Högskolestudier - Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Madito, 23 feb 2011.

1. Madito

Madito Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!

Efter lite funderande så har jag kommit fram till att jag vill börja plugga till hösten.
    Har kollat på denna utbildningen på Mittuniversitetet och tycker den verkar rätt kul. Är väldigt intresserad av att arbeta inom utvecklingen av appar och dyligt för android och andra os. Det är tydligen ett nytt program som börjar till hösten och dessutom låter det som en utbildning som kan ge mitt ett jobb efter examen. Är dock inte helt hundra på hur attraktiv man är på arbetsmarknaden efter en utbildning som denna, frågar därför här.

LÄNK TILL UTBILDNINGEN: http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?KatalogProgramId=1070

Vad tror ni?
    Kan detta vara något för framtiden eller finns det andra utbildningar som ni tror lättare leder till ett jobb inom android eller andra os.

Last edited: 23 feb 2011
  2. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Länken funkar inte för mig, står bara Bad Request =/

3. Madito

Madito Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Oops, länken fixad nu! :)

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?atlasid=1070

Den låter väl bra och intressant.
    Personligen har jag lite svårt för sådana extremt nischade utbildningar. Men givetvis är det inget fel på sådana utbildningar, det är helt enkelt inget för mig. Men om två år är det nog väldigt svårt att sia om arbetsmarknaden också.

Edit: När jag skrev detta hade TS inte fixat länken btw :P

5. Madito

Madito Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tycker också att den verkar mycket intressant, skrev en likadan tråd på flashback för någon dag sedan och fick då också svaret att den verkade lite nischad.

Även om den nu är nischad, hur lätt/svårt är det att få ett jobb hos ett företag som skapar applikationer för android och dyligt med endast denna utbildningen i bagaget? Eller krävs det en bredare utbildning för att konkurera?

Har bokat ett möte med en studievägledare för att prata om just detta men tänkte också höra med er som har lite koll på området.

6. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Finns ju utbildningar där du både lär dig koda till Android och IOS. Rent arbetsmarknadsmässigt så är nog en sådan utbildning att föredra om du frågar mig.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Studievägledaren kommer nog inte kunna något, det har aldrig de jag talat med kunnat. De är helt enkelt inte insatta i det tyvärr.

Det lättaste är väl att kontakta ex Montarosa eller liknande större firmor och fråga helt enkelt.
    Det kan väl ses som en nackdel att du enbart läst en "liten" utbildning samtidigt som det givetvis kan ses som en fördel att du har läst kort och nischat. Så länge som du brinner för det du gör och har intresse för det spelar det ingen större roll. Då den är nischad är det väl lite extra viktigt att tänka på om du vill göra detta om 5-10 år eller inte.

Ett brett exempel är ex Google som inte bara anställer folk från Data/It utan även andra linjer som Teknisk Fysik (som givetvis har läst mer programmering och brinner för det).

8. hdroid

hdroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

I arbetslivet är det just att vara nischad och kunna någonting riktigt bra som är extra värdefullt.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

En sak som man kanske inte tänker så mycket på när man väljer utbildning är vad utbildningen leder till för titel. Just denna utbildning är på 120 högskolepoäng och ger en "högskolexamen". Du blir dock inte "högskoleingejör" (de utbildningarna kräver 180 poäng) eller "civilingenjör" (300 poäng).

Med sådana titlar brukar det vara lättare att söka jobb inom olika områden och sådana titlar kan också leda till högre löner.

En annan mera diffus sak att ta hänsyn till är att olika universitet och högskolor kan ha olika gott rykte på olika arbetsplatser.

Utbildning är aldrig bortkastat, men jag tror att du nästan lika gärna som att läsa på mitthögskolan i två år skulle kunna lära dig android-programmering på egen hand.

Om du ändå skall läsa på högskolenivå så kanske du bör överväga en mera välkänd och bredare utbildning som leder till en bättre examen. T ex Datavetenskap med examen 180p Teknologie kandidat eller Datateknik med examen 300p civilingenjör.

m v h Henrik

10. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Som sagt, vill du vara *säker* på ett jobb med skaplig lön och bra karriärsstege men inte vill plugga allt för länge är det högskoleingenjör som gäller. Kommer du dessutom att programmera avancerad 3D är linjär algebra (aka ingenjörsmatte) the way to go...

11. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag jobbar på ett större teknikorienterat konsultbolag. Vi jobbar innom företaget bland annat med utveckling av applikationer till iOS och Android, samt utveckling av hela plattformar baserat på Android. (denna marknad är dock fortfarande väldigt liten jämfört med övrig verksamhet).

Även om jag själv aldrig ansvarat för någon av dessa avdelningar, vet jag att:

1. Man anställer ingen som inte är ingenjör, helst civilingenjör.
    2. Man anställer generellt ingen med så begränsat kunskapsområde.
    3. Man anställer hellre någon som gått KTH eller Chalmers

12. ulfj

ulfj Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Som ansvarig för programmet på Mittuniversitetet är jag kanske inte helt objektiv och mina åsikter får vägas mot alla andra förstås. Om du inte avslöjar det för någon så är universitet och högskolor inte alltid världens bästa på att bedöma arbetsmarknaden. Därför kan det vara klokt att lyssna på fler och läsa andra inlägg än mina. Vi tror dock att vi är något på spåren med denna utbildning. ;) Efter att vi annonserat utbildningen har ett antal företag/personer hört av sig och frågat efter utexaminerade studenter, så det finns ett sug.

Utbildningen är en teknikerutbildning och ger en högskoleexamen efter två år. Du kommer att bli duktig på att utveckla appar och dylikt för Android. Marknaden och behovet av den typen av kunskaper verkar växa så det knakar. Det är ingen ingenjörsutbildning och framförallt ingen civilingenjörsutbildning, därför ser karriärvägarna annorlunda ut. Valet står lite mellan lång eller kort utbildning och hur snabbt du vill ut i arbetslivet.

På informationssidorna har du antagligen läst att vi har talat med företag när vi skapat utbildningen och att de även har påverkat innehållet. De är helt klart intresserade av utbildningen, inte bara för att den handlar om Android utan för att den är komplett i någon mening. Du lär dig inte bara att utveckla för Android utan även koppla till information på Internet m.m. så att du kan skapa mer än bara en app.

Jag ska hålla koll här om det finns frågor om programmet, men ska försöka undvika att lägga mig i diskussionen. Jag svarar gärna direkt här i forumet så fler kan se dem. Annars kan du skicka e-post direkt till mig.

Lycka till med ditt val.

Hälsningar,
    Ulf Jennehag