Problem: Hjälp, Tre har låst min HOX igen efter reparation

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av ebbe, 23 okt 2012.

1. ebbe

ebbe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som topic, men nu går den inte att låsa upp igen...

Jag köpte min HTC one x helt ny men i andra hand och låst till Tre.
    Det första jag gjorde var därför att låsa upp den med en kod baserat på IMEI numret då jag använder mig av Tele 2. Jag använde mig av htcsimunlock.com vilket fungerade klockrent.

Dock gick telefonen nyligen sönder. Moderkortet fick tydligen bytas...
    När jag fick tillbaka telefonen från garantireparationen var den dock låst till Tre igen!.

Ok inga problem tänkte jag , hade ju redan låst upp den tidigare och IMEI numret var ju detsamma.
    Men nej, koden fungerar inte längre. Har självklart påvisat för tre att den var olåst när dom tog emot den för garantireparation. Men det är som att prata med en vägg. Dom tänker inte hjälpa mig...då den köptes med ett Tre abbonemang. Har även försökt med frimobil.nu. Dom kan inte heller generera någon annan kod änn den som inte fungerar längre...
    Har även provat att flasha den och lägga in en annan custom-ROM med ett svagt hopp men nej, fortfarande väldigt låst till Tre....

Jag skulle vara ytterst tacksam om någon vänlig själ har en lösning på mitt problem....

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Är du verkligen säker på att IMEI-nummret är detsamma ? byter man moderkort så borde det bli ett nytt IMEI-nummer.

Inställningar > Om > Telefonidentitet

??

3. ebbe

ebbe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var min första tanke med. Men jag är väldigt säker på att IMEI numret är detsamma som tidigare, I min följesedel ifrån Regenesis Nordic står det att b.la "Mainboard 3-låst, Endeavor " har byts ut.
    IMEI nr (ut) och IMEI (in) är detsamma på följdesedeln med....

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag tycker du ska kontakta Tre via deras facebook sida och fråga.
    Även ringa KOV och fråga.

Läs dock igenom inlämningsvillkoren först så du inte har skrivit på något som gör att de har rätt att tex återställa den till ursprungsskicket eller ngt sånt.

5. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag gissar banne mig att du har lagen på din sida här ungefär som att man har laglig rätt att kringgå skydd på dvd:er osv för att kunna spela upp dem.

Observera att varken Tre eller något annat företag kan ingå avtal med dig som strider mot lagen.

Tycker absolut du ska ta kontakt med konsumentvägledaren och berätta att bara Tele2 fungerar hemma hos dig... typ och se vad de svarar.

Sen tycker jag du ska kolla imei:t i telefonen (*#06#) så det verkligen överensstämmer med simkortsluckan, din kartong eller ditt avtal från Tre, tror de skriver upp det där.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 443
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker att det låter konstigt att telefonen inte hår att låsa upp igen. Men det borde kunna lösas på något sätt. Du skulle ju också kunna höra med den säljare du köpte koden av, för att höra om det finns någon lösning från deras sida.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Huh?
    Tre har sålt en operatörslåst telefon (och jag förmodar att detta specificerades vid köp) till någon snubbe . Du köper sedan telefonen av snubben. Du låser upp den på egen hand. Telefonen pajjar. Tre lagar telefonen och du får tillbaka den operatörslåst igen (precis som den var när de sålde den).

Och nu lyckas du inte låsa upp den på nytt, och du tycker att Tre borde fixa problemet åt dig? Nja, jag kan inte se att det skulle vara deras problem öht...

8. ebbe

ebbe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade jag fått tillbaka telefonen precis som den var när jag köpte den, hade jag väll inte bett om hjälp här eller hur?
    Vad är det du inte fattar...
    Jag fick ju uppenbarligen inte tillbaka telefonen i samma skick...Innan gick det ju alldeles utmärkt att låsa upp telefonen med precis samma kod som Tre själva skulle ha låst upp den med...

9. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Jadu, det jag försöker säga är att jag inte tycker att ett "kryphål", brist, eller vad man nu ska kalla det, för att kringgå en operatörs låsning till det egna nätet kan ses som en rimlig egenskap man kan kräva efter en reparation...

10. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag tror ändå på att det är nytt IMEI-nummer. När de bytte ut mitt moderkort (GPS-en var kass) så fick jag nytt IMEI-nummer och en uppmaning att spara följesedeln på reparationen eftersom jag kan få problem med garanti med mitt gamla kvitto eftersom det har det gamla IMEI-numret skrivet. Så kolla ditt IMEI-nummer om du inte redan har gjort det.

11. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    När de bytte moderkortet på min Desire så blev det nytt IMEI-nummer, så jag håller med här.

12. antstrm

antstrm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

fick ej bytt imei nr vid byte av moderkort på min hox..