Hjälp smågrejor??!

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av CuteCherryAnn, 10 juli 2010.

1. CuteCherryAnn

CuteCherryAnn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

* Hur roterar jag bilden jag vill sända via mms eller till facebook, så den är åt rätt håll? Jag Vet hur man roterar den i fotoalbumet, men när man ska sända ligger den på sidan endå!

* Kan man ändra temat på mobilen, isåfall, hur?
    * Kan man göra tangenterna större när man ska skriva sms? Jag har supersvårt att få till "A" och "S" av nån konstig anledning!
    * Finns det något snabbare sätt att skriva in telefonnummer när man ska ringa än att gå genom telefonboken?

Tack på förhand!

2. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Fota på rätt håll så behöver du inte rotera bilderna.
    Du ska hålla telefonen som en kamera, alltså i liggande läge när du fotar.

Tema kan du inte byta.

Tangentbord är en smaksak, men även där kan du skriva i liggande läge så får du större tangenter.

Ja, du kan lägga till dina favoritkontakter på nån av startskärmarna.

3. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Hej,

Att få stående bilder "stående" i MMS verkar inte funka, inte för mig i alla fall...
    Du kan ändra tema med att installera en ny startskärmshanterar, exempelvis PandaHome som jag använder. Dels får du en del fördelar i allmän hantering, som fler startskärmar (upp till 7) samt en massa nya teman att lägga in som exempelvis iPhone-utseende.
    Uppdatera telefonen till senaste programvara (se andra trådar i forum) så kommer a-tangenten funka mycket bättre!
    Du kan söka på dina kontakter redan i Google-fältet på startskärmen, så slipper du gå in i telefonboken alls!

4. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt svar :)
    Men kan du berätta mer om startskärmshanteraren? Vart ändrar jag sånt och hur gör man?

Ha en bra dag! :cool:

5. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag har haft problem med a-tangenten ända från start, men enbart i liggande läge. Har sett att många har haft problem med a-tangenten, men har det även varit i stående läge? Jag har uppdaterat till .27 men inte upplevt någon förbättring.

6. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

PandaHome hämtar du i Android Market/Butik. Sök på "PandaHome" - hämta och installera. Nästa gång du trycker på hemtangenten i mitten frågar telefonen om du skall gå till den "vanliga" eller Panda. Markera att den skall komma ihåg till val och välj Panda. Tryck sedan och håll kvar på något tomt fält på startskärmen så kommer du åt Pandas inställningar.

Sök igen på Market efter PandaHome så hittar du diverse teman. Att byta dessa kommer du åt via vänstra knappen.

Lycka till! :D

7. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Skumt, min är verkligen MYCKET bättre, prova med Smart Keyboard annars, finns på Market......

8. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tack för tipset. Hade du problem med a-tangenten enbart i liggande läge? Om inte så är det antagligen ett hårdvarufel i min telefon :(

9. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Nej den var strulig både stående och liggande, problemet försvann dock mer eller mindre helt med Smart Keyboard. Enda nackdelen med den gratisversion finns på Market i Sverige är att du ine får ordlista men den saknar jag knappast alls. Tangentbordet är kanon!

10. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen!
    Det gick inge bra för mig :ehm: När jag går in på vald tema så går den in på google bara...o den vill inte "aktivera" temat. ÅÅH jag fattar ingenting av den här mojängen :mad: Jag har laddat hem 2 olika teman o nu ligger dom som små ikoner i min startmeny, men jag har INGEN aning vad jag ska göra med dom. När jag öppnar om står det typ "använd/installera/aktivera lr nått men när jag trycker på den så går den in på google...

11. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och vad menas med "hemtangenten"? Jag kommer dessutom inte åt oandas inställningar när jag trycker på startskärmen.....

12. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Den fysiska knappen i mitten längst ner på mobilen...och inställningarna till Panda får du fram genom att trycka på den vänstra knappen längst ner...du får då fram en meny där du kan välja PandaHomes inställningar om jag inte har helt fel för mig....:P

13. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack, men jag får inte fram PandaHomes inställningar trots att jag trycker på den tangenten :ehm: och när jag går in på det nedladdade temat och trycker på "Apply now" så händer ingenting mer än att jag kommer till startskärmen igen och trycker jag på "Download PandaHome" så skickas jag vidare till de där jäkla Google!!!! :mad:

14. KingLouie

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    är du säker på att du har fått hem själva applikation PandaHome och inte bara teman? Kommer nämligen ihåg att det är rätt rörigt på market place och lätt att ladda hem fel...

15. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan mkt väl vara så, men hur gör jag då isåfall?

16. KingLouie

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    prova att söka på 91PandaHome i market place annars kan du scanna den svartvita fyrkantiga ikonen längst upp till vänster med länken nedan...du kan använda barcode scanner för att scanna. När du gjort detta kommer du automagiskt fram till rätt applikation...:cool:

http://www.cyrket.com/p/android/com.nd.android.pandahome/

Edit* Du kan oxå gå in på länken från din mobil och klicka på ikonen...då slipper du scanna..

Last edited: 14 juli 2010
  17. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen! Tack för att du guidade mig igenom pandahome, nu funkar det!
    Men nu undrar jag hur man gör för att gå tillbaka och kolla föregående månader i kalendern?
    Finns det något sätt att ladda hem nytt tangentbord så tangenterna blir något större? Jag har testat att vända på telefoinen, men tycker inte det hjälper, dessutom blir de krångligare att skriva enligt mig.
    Hur sätter man på knapplåset manuellt?

Tacksam för svar!

18. KingLouie

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Inga problem!:P Du gör en swipe...för att gå till föregående månad drar du med fingret från höger till vänster på skärmen och tvärtom för att gå till kommande månader.

Det finns lite olika keyboards på market place...jag tyckte smart keyboard var trevlig.

Knapplåset sätter du på med on/off-knappen.

19. CuteCherryAnn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HAHA guu så enkelt med både kalendern OCH knapplåset! :o
    Nu har jag laddat ner smart keyboard, men hittar det inte för att applicera de...? :ehm:

20. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Gå in i Inställningar --> Språkkod och Text. Där får du klicka i alla nya tangentbord du laddar ner som du vill använda. När du kryssat i det går du till valfri text-inmatningsruta (exempelvis där du ska skriva ett sms) och håller inne fingret på inmatningsfältet och väljer Indatametod. Där kan du välja mellan de olika tangentborden du aktiverat.

Ett annat tips på tangentbord är jonasl's htc_ime. Tycker själv det är oumbärligt på X10an (otroligt många inställningsmöjligheter, bla använda volymknapparna för att gå i text istället för piltangenter). Finns att ladda ner här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5600

Dock måste du även in i Inställningar--> Program och sen kryssa i Okända källor.