Hjälp önskas tack, Desire internminne?!

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by matski, Aug 24, 2011.

1. matski

matski Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har verkligen försökt hitta svaret på detta själv men är för tekniskt okunnig för att förstå tydligen, sorry...

Har en Desire som jag uppgraderade till 2.3.3. Problemet är internminnet som vanligt på telefonen. Jag är så förbannat trött på att hela tiden få upp varningsmeddelande om att internminnet börjar ta slut, även fast jag har väldigt få appar installerade. Har App2sd installerat men det hjälper inte så mycket tyvärr. Mail-appen verkar ta en jäkla massa minne men det går inte att radera av ngn anledning.

Finns det någon där ute som på ett enkelt sätt kan förklara hur jag ska göra för att öka internminnet? Jag har försökt läsa på om Root och och Flash och Rom men jag förstår faktiskt inte hur man gör. (Tycker jag är rätt tekniskt begåvad men tydligen inte...)

Oerhört tacksam för svar!

Mvh
    Matti

2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har sett samma tendens som du, nedan lite tips och jämförelser. Tar vad jag kommer på, du känner antagligen till det mesta:

E-Post

Har fem konton. Med installerade konton och utan att ha använt något var minnesbehovet Prog 2,85, data 3,00 = 5,85 megabytes. Detta har växt till 5,89. Skulle det bara växa med denna takt kan jag väl leva med det.

Det finns en inställning där man kan välja var man lägger bilagorna, har denna på kortet. Blir det något galet här fylls ju minnet snabbt om man har det i telefonens minne.

Det finns ju mappar för både post man sänt, utkast, papperskorg etc. Glömmer man tömma någon av dessa fyller det på snabbt.

Det finns inställningar som jag inte begriper vad de är till men som kanske har en viss betydelse, nedladdningsalternativ tror jag de heter. Man kan välja antal mail eller antal dagar. Ändrade där och då minskade minnesbehovet lite grann.

PROGRAM, CACHMINNE OCH DATA

Cacheminnet försvinner ju när man stänger av telefonen. Kör man med ”snabbstart” så stängs telefonen aldrig av och detta ökar hela tiden. Finns program som raderar detta för alla appar, som History Eraser.

Detta raderar dock bara cachminnet. Har noterat att vissa appar också ökar Data hela tiden. Man kan i dessa fall radera Data utan att det gör något. Exempel på appar i mitt fall är BBC News, DW News Portal, Sveriges Radio Play, SVT Play. Om jag efter någon veckas användning raderar cachminnet och Data för dessa appar så brukar jag frigöra runt 20 megabytes.

3. matski

matski Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för det, det hjälper dock inte speciellt mycket för jag har redan provat det du nämner.
    Problemet med mailen är att jag inte verkar kunna tömma den ordentligt efter uppgraderingen till 2.3.3. Har tömt alla mappar och inbox etc. Mailen tar ändå upp 18MB i dagsläget och jag förstår inte vad som är fel...

Någon som kan hjälpa?

4. donaldduck

MINA ENHETER

Har funderat på vad jag skall göra om minnet börjar ta slut. En metod är ju att återställa allt och ta omaket att göra alla inställningarna och installation av apparna igen. Metoden som beskrivs i denna tråd, GUIDE: HTC stock 2.3 LINK2SD kan vara ett alternativ. Man skulle kunna köra bara den delen som ger S-Off. Man kan då komma åt de delar av internminnet där posten lagras och borde efter lite labbande kunna hitta vad som skall raderas.

5. hars

hars Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis samma problem efter 2.3, känns som om något växer okontrollerat.

6. steno

steno Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Detsamma :(
    Finns det något program som visar med detaljerat vad som tar upp minnet?

7. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Var i samma barnor, och det slutade med att jag rootade luren. Det finns en ROM som är som stock 2.3, men med a2sd+ inbakat. Jag har 1024 Mb att installera appar på, och tro mig, det räcker gott.

8. steno

steno Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant! Vilken ROM är det?

9. donaldduck

MINA ENHETER

Tröttnade på att passa på hur man använde minnet för appar och installerade link2sd enligt:

https://swedroid.se/forum/50924-guide-htc-stock-2-3-link2sd.html

Det går bra att installera enligt denna instruktion, har man som jag redan 2.3.3 installerad börjar man på punkt 3. Läser man på i förväg är det raka rör och inte alltför komplicerat. Vad jag inte hittade innan jag gjorde det var en beskrivning på vad link2sd och annat man installerar innebär:

Man skapar ett område på SD-kortet, en partition, som sedan används som minnet för appar i Desire. I princip kan man alltså få hur mycket extra minne som helst, begränsas enbart av storleken på partitionen vilket man väljer själv. Detta stämmer säkert inte fullt ut men så länge det man installerar inte körs som ”system” verkar man kunna köra över det till partitionen. Link2sd gör vad namnet antyder, det flyttar appar till SD-kortet och länkar dit. En parentes som kan spara mycket minne. När man använder link2sd körs bilblioteksfilerna (library files) inte över till SD-kortet med automatik. Jag gjorde det efteråt för alla program som redan körts i link2sd, med link2sd, utan att ha sett några nackdelar.

Det är ytterst få appar man själv installerar som körs som system, i princip kan jag inte se att jag har några begränsningar längre i form av minnesbrist i vad jag vill installera. Är man i övrigt nöjd med 2.3.3 tycker jag detta är ett bra alternativ. Clockwork recovery, som man får in på detta sätt, ger också en utsökt möjlighet att köra en backup på det man har i telefonen.

I instruktionen står att man skall installera rom manager. Bra att ha men för att partitionera SD-kortet finns även andra program om man har tillgång till dem. Acronis har till exempel ett program som kan lägga till en partition utan att radera innehållet på SD-kortet.

SÄKERHETEN

Det naturliga läget för telefonen är S-ON, Security On, vilket innebär att man inte kan skriva och läsa vad som finns i telefonen minne. Samma sak gäller för de appar man kör, de kan endast komma åt sina egna data. När man kör Revolutionary så sätter man telefonens minne i S-OFF. Fungerar allt som det ska så skall ”superuser”, som man installerar, be dig godkänna alla program som vill ha root-tillgång. Du skall alltså kunna bestämma vilka program som får härja fritt. Gör man denna ändring lär dock knappast säkerheten blir bättre avseende åtkomlighet till minnet.

I praktiken kan dock säkerheten bli bättre i vissa vitala avseenden, jag upptäckte saker jag inte visste som kunde ha blivit mycket farliga för mig. Jag använde tidigare en app som heter SafeBox för att lagra väsentlig information som koder för kreditkort och mycket annat. Man måste ge ett lösenord för att komma åt det man lagrat i SafeBox. En anledning jag ville ha S-OFF var just att kolla hur SafeBox lagrar informationen. Den lagrade informationen i telefonens minne, allt i klartext! Kan jag lägga in S-OFF hade någon som kommit över telefonen också kunnat göra det. Andra saker som lagras i klartext är; lokaliseringsfilen, man kan följa hur jag rört mig de sista månaderna, inloggningslösen för de WiFi routers jag använder. Ditt företag skulle säkert inte gilla att lösen till deras router ligger i klartext i din telefon. Detta är bara exempel, finns säkert mer som ligger i klartext.

Matski, du har ju också problem med att innehållet i mail växer. Jag labbade lite och det verkar som man kan radera filer där, de återställs när de behövs igen. Har bara provat för en fil. Har du problem fortfarande så kan jag ge storleken på mina filer så kan du prova på den som fått spatt hos dig.