Högtalare till TV:n

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Amedi21, 3 jan 2019.

1. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Hej Swedroiders! Jag är på jakt efter en högtalare till TV:n med följande kriterier:

1. Den måste vara aktiv, vill ej ha förstärkare eller ens extern subwoofer
    2. Ska gå att ersätta TV:ns ljud, helst via AUX/optisk kabel (saknar bluetooth i TV:n, som säkert ändå hade laggat, och andra trådlösa alternativ finns väl inte?)
    3. Ljudet ska gå att styra med TV:ns fjärrkontroll
    4. Den får gärna vara Wifi-uppkopplad, så att högtalaren kan spela musik via telefonen när TV:n är avstängd, gärna via inbyggd Chromecast audio och/eller Google assistant
    5. Den behöver vara snygg, i stil med Harman Kardons Citation-serie. Inga pelare eller ljudlimpor med andra ord.
    6. Pris: riktmärke cirka 3-4000 kr
    7. Högtalaren får gärna vara möjlig att väggmontera.

Jag har en LG 43UF772 och har inga planer på att byta ut den.

Jag är ingen audiofil men värdesätter klart och fylligt ljud med ok bas. Spelar sällan upp ljud på sådär nattklubbsliknande hög volym, ens när vi ställer till med fest, utan då handlar det om fyllig men lågmäld loungemusik :-)

Work your magic, my fellow droiders :-*

2. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Jag kör en sonos playbar med LG via optisk och är galet nöjd. Den är lite dyrare än vad din budget tillåter men två kollegor har köpt Sonos beam och är riktigt nöjda! Bör uppfylla alla dina behov och skulle du vilja bygga ut systemet så har du ju stöd för det. Även AirPlay samt Spotify connect.

Amedi21 gillar detta.
  3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Valfri av dessa två. Hifiklubben

Det är BT istället för wi-fi, och kan inte vägghängas.

Men det är sjukt mycket för pengarna. Autostart via optisk, ljud via tvfjärr osv

Och billigt!

Går att bygga ut med sub om man önskar IMG_5328.jpg

Amedi21 och Gunr gillar detta.
  4. jagu

jagu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Håller med. Den har två optiska ingångar. Använd den ena till tv och till den andra köper du en chromecast audio.
    Finns en beg på Blocket
    Alto 5 active | Västmanland

Amedi21 och bernard gillar detta.
  5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Exakt. Skulle precis skriva det att med CC audio så får du multiroom och wi-fi med.jag ska köpa å göra så nästa månad

6. ajajkapten

ajajkapten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Själv kör jag med Audio pro addon t14 till min tv. Dubbla optiska ljudingångar, aux, bluetooth och sub-utgång.

Kollade också på argon Alto som är hifiklubbens egna märke?

Valde audio Pro mest pga den lite mindre storleken men gillade också utseendet mer samt den betydligt lyxigare fjärrkontrollen.
    Vilka som låter bäst låter jag vara osagt då jag inte har jämfört dem sida vid sida. Är hur som helst väldigt nöjd med ljudet i mina.

Elgiganten säljer addon t14 för 2490kr just nu.

7. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för alla svar! Jag inser att jag behöver fundera ett varv till. Audio Pro T14 lockar mest, men kanske är det så att min hittillsvarande lösning trots allt kanske kan fungera ändå. Om någon här sitter på superkunskaper inom fysik (eller möjligen svart magi/spöken) - vänligen läs hela inlägget.

Faktum är att jag redan har ett par äldre aktiva Audio pro-högtalare som heter Addon One (köpte när Onoff, min gamla arbetsplats, gick i graven 2011). Lösningen är med andra ord rätt lik den ajajkapten föreslår enligt nedan, bara det att mina högtalare endast har en AUX-ingång, ingen optisk med andra ord. Jag gissar att Addon One som jag har är släkt med T14 i rakt nedåtstigande led. Jag kanske är ljudokunnig, men tycker verkligen att ljudet fortfarande är bra. Nu tänker vän av klimat, resurser, ekonomi och ordning att jag i så fall rimligen borde kunna fortsätta använda mina gamla högtalare, eftersom att de uppfyller alla mina behov (utom möjligen Wifi-uppkopplingen, vilket ändå löses med att jag har Chromecast på TV:n).

Tyvärr inte! :eek:

När jag startade denna tråd trodde jag att mina gamla högtalare gjort sitt, men sedan dess har jag flyttat på dem till mitt kontor på ovanvåningen och där fungerar de alldeles fint.

Problemet som uppstod när de var utplacerade där mina högtalare behöver stå i vardagsrummet på nedervåningen är följande: högtalarna, som står inom två meters radie från såväl routern som hubben till hemlarmet (bakom den dedikerade tv-väggen finns ett förråd där jag gärna gömmer kablage och jag är därför mån om att inte byta plats på dessa), ger ifrån sig irriterande brus var tionde sekund. Bruset påminner om hur det brukade låta för en tid sedan när föreläsarens mobiltelefon ringde i en föreläsningssal, antagligen eftersom att olika signaler störde ut varandra. Det jag inte begriper är varför det trådlösa larmets pingande (eller är det routern? Problemet dök upp någon vecka efter larminstallationen) var tionde sekund skapar en störning i min helt trådbundna ljudanläggning? Är det något elektromagnetiskt fält som spökar?

Detta är alltså upprinnelsen till att jag dömde ut mina gamla högtalare, startade denna tråd och tittade på nya (förlåt, Addon One), men när mina gamla fungerar på annan plats undrar jag förstås om det finns något jag kan göra för att fortsätta använda dem där jag vill använda dem, utan brus.

Moderator: inser att jag tar tråden iväg från köpråd till återanvändning av tidigare förmodat uttjänad teknik. Men det är trots allt 2019, inte vill vi uppmana till onödig konsumtion? Och kanske blir svaret jag får är att gå och köpa en folieinslagen AUX-sladd eller nåt. ;)

Tack alla som orkat läsa ända hit!

8. frans_undveck

frans_undveck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Kan starkt rekommendera Sonos beam

bernard gillar detta.