Hjalp med att roota

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av cruzin4bruzin, 11 jan 2011.

1. cruzin4bruzin

cruzin4bruzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja har letat overallt for hjalp med att roota min galaxy s .Det jag ar ute efter ar en lite mindre laggigare lur. Jag ar ganska noobish pa detta har i allafall original 2.2an I9000xxjpp xwjpa lite info om det hjalper .....Efter jag rootat sa tankte jag mig en speedmod eller voodo men vet inte om det ar bra for luren eller djavulskt riskfyllt. Har forstatt (om inte fel) att man maste kunna gora 3 button combo vilket jag inte kan gora med min lur .... Allt jag vill ha en lite mindre batterikravande superlur. Och jag vill kunna ga tillbaka for luren ar under garanti just nu.
    Ja sa lite hjalp vore lite friiggin awsum .....:-*<3

Last edited: 11 jan 2011
  2. cruzin4bruzin

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

forresten glom det provar ovan mej

3. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Man rootar inte för att slippa lagg.

4. guerillerox

guerillerox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Du borde först skaffa dig 3 button combo innan du gör nått på luren, sen kan du tex flasha in senaste Speedmod kerneln för att boosta din lur, för att roota kan du tex andvända z4 root som finns på Market.

5. Sorkas

Sorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Voodoo kan du lägga in utan att roota har jag för mig, flasha med odin bara, finns bra instruktioner i forumet, gör en söklning på voodoo bara :)

Men jag tänkte dock, har du original-louncern (TouchWiz)? I så fall är det bättre av dig att bara installare en annan, tex launcher pro, så kommer du att uppleva en enorm skillnad även utan en lagfix.

6. cruzin4bruzin

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Skall göres

7. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har rootat min med Darky's, men nu undrar jag vad skillnaden är med en rootad lur mot en orootad? Vad kan jag göra mer specifikt alltså?

8. Jontez

Jontez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Endast root gör väl inte speciellt mycket.. Du får lite fler alternativ på powerknapps.menyn typ... Men du har ju nu möjlighet att köra in ny rom osv

9. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Root i sig gör ingen skillnad alls, vare sig i "powerknappsmeny" eller för flashning av ny firmware (ROMs, kernels etc.)

Root innebär att unixkommandot SU installeras på telefonen, vilket i sin tur gör det möjligt att kringgå vissa säkerhetsspärrar. Anledningen till att man rootar kan vara att man vill göra en total backup av mjukvaran på sin telefon, ändra djupt liggande systeminställningar eller köra vissa program som antingen gör något av ovanstående eller av annan anledning behöver full tillgång till skyddade resurser i systemet.

10. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Okej, så egentligen är det onödigt att roota?

11. Ceder_78

Ceder_78 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nja root är bra ifall du vill installera vissa appar som kräver root tex. Titanium backup, adfree osv..

12. Kasken84

Kasken84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Du behöver det inte men det är betydligt lättare :P

13. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det är vare sig lättare eller säkrare att flasha din mobil om du har rootat den innan. Sannolikt försvinner root när du flashar om den. Att roota mobilen innan du flashar den är ungefär lika praktiskt som att köpa hem ett paket mjölk och slänga ut det från balkongen innan du städar vardagsrummet.

3 button recovery är något helt annat och dess avsaknad beror på ett fabrikationsfel i vissa enheter. Recovery/Download-mode ska man definitivt skaffa (de flesta har det redan från start) innan man överhuvudtaget börjar pilla med mobilen.

Last edited: 14 jan 2011
    speedline gillar detta.
  14. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det beror på vad man vill uppnå. Varför man rootar står i min föregående post.

15. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tja.

Så här skrev jag under Terminologi - Vad är ROM, kernel, SpeedMod, CWM, tweaks etc? :

Att roota telefonen är inte detsamma som att installera en ROM. Att roota betyder att man låser upp systemet så att du som användare får superuser-rättigheter (dvs root-rättigheter), och därmed t.ex. kan läsa/skriva i annars nedlåsta kataloger/filer. Root behövs inte varken för att installera en ROM eller för att ROM:en ska fungera, men om man ändå flashar in en custom-ROM är det ganska givet att man även vill passa på att roota den, dvs installera 'Superuser'.

16. zorikal

zorikal Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har själv en galaxy S 2.2 I9000xxjpp, och den laggar som fan... Har ingen aning om vad jag borde göra. Har försökt med one click root och det fungerade inte....

17. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ett tips är då att du läser igenom hela min lathund för att se om Doc's ROM är något för dig.