Hjälp root trubbel

Diskussion i 'Hero' startad av PatBenson, 24 nov 2009.

1. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Efter hur många försök som helst att uppdatera med HTCs update så har jag gett upp och försökte nu roota den.
    Efter att ha följt guiden här med rekomendation från ubuntu.se's forum så kom jag till steg 3

Nu startar den inte om utan "stannar" vid HERO, inga gröna gubbar ingenting
    Starta om och Home-knappen kommer ingen vart.
    *hjälp* börjar bli smått svettig*:eek:

EDIT; *phew* kunde starta den "normalt" nu men den låser sig när jag försöker komma till bootmenyn :S
    (fortfarande )Tacksam för lite hjälp om vad det kan vara/hur jag ska fortsätta :confused:

Last edited: 24 nov 2009
  2. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Såhär spontant och med tanke på att du inte kunnat få in HTCs egna officiella update (2.73.405.5?) så låter det nästan som nå minne är skadat, men ta absolut inte mitt ord som lag :)

Du kommer alltså inte in i recoverymenyn med power+home (håller in home tills du kommit till menyn, 30sek kanske)? Vart kommer du nånstans öht? Meny med gröna gubbar på skatebord?

3. PatBenson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Igår kväll/natt kom jag inte in i bootmenyn(dröjde runt 5-7 min), var nog lite för trött och utaför att syssla med det, men nu när jag testade imorse kom den in i bootmenyn.

Nu när jag nu försöker updatera med modacos 2.9 så får jag meddelandet att
    Jag har bockat för "unknown sources"

Edit
    Finns det något sätt att testa det ?

4. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Låter som ditt SD-kort är trasigt, eller att du hade verkligen otur och imagen vart korrupt när du la över den.

De jag vet, och som är väldigt basic är att ansluta SD-kortet till datorn (via mobilen eller kortläsare) och köra 'chkdsk F:' i kommandoprompten på en windowsburk, där F: är enheten för SD-kortet. Men det kanske inte fungerar med SD-kort... Du kan kolla alternativ med 'chkdsk /?'

Du snacka nått om Ubuntu också, fsck är liknande chkdsk. 'man fsck', kanske finns en fsck_msdos också.

Edit: Får du till en adb shell så kan du nog köra fsck på telefonens internminne. Men om den tar med recovery-minnet också vet jag inte...

5. PatBenson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter 3-4 försök verkar det funka :D

Fungerade när jag la in Modacos 2.9 utan att döpa om den (som i "howton"). Osäker på nu efter alla turer vad det var som egentligen inte fungerade, men nu verkar allt funka.
    Hur är det egentligen med den radio modden? la in den innan själva ROMen (wipe->radio->ROM) inte testat WiFin men 3G fungerar iaf.

Om det "bara" är tjall med SD kortet känner jag mig lite lugnare, det är ju lätt att byta (och jag planerar på att göra så).

Helt klart är den lite rappare nu, men inte den revolution jag hade förväntat mig ;) Nu måste jag bara hitta lite sköna apps som nyrootad :)

Tack för hjälpen! Jag får hålla ett öga här efter nyheter.

Edit; japp kör Kubuntu 8.10 .. och hoppades att Windoze var ett minne blott med en android ;)

6. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Härligt :)
    Vad jag förstår så kan ny radio-rom ordna med bättre täckning, möjligen batteritid etc. Att du lägger in den innan MoDaCo gör inget, jag gjorde själv likadant (och fick hjärtklappning när jag inte ens kom till hero-loggan :P).
    Jag skulle ändå köra fsck på sd-kortet/heron, bara för att. Ejecta du mobilen efter att du la över filerna?

För att få lite mer rapphet så partitionera SD-kortet och uppgradera ext2 partitionen till ext4, tydligen så att Teknologist-kärnan i MoDaCo funkar bäst då.

Joo, jag antog bara att du körde windows för att sen komma ihåg att du nämnde Ubuntu nånstans :)