Höja hastigheten på U8100 till 652mhz

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av Red Baron, 21 nov 2010.

1. Red Baron

Red Baron Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoj!

Jag har nyligen laddat ned och installerat Kallt_Kaffes senaste blandning från XDA och denna fungerar väl ganska ok.

Jag har även laddat ned den zip fil som skall göra att U8100 kan köras i 652mhz. Denna har jag lagt på sd-kortet.

Men sedan? Ingenstans hittar jag någon beskrivning på vad jag sedan förväntas göra eller inte göra. Hur får jag telefonen att förstå att den skall gå i den högre hastigheten?

Här är jag lite lost och skulle behöva eh hjälpande hand!

Hur skall jag gå tillväga?

Red Baron / The Red Flying Circus

2. Chinisiba

Chinisiba Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Flasha *.zip filen precis som du flashade custom romen. D.v.s starta t.ex AmonRA och kör "Flash from zip" som du gorde när du skulle flasha custom romen.

3. Red Baron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoj!

Jag har ny ökat farten till 652mhz och upppplever inga som helst problem, ännu är väl bäst att säga. jag gjorde höjningen utifrån ditt råd och det fungerade direkt. Konstigt nog så skiljer sig inte det sätt jag använt nu mot vad jag gjorde innan. Och hastighets filen fick jag kopiera in på sd-kortet igen då den mystiskr försvunnit...

Tack för den tydliga instruktionen!

Red Baron

4. Chinisiba

Chinisiba Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hastighetsfilen???

När du flashat TCT_652800_update.zip (652Mhz)(som du lagt på SD kortet) ifrån AmonRA kan du ta bort *.zip filen ifrån minneskortet. :

Jag testade köra 672Mhz också men då startade min telefon om ibland. Kallt_kaffe verkar dock köra 672Mh utan problem.

5. Red Baron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoj!

Nu har jag i en vecka testat att använda luren med nästa hastighet, alltså 672mhz, och detta har ännu så länge fungerat helt felfritt! Så nu är det snart dags att ta nästa lilla steg i Kallt_Kaffes trappa till en ännu snabbare telefon. Om nu en telefon kan bedömas vara snabb... eller långsam. Själva ringandet påverkas ju inte, möjligen att samtalen avslutas fortare om telefonens batteri får en hög temperatur mot örat vid mycket tjatande i luren...

Nästa steg under kommande vecka, troligtvis.

Red Baron

6. Red Baron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoj!

Ytterligare 1 vecka har gått och under denna vecka har jag använt mig av ännu lite högre hastighet i U8100, nämligen 691mhz, vilket har fungerat helt klockrent! Inget konstigt what so ever! Bara att tacka Kallt_Kaffe för hans förträffliga arbete!

Men mot högre höjder vi skall sträva... Så nu har nästa stegpinne uppnåtts och mobilen rullar på i 710mhz och än så länge märks inget underligt överhuvudtaget. Allt bara flyter på. Hoppas att det fortsätter så.

Rapport igen i nästa vecka!

Red Baron

EDIT: Ach! Redan har en ny vecka gått, och lite till, märker jag och luren tuffar på friskt med 710mhz innanför skalet. Skall nog försöka med nästa trappsteg snart... 729mhz, alltså 200mhz över det mhz tal som är standard på U8100. Ny rapport alltså fram över! Red Baron

Last edited: 28 dec 2010
  7. orrebo

orrebo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vart får man tag på filen som man kan klocka med?
    Funkar den på en stock rom?

8. Red Baron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoj Orrebo!

Nej, att höja hastigheten (och därmed användbarhet, tycker jag) är inte möjligt med Expert stock rommen. För detta ändamål måste du först roota telefonen, alltså ge den möjlighet att ta emot andra kommandon än de som finns tillgängliga. Ändra rättigheterna, helt enkelt, för vad du som användare får göra och inte får göra.

När telefonen är rootad kan du sedan lägga in (på egen risk) andra sk. custom roms, alltså förändrade instruktioner för hur telefonen skall bete sig, se ut (UserInterface) och därmed erhålla en annan, kanske bättre, användarupplevelse och därmed en roligare telefon!

Som det ser ut så har Kallt_Kaffe vars hopkok jag för tillfället använder, valt att ta bort Release 3 av The Celestial Teapot och därmed även de filer som var gjorda för att överklocka med. Dock har jag sparat ned Realese 3 och överklockningsfilerna och kan, om du så vill, lägga upp dem för nedladdning någonstans på internet, ex. mediafire.com. Men varför inte följa den nya guide som Kallt_Kaffe nu ordnad i och med Relese 4d? Här är en länk till xda-developers.com och Kallt_Kaffes tråd. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=802893

Följ denna steg för steg och du har troligtvis ganska snart en snabbare mobil! Jag har inte själv provat Release 4d, främst för att min U8100 fungerar så bra med Release 3... :cool: Red Baron

Last edited: 29 dec 2010
  9. orrebo

orrebo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ska testa. Måste nog ändå nu då jag var klåfingrig och installerade en app som ändrade batteri ikonen. Nu vägrar mobilen starta :P

*EDIT*

Nu fungerar det fint. Klockad till 691MHz :-)
    Tack för hjälpen.

Last edited: 30 dec 2010
  10. Red Baron

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hoj!

En kort sista rapport ang. de överklockningar jag experimenterat med lite sedan U8100 inhandlades i augusti -2010.

Jag har som redan nämnts ovan använt samtliga av de klockningar som Kallt_Kaffe kokat, och alla är stabila för mig, utom då den som går i 729 mhz där luren oväntat startar om sig någon gång per dygn. Därför har jag gått tillbaka till 710mhz nivån där allt är bara bra och stabilt.

Efter allt strul med Launcher Pro, ominstallation av hela telefonen, installation av Teapot 3 igen så sökte jag en annan launcher och fann den i Go Launcher som jag nu gillar skarpt. Perfekt launcher för mig!

Så sammantaget skulle man kunna säga att U8100 blev ett lyckat experiment med Android. Funderar därför att gå vidare till lite snabbare lur med större skärm. Kandidaterna är många...

Red Baron:)