Homescreen replacement för X10mini?

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by Coldsnap, Jun 14, 2010.

1. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag känner att jag håller på att växa ur SE's homescreen nu, det börjar bli absurda mängder ikoner samtidigt som jag ganska sällan använder widgetskärmen. Gillar skarpt shortcuts i hörnen, men då många widgets går på bredden så känns det som att en stor del av skärmen lämnas outnyttjad.

Är lite nyfiken på vilka hemskärmar ni testat, vilka som funkar bra och vilka som funkar mindre bra pga gammalt OS, liten skärm eller vad det nu kan vara (finns ju ett antal trådar om homescreen replacements redan, men är ute efter lite mer specifik info om hur de bär sig åt på just X10 mini.) Släng gärna med screenshots om ni orkar. ;)

2. Stranders

Stranders Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder aHome mini. Det är gratis, och funkar helt OK. Jag har inte hunnit testa så mycket andra varianter ännu. Man kan lägga upp appar och widgets på skärmen (jag har SE's stora digitalklocka, plus appar för sms, telefonbok och ringa på "mittskärmen", de appar jag använder mest på den vänstra skärmen och utvalda widgets på den högra.) Sedan finns det en drawer med alla appar i alfabetisk ordning. Det går att ladda ner teman ganska enkelt, även om det inte är så många som är gratis.

Största anledningen för mig att inte använda SE's homescreen är att appar jag installerat från SD-kortet inte dyker upp i listan förrän jag startar dem (på annat sätt då). Förutom just att man bara får lägga en widget per skärm.

3. floordust

floordust Youth Droid Medlem

Telefon:
    S24

MINA ENHETER

Telefon:
    S24
    Kör med Zeam Launcher. Funkar perfekt då man kan välja vad man vill ha på sin skärm och framför allt ha fler widgets än bara en.

4. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag gillar också Zeam. Man kan köra 'fullscreen' i Zeam så man slipper sen den tråkiga blå färgen på notification bar.

(Seriöst , när ska det komma en uppdatering där man kan välja färg på ui't)

Bild , jag tog denna för att be utvecklaren att lägga in stöd för BetterCut i launchbaren.
    (Bettercut ikoner ovanför launchbaren i nederkant)

Launchbaren kan man lägga in mer än de ca 5 appar som är synliga , sen kan man scrolla fram resten.

Har inte pallat fixa annan bakgrund än så de e SE original... :cool:
    SE Klocka , ikoner från BetterCut (Glass Orb tror jag)
    Fullscreen och hidden text på appar.

5. Dentist

Dentist Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Jun 15, 2010
  6. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tag Home (sök efter for 1.6 i market) gillar jag

7. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

håller med

8. baldwin

baldwin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett problem med alla dessa "home screens" är jag inte hittar var man trycker för att ringa.
    Har kanske inte kollat runt ordentligt än, men funktionen känns ju ganska viktig... ;-)

9. Dentist

MINA ENHETER

Du helt enkelt går in på dina program och t.ex lägger "kontakter" shortcut på din home screen.

10. baldwin

baldwin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja fast då kan man ju inte slå ett nummer utan bara ringa de kontakter man har lagt in...

11. Dentist

MINA ENHETER

Det finns ikon som heter samtal. Lägg den som shortcut på din home screen.

12. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En del homescreen replacements kan binda samtalsskärmen med numpaden till nån av knapparna nedanför skärmen också tror jag.

Edit: Zeam kan det iaf. Bestämt mig för att köra den ett tag, tror den passar mig bäst just nu. :)

Last edited: Jun 15, 2010
  13. Patty

Patty Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har provkört ADW Launcher (Donut) och är riktigt nöjd. Fungerar riktigt bra. Ska jag vara gnällig så har jag inte hittat något sätt att ändra om ikoneran i AllApps. Men det kanske går. Men är helnöjd och fungerar bra till min X10 mini.

14. Stranders

Stranders Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

OK, nu har jag testat de här olika, och kört några dagar med aHome. Men jag måste säga att om man ska använda telefonen annat än när man sitter still inomhus, så föredrar jag SE:s egna Homescreen. Stora ikoner, de fyra hörnen är perfekta när man inte har tid att titta så noga på skärmen, och det går faktiskt aningen snabbare att växla skärmar osv. Det finns en massa förbättringar att göra, men jag tycker ändå bäst om den.

15. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag håller med dig. de andra (av vilka jag föredrar TAG 1.6) är snygga och kul att leka med *men* användbarheten i SEs variant är outstanding. Det gäller rätt mycket i deras gränsnitt tycker jag. Tex har jag provat en hel del qwerty tangentbord men jag kommer hela tiden tillbaka till SEs T9. Smart implementerat med de glidande sidoskärmarna.

dock hade jag sett att man kunde ändra lite, tex kunda man ha möjligheten att ha 4x4 ikoner istället för 3x3. Färgerna hade varit trevligt att kunna ändra osv.

men på det stora hela en *kanon* telefon :)

16. davidsson

davidsson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

dum fråga provade att ladda hem några av dom ni rekommendera i denna tråd men hur starta jag dom?

17. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

När den är installerad (Android gör det automatiskt efter nerladdning från Market), tryck på knappen "Hem"/Home på telefonen. Ett val kommer upp där du anger vilken startskärm/launcher du vill ha. Om du inte kryssar i rutan under så kommer valet alltid upp, men första gången kan det vara skönt att inte kryssa, så man lätt kommer tillbaka till originalet.

Har själv kört med flera olika, men det slutar alltid med att jag går tillbaka. Har dock noterar att SEs original homescreen körs i bakgrunden när man bytt launcher, vilket borde dra extra på både energi och minne.

18. Hiero

Hiero Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Klicka på Home-knappen så borde du få upp alternativ...

19. davidsson

davidsson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick fram det efter att jag startat om telefonen tack för hjälpen.
    Kan man i Tag Home lägga in kontakter på startsidan tänkte som som man bruka ringa till.

20. TpS

TpS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns inte som funktion i själva Tag Home, men med t.ex BetterCut så kan du skapa en genväg där du med ett enda tryck ringer upp aktuell kontakt.
    Och då Tag home stödjer 4x4 widgets så kan du alltså lägga in upp till 16 genvägar till kontakter på en screen...