höga månadskostnader?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av JackHellberg, 18 maj 2010.

1. JackHellberg

JackHellberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Jag fick precis en telefon räkning på 350kr, den brukar ligga runt 200kr. Har ganska nyss skaffat mig en Desire och har märkt att den gärna kopplar upp sig på 3g nätet. Har satt in GSM(eller vad det heter) så jag antar att jag inte går in på nätet längre. Nu undrar jag hur man ser ifall man är inne på nätet eller inte? Om jag såg en sådan symbål på mina äldre minimera stängde jag av den direkt. någon sådan har jag inte hittat ännu.
    Är tacksam för hjälp!

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ja. din desire kopplar upp sig på datanätet om du ställde in den på det när du startade den första gången. Har du inte flatrate data så kommer du självklart debiteras för förbrukade megabyte...

Huruvida du kör via 3g eller inte spelar ingen roll det är bara tekniken som används för att telefonen ska koppla upp sig till basstationen. Förväxla inte detta med 3g-ikonen i notification bar som betyder att att du använder dataanslutning via 3g (se vidare i manualen)

håll inne POWER ~3 sek så får du en meny där du kan stänga av/slå på mobile networks
    Du kan också gå in i settings -> wireless & networks -> kryssa av mobile network.

Edit: man kan köra datatrafik via gsm-nätet också visas med ett "G" istället för "3G" i notification bar. Bara för att du inaktiverat 3g betyder det inte att du inaktiverat datatrafik.

Last edited: 18 maj 2010
  3. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste nog säga att halva grejen med telefonen är att alltid ha den online.
    jag rekomenderar att frisurfabb så slipper du problemet och kan använda maskinen fullt ut

4. JackHellberg

JackHellberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, har tittat lite på tele2:s erbjudanden.
    Small - 29 kr/mån
    200 MB/mån med hastigheter upp till 6 Mbit/s, (data över 200Mb, 1:69/MB, hastigheten oförändrad).
    För dig som surfar lite lagom, kollar Facebook och läser nyheterna.

Detta erbjudande verkar ju väldigt bra. Jag brukar inte surfa in på hemsidor när jag är ute och går med min Desire. Men för säkerhets skull, vad tar det att öppna en hemsida med normalt mycket flash? Hur många mb?

5. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Beror på sidan... allt från 2 till 20+ mb. Kom också ihåg att google maps, spotify, youtube drar massor av datatrafik. att ladda in satelitbilder från google maps går direkt på ~2 mb för att få överblicksvy ska du zooma sen drar det mer... laddar du upp en bild till facebook går det ~1-2 mb beroende på bildens upplösning (inställning i kameran) jag antar att du fattar vart det bär...

Jag brukar tänka att det går åt 2 mb att starta webläsaren. Sen ska man surfa någonstans går det åt ca 2 mb/sida som inte innehåller flash eller stora bilder.

Med andra ord så fort du tänker på något med internet så ryker ~2mb det är iaf en bra tumregel

6. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    På en dag brukar jag landa på ca 20-40 Mb. Om jag minns rätt så har tele2 en lista med vad olika grejer tar i Mb, på den sidan man kollar på abonnemangen.

7. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyckte deras lista lät lite optimistisk. såg nått om 1200 youtube klipp
    på 200 mb tycker de låter väldigt mycke alla klipp är ju inte 3 sek långa direkt

8. fredroid

fredroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Den har tråden är lite löjlig. Man kan knappt ha en Android utan fast pris på datatrafik. Det är ungefär som att köpa en lyxvilla och bara ha värmen på i ett rum pga kostnaden.

9. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Antag att ett genomsnittligt klipp är en låt långt, ~3 min (180 sek), antag också att ljudet är 32kbit/s så tar bara ljudet 640kbyte... och sen sak man ha bild till det...

Lite snabb matte: kbit -> kbyte = 32/8=4 kbyte/s 4*180=640kbyte

Enligt tele2:s beräkningar så ska varje klipp vara på ~167 kb.... *no comment*

10. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Kan hålla med där. Om man köper en Android utan fast pris på trafik så har man missat något. Desiren varnar dessutom för det under uppstart och andra tillfällen (minns inte exakt var). Android är Google, google är internettjänster... så man borde tänka efter innan man köper en Android telefon :)

11. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Bara att hålla med ovan.

Att köra Iphone/Desire eller övriga mobiler där själva "tanken" är att mobilen skall
    surfas med och synka facebook ect så är ett surf-abb att rekommendera om inte
    kräva. Att ligga med ett vanligt ring-abb där du har en kostnad på 15kr/mb och
    i många fall utan tak (telenor har dock 19kr i tak) är orimligt.

12. pike

pike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tele2 har ett medium abb där man kommer undan med typ 79kr/mån. 1GB fri surf (båda hållen totalt) sen stryps det till 64kbps.
    Det är bra om man inte vet hur mkt traffik man behöver och kan sedan uppgradera till 5GB/mån om man behöver och inte klarar sig med 64kbps de återstående dagarna på månaden.

Det är alltid enklare att byta upp en tjänst än neråt :P

13. Mamed

Mamed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

(data över 200Mb, 1:69/MB, hastigheten oförändrad)

Jag kanske är morgontrött men vad betyder 1:69/MB?

14. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Gissar på 1:69:-/Mb ...... Men jag måste då slå sak för Telenors mobilsurf... där är det fritt att ladda ner hur mycket som helst, ingen gräns :)

15. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En krona och 69 öre per megabyte alltså.

Inget bra om man inte är säker på att man håller sig under gränsen. Bättre då att välja nån mobilsurf där de istället stryper hastigheten om man går över taket.

Eller som sagt var köra Telenor som inte har nåt trafiktak! :-)

16. Tobben93

Tobben93 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder mig av Telenor Surfa (upp till 6 mbit/s), funkar kanon och kostar med Desiren 299:-, då tillkommer det man ringer för. Förbrukar ungefär 600-800 mb/mån, surfar en del på sidor, använder Google maps, synkar Spotify mm. Hade säkert förbrukat betydligt mer om jag inte haft WiFi hemma.

17. edsbyn

edsbyn Guest

18. lidlcompany

lidlcompany Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dum fråga kanske men, jag som har en annan operatör, kan jag använda denna tjänst?

19. edsbyn

edsbyn Guest

Vet inte om din operatör har denna tjänst. Men du kan ju flytta ditt nummer till telia kontantkort.

20. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Telia har ju SMS-årskort också, kombinera dom och du har något riktigt prisvärt ;)