Fråga: Home Assistant och Google Assistant

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ante_ante, 19 feb 2020.

1. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Hoppas rubriken vart rätt, men har en undran om nån har koll på ifall det går att implementera GA i HA utan att det ska behöva kosta varje månad.

Kör Home Assistant på en RpI 4 som funkar kalas, och detta är för att jag köpte mig en Wemos D1 mini som kört med Tasmota och då kan jag styra garageporten med mobiltelefon just nu endast lokalt. Skulle vara kul ifall man kunde få alltihop att lira med Google Assistant som jag kör inne i kåken för att styra diverse grejer. Eller är det månadsbetalning som gäller?

Annars får man kika på ett nytt kort Ewelink som ska kunna köra porten tillsammans med deras App och GA, men vill ju helst slippa när man lyckats få igång de man har :)

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns en instruktion för att konfigurera Google Assistant manuellt, så du slipper vara beroende av Home Assistant Cloud-abonnemanget.

Jag har inte testat själv, men här hittar du instruktionerna (du får alltså kika under "Manual setup): Google Assistant

Du behöver fixa API-nyckel osv. för att integrera på egen hand, men det ser inte superkomplicerat ut.

3. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Tack ska kika lite :)

4. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det funkade fint, sen inbillar jag mig att assistenten reagerar lite snabbare på de kommandon jag skickar nu när det inte går genom Nabu Casa längre. [emoji16][emoji106]

För övrigt så måste man använda sig utav ett servicekonto istället för API nyckel numera. Detta resulterade i en json-fil med detta som man länkar in istället för API-nyckeln, men det nämns i guiden.

Last edited: 20 feb 2020
    bernard gillar detta.