Höghastighets MicroSD - Ett måste vid HD-film?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av YellowZombie, 1 jul 2010.

1. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Är det ett Micro sd med lite högre överföringshastigthet som gäller vid filmning av hd matrial och uppspelning om man vill köra via externt minne? Någon som har filmat än? till Msd kort? Och i så fall, vad har det varit för korttyp? klass?

2. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Ja, i alla fall när man ska spela in HD så är det bra att ha ett minne som går snabbt att skriva på. Jag har hört att man bör skaffa ett Class 6-minne men Sandisks Mobile Ultra 16 GB Class 4 presterade likvärdigt med Kingstons Class 10-minne i ett test så det är definitivt ett kap om man vill ha 16 GB. Använder det själv och har inte haft några problem alls att spela in, även om jag inte använt den funktionen så jättemycket ännu.

3. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

awoo, det Var ju Scheissedyrt istället för Scheissebillligt som så fint det stora tyska teknikföretaget säger.......

84 usd på amazon.....men det är det väl värt!

4. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Ja, det är ju tyvärr inte det billigaste kortet på marknaden men det presterar som sagt långt över sin klassificering.

Du kan hitta det för samma pris även i Sverige.
    Prisjakt

5. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Det är ju ett litet problem, för de flesta vill kanske ha 32 GB-varianten vid det här laget och då finns inte denna höghastighetsvariant i den storleken. Ska man vänta till hösten eller nåt nu då?

6. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

32 GB-varianten har just kommit i Class 2 så jag tror det dröjer en liten stund innan det kommer snabbare. Behöver man mer utrymme är det väl enklare att köpa två 16 GB och byta. Det går ju att göra utan att ta ur batteriet.

Fast det är som alltid, man får avgöra vilka behov man själv har. Jag har själv ännu mycket utrymme kvar på mina 6+16 GB och kommer nog inte fylla ut det så väldigt lätt, iaf inte med sådant som jag är garanterad att använda. Det kan vara en helt annan situation för någon annan person.

7. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur är detta kort då ? Är det bra ? Class 6 borde väl räcka eller ?

OBS! Bilden visar en 4Giggare men länken är till 16GB som kostar då 538 som billigast ( från 599kr finns i lager )

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457648

Last edited: 1 jul 2010
  8. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Androido: Endast ett företag (länk) verkar ha A-Data-kortet i lager (och då för 599 kr). Dessa stavar i sin webshop fel till ordet jämför, vilket åtminstone i mina ögon sänker deras trovärdighet.
    Jag beställde just Sandisk Mobile Ultra-kortet från Komplett tillsammans med en bilhållare, iGrip Traveller Kit. Det verkar vara ett mycket bra kort för pengarna.

9. tidelipop

tidelipop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. spionas

spionas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

11. tidelipop

tidelipop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tur jag inte beställde det då. :) Får kolla lite noggrannare nästa gång.

12. Denny

Denny Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Class 6 är väl endast nödvändigt för 1080p? Borde väl kunna gå lägre för 720p?

13. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon annan som fått hem sitt SanDisk 16GB Mobile Ultra microSDHC class 4 ?
    Jag beställde först ifrån Radars och fick hem ett class 2-kort istället. Skickade tillbaka detta eftersom jag hade beställt klass 4-kort. Beställde ifrån webhallen istället och har nu fått hem ett klass 2-kort igen! På båda ställena har man tydligt sett att det är en fyra på kortet på den bilden de visat av varan. Verkar omöjligt att få tag i ett class fyra kort ju :((...

14. Krukväxt

Krukväxt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testa med class 2-kortet och låt oss veta om det går bra att spela upp 720p mkv-filer, vettja ;)

Personligen tror jag inte det är några problem och planerar att beställa ett 32 GBs från Ebay så snart jag fått min telefon.

15. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

@Klonka: Ja, det här var ju olustigt. När man tittar på SanDisks hemsida verkar produktnamnet Mobile Ultra betyda att det rör sig om Class 4-kort. Den här bilden från NordicHardwares recension visar ju dock klart och tydligt att det även finns Class 2 Mobile Ultra-kort.
    Några svenska återförsäljare (däribland ovan nämnda Komplett som jag beställde ifrån) skriver i specifikationerna Class 2.

Last edited: 2 jul 2010
  16. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Ja, det vore väldigt intressant att veta om de nya 32 GB class 2-korten fungerar för att spela in 720p-film med. Är det ingen annan som har ett class 2-kort av valfri storlek och som kan rapportera hur det går?

17. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Skulle vara intressant med ett nytt utförligt SD-test av Swedroid.

Last edited: 12 jul 2010
  18. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

19. tysonayt

tysonayt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Okej, vill inte gå för mycket off topic, men vilket är bäst? Högre eller lägre class? Köpte ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476854 i panik efter att jag märkte att det inte var något minneskort i kartongen för min Galaxy S (visste inte att det var 6gb inbyggt xD). Det kostade då 349kr på OnOff och det förstod jag då också att det var ett rätt så värdelöst pris men är minnet skit dessutom?

20. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Class 2 är den sämsta. Högre klasser är bättre. Men class 2 kanske räcker för alla våra syften. Det är det vi bl a försöker utröna i den här tråden.

Last edited: 12 jul 2010