Högtalare Canton GLE bra köp?

Diskussion i 'Off Topic' startad av ducken, 27 nov 2012.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Mors,

Såg att Elgiganten (tom 2/12 2012) ett 5.0 Canton-paket bestående av 1 par golvhögtalare GLE 496, 1 par surroundhögtalare GLE 416 och centerhögtalaren GLE 456 för 6990kr.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/GLE496WPKT0/canton-gle-series-5-0-hogtalarpaket-vitt

Kan detta vara ett bra köp? Någon som har erfarenhet av dessa? Vet att modellen innan, gle 490.2, har fått mycket bra kritik.

Sedan undrar jag om detta paket blir för stort i ett vardagsrum som är 3,5 m brett och ca. 5,5 m långt. Jag kommer att ha min soffa på ena långsidan och tvn på andra långsidan, dvs. på avståndet 3,5 m. Blir ju inte riktigt detta avståndet då soffan kommer ute lite och högtalarna oxå.
    Blir det för trångt eller ser det konstigt ut då tror ni?

Tacksam för reflektioner.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Priset är sjukt bra. Normalpriser:

Fronthögtalare, 6995:-
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1415010

Center, 2890:-
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1415007

Bak, 3495:-
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1415005

Blir ändå 13,380:- :)

Lyssnat lite på fronthögtalarna och de låter i vilket fall riktigt fint. Det är alltid svårt att bestämma sig över ljud över nätet eftersom olika tillverkare bygger högtalare som låter olika så bäst är väl om du sticker in till Elgiganten någonstans i närheten, om det nu finns, och lyssnar.

Alternativt köper du en förstärkare och Harman/Kardon-högtalare i modell mindre. Om du vill ha ett rum med mindre volym högtalare.

3. rawx

rawx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

slå te

Kan säga såhär. Jag slog till direkt "nyss"

4. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tyvärr har jag inte möjlighet att provlyssna men det är öppet köp i 30 dagar vilket är bra.

Förstärkare har jag en Onkyo 616 eller vad den heter, som är ny. Får ta hem och testa, men det är ju otroligt prisvärt!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Din förstärkare lär ju klara det galant. Varenda förstärkare jag testat högtalarna med (alla högtalare i hela varuhuset för den delen) kan drivas på ett bra sätt med alla förstärkare och då även de billigaste. Jag kör Onkyo 309 och den förstärkaren vet jag kan spela alla högtalare jag testat den med.

30 dagars öppet köp är alltid nice :) Skall köpa TV och nytt TV-ljud nu efter nyår när jag skall flytta och eftersom jag är lite petig känns det naturligt att köpa på ett ställe där du för öppna allt, testa och sedan ifall du inte är nöjd lämna tillbaka allt mot pengarna tillbaka på kortet.

6. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja min förstärkare borde inte vara några problem tycker jag. Var faktiskt och lyssnade på golvhögtalarna nu på Media Markt. Lite svårt att höra men det lät ok. Har ju inget direkt att jämföra med heller. Ljudet är lite skarpt tycker jag, men det är väl ljudbilden Canton har kanske.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är det :) Skarpt är så det låter.

8. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag förstår det. Har ju inget direkt att jämföra med som sagt så det får väl funka:)

9. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Värt att anmärka på är att du inte får med någon subwoofer om du vill ha en sådan :)

//Felix

10. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Känns väl rätt överflödigt när du får 4st 8"-basar i fronthögtalarna..? :)

Grymt paket till grymt pris.

11. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nä jag såg att man får köpa till den. Tror att basen räcker en del i högtalarna som ni säger med dubbla 8: or i varje. Räcker det inte får jag köpta till en senare helt enkelt:)

Såg att föregångarna GLE 490.2 fortfarande kostar 6 990 kr på prisjakt.

Som sagt bra pris.

Ska beställa nu iaf!

12. felixdroid

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ja, dubbla 8 tummare kanske räcker till. Men ibland vill man ha det där extra djupa djupet:teeth::cool:

13. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja det vill man absolut, framför allt till film då det där mullret måste infinna sig:)

Gjorde beställning via nätet nu där det är hemleverans. Dock levereras den inte förrän den 14:e och såå länge kan jag inte vänta?!?!?:mad:

14. rawx

rawx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur kan det dröja så länge? Jag tog express för 249 så jag ska få mina nu på fredag 30/11.tog vita iofs

15. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Beställde jag express skulle jag få det den 7:e december vilket jag oxå tycker är för länge.

Elgiganten där jag bor hade inte beställt hem något paket, men jag borde väl kunna be dem göra det? Borde det inte i sådana fall gå snabbare?

Har oxå beställt vita.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

16. felixdroid

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jaja, klaga inte. Du får ju grejerna innan Kalle Anka på julafton i alla fall :P

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Västervik <- There's your problem :P

Nä jag vet inte. Huvudlagret ligger i Jönköping. Kanske tar några dagar extra eftersom det inte finns så mycket annat att skicka just ut till Västervik. Var på ett speditörbolag och till din region skickades det bara en lastbil per vecka. Kan vara det som gör att du får vänta lite.

18. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ska ju inte va hemma hos mig under Kalle Anka:) Kanske får ta med mig grejjerna till päronen och montera upp inför Kalle.

Hmm Västervik shouldn´t be a problem tycker jag:P

Ska ju faktiskt till Göteborg i helgen, kan kolla om det möjligen finns där eller köra förbi lagret i Jönköping. Men lagret har väl troligtvis inte öppet på söndag kan jag tro.

Någon som vet hur stora paketen som högtalarna ligger i är? Vet att golvarna är väl typ 104 cm höga eller så, men paketen?

19. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Uppdatering:

Ringde Elgigantens kundtjänst nu och fick prata men en kvinna som sa att det inte var några som helst problem att skicka hem den till den 7:e december. En vecka tidigare än vad jag kunde i min beställning alltså... Mycket märkligt måste jag säga men glädjande naturligtvis:)

En vecka får jag väl ge mig till tåls.

Undrar fortfarande dock om det kommer att bli trångt och för nära tv och högtalare och det bara är 3,5 m mellan väggarna där tv, högtalare och soffa ska in.. Men det är väl bara vänta och se.

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Högtalarna är rätt små för att vara stora. De är slimmade, rätt kantiga och tar inte så mycket plats. Jag vet ju inte om du kommer tycka att de är för stora ändå men för golvhögtalare i den här klassen är de rätt små.