mot tex S5->Huawei eller vlafri annan Android-tillverkare.

Last edited: Nov 2, 2018
    qube, Kristy and per79 like this.
  3. per79

per79 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur är s8 an i jämförelse med s9 an?

View attachment 50515
    S9 ligger samtidigt mycket närmare S5 i storlek, om hon är bekväm med storleken.

Att gå från en Samsung till en annan Samsung har ju fördelen att man redan är bekant med gränssnittet. Fast det har hänt rätt mycket sedan Galaxy S5 kom ut, så inlärningskruvan är nog jämförbar med S5->S9 mot tex S5->Huawei eller vlafri annan Android-tillverkare.[/QUOTE]

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag skulle tipsa om en Nokia 7.1 som man får för ca:4000 kr.
    Rätt kompakt jämfört med Nokia 7 Plus:
    Nokia 7.1

Har även NFC. Fodral är att rekommendera men finns på flera ställen redan.

5. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2: