Jag har sedan några veckor haft ett sug att testa på något nytt, börja skriva artiklar, bygga något, kanske något slags elektronik hemmabygge. Kort sagt skulle jag bli hemskt tacksam för förslag angående dessa eller helt andra ämnen. Krav är att aktiviteterna skall kunna till största del utföras i hemmet, jag är varken spec händig eller elektronik-kunnig så inte alltför hög svårighetsgrad. Se så ge mig förslag!
Bokbindning? (Är visserligen en hel del väntetid mellan momenten.) Går att göra med relativt enkla medel. Jag tycker det är häftigt att kunna göra egna schyssta böcker.
Vill du bygga något elektriskt från grunden, alltså löda och så vidare (det finns enkla byggsatser men kräver ju lödkolv och tenn förstås), eller vill du mer montera saker som att sätta ihop en dator? Eller är det något helt annat, som t.ex. att göra en bok som Nerre skrev? Det kommer säkert dyka upp många förslag i den här tråden
Jadu.. När jag var mindre så tyckte jag det var väldigt kul att löda saker, så jag brukade köpa små byggsatser som man lödde och skruvade på för mina sparpengar. Brukade även sno delar från gamla skrotade datorer och pilla med. kul och lärorikt. Nu plockar jag hellre ihop en dator, eller pillar med moppen, men det är en bra utgångspunkt om man inte har hållt på tidigare. Bygga en tandemcyckel kanske? Eller som Nerre skriver, så kanske bokbindning är ett alternativ?
Jag känner att jag har alldeles för många "Hobby-projekt". Brukar löda mycket, bygga högtalare (både till bil och hus), leka med min Android-lur, håller på med radiostyrda bilar och helikoptrar, snickrar. Ibland kan det bli lite för mycket men då är det bara att låta någon hobby vila. Tyvärr kostar det en del att ha många hobbys. Men det är alltid kul att ha något att göra. //Mattias
Bokbinderi är nog utanför mitt intresse. Jag är inte extremt händig så svårigheten i det rent elektroniska ska kanske inte vara för hög. Om det ska vara något elektroniskt så gärna någon fräck lösning för hemmet. Typ hemmabyggd telefondocka som kopplas till tillgängliga medier i hemmet. Om någon del i projektet kräver lödning och diverse svårare elinstallationer så är det inget problem då jag har människor i min närhet som kan hjälpa till, men merparten vill jag göra själv.
Det här projektet ägnade jag mig åt för ett par år sedan: http://poolhem.se/video/ Det tog ett par år att få den klar... m v h Henrik
Kjell.com har ju lite olika byggsatser med olika svårighetsgrad som kan vara kul att kolla på. De har även lite prylar för att fjärrstyra lampor och dyl i hemmet. Finns möjlighet att styra de prylarna från din dator, då skulle du även kunna styra allt från mobilen, se vad som är på och inte etc. Det är något jag själv har funderat på att sätta ihop, lite onödigt dyrt som student för tillfället bara.
Nåt jag skulle vilja kunna gör är att koppla ihop hemmet sen kunna styra "allt" med en universal fjärrkontroll. Ha en central dator som är sammankopplad till flera mindre lådor där jag kan tänka mig vilja ha en sådan, typ vardagsrummet och sovrummet. Tv i olika rum där allt går genom centraldatorn. Ljus fjärr och rörelsestyrs. Även ljud skulle styras med hjälp av zoner (som idag finns redan) fast då genom att känna av var i hemmet personen eller personerna är. Detta skulle vara rätt superkul och det mesta vet jag går att fixa, tyvärr så handlar det mycket om tid och pengar men förmodligen inte ett dugg svårt egentligen sett till storleken på det.
Hemautomation! Styr allt (inkl vrida på persienner och mata katten) via alla möjliga apparater. Ex en skärm på väggen, vanliga datorn, mobilen... Lös problemet med några microkontrollers, tellstick, RF/IR omvandlare och några års jobbigt meckande så har du något helt onödigt och meckigt