Honeycomb, Touchwiz. Rörigt...?

Diskussion i 'Samsung' startad av hubbabubba, 14 okt 2011.

1. hubbabubba

hubbabubba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Har kollat runt på diverse sidor och forum men fattar inte ändå, hjälp mig att begripa vad som gäller för Honeycomb, Touchwiz etc.

Min tab e köpt i USA, den har inte Touchwiz. Programvaran är 3.1, Kernel 2.6.36.3, version HMJ37.UEKF3 P7510UEKF3
    Kollegan har köpt en likadan (också i USA), den har Touchwiz...
    (Min e 32GB, hans e 16GB men det lär knappast vara förklaringen?)

Om jag söker efter programuppdateringar kommer jag till en Samsung sida där jag uppmanas att registrera mig (testat men det strulade så jag lade ner det).

Alltså:
    - Jag trodde alla Galaxy tab hade samma SW, men tydligen inte. Inte ens från samma land. Varför?
    - Om jag inte har Touchwiz, vad har jag då? Vanilla-android?
    - Om jag uppdaterar via "Sök uppdateringar" och reggar mig på Samsung, kommer jag att få Touchwiz då?
    - Om jag inte skaffar Touchwiz, vad händer vid ICS, "ren" ICS eller en Samsung-variant?

Som N1-ägare vore det najs med ren Android på plattan också, men antagligen har Samsung satt sin prägel nånstans även om jag inte hittar nån info om det.

Nån som kan reda ut mina frågetecken?

2. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du har förmodligen en version med gammal mjukvara. Touchwiz kom med en uppdatering till plattan och fanns således inte från början. Uppdatera den i Keis så får du Touchwiz (och nyare mjukvara). Jag är mycket nöjd med Touchwiz, men å andra sidan har jag aldrig provat vanilla-formatet.

För att helt slippa Touchwiz skulle du även kunna flasha in en custom rom. Det finns bra instruktioner på hur du gör det på: Samsung Galaxy Tab 10.1 - xda-developers

3. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

1. Det har för närvarande släppts en orginalmjukvara och en uppdatering till GT. Det medför alltså att de som inte uppdaterat är kvar på orginalmjukvaran. Orginalmjukvaran i GT hade inte Touchwiz. Touchwiz är namnet på det tema (grafiska ändringar) som Samsung implementerat. Om du uppdaterar så får även du TW. Man kan uppdatera utan att registrera sig genom att ladda ner mjukvaran från Samsungs webbplats.

2. Ja, du har Vanilla Android (Honeycomb).

3. Ja

4. Om Samsung bestämmer sig för att implementera TW på ICS så kommer alla som uppdaterat till Samsungs mjukvara få TW. Tidigare uppdateringar spelar då ingen roll.

I övrigt så kan man säga att CyanogenMod kan tänkas släppa en ICS-ROM till GT. Då är den i princip Vanilla så om Samsung bestämmer sig för att lägga på TW på ICS och man inte vill ha det så kan man alltid roota och flash en Vanilla ROM. Det finns även idag TW-ROMs som är omgjorda för att likna Vanilla.

4. hubbabubba

hubbabubba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, gammal SW på en ny platta. Well, well, jag gillar vanilj så det kanske kvittar:-)

Men, ang svar 2)
    Blir det då som på N1:an vid nästa OTA, dvs att jag stannar på vanilla? Ditt svar på 4) kan ju tolkas som att jag inte får Samsungs "officiella" SW eftersom jag saknar den nu (dvs inte har TW). Å andra sidan finns ju ingen "Nexus tab" så det kanske inte skjuts ut ren Android för plattor alls...?
    (Spekulera gärna, svar har nog bara Google själva.)

Personligen skulle jag föredra vanilla, det har hållit min N1 uppdaterad sedan inköp och det väger tyngre (för mig) än TW, Sense etc.

5. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag tror nog att du kan räkna med att alla officiella uppdateringar från Samsung kommer ha TW. Det vill säga oavsett om du har TW eller inte när du uppdaterar så kommer du få det när du uppdaterar till ICS (om Samsung implementerar TW i ICS).

Personligen tycker jag TW är ganska smakfullt implementerat på Tab'n men förstår att folk vill ha vanilj :)

Bästa sättet att hålla sig uppdaterad när man inte har en "Google produkt" såsom N1, NS eller kommande Nexus luren är att man är att roota sin tab och lägga in Custom ROM's. Tyvärr så släpptes ju aldrig Honeycomb som open source så därför finns det inga "riktiga" open source byggen som är vanilla som man kan lägga in. När ICS släpps så antar jag att det kommer bli open source av det hela igen och då kommer som jag tidigare nämnde CyanogenMod förmodligen fixa en version av det som är så nära Vanilla som möjligt.

Nackdelen med att köpa produkter som inte är "Google" brandade är att man inte får de senaste uppdateringarna på en gång. GT'n ligger idag på Android 3.1 medans 3.2 har varit ute i många månader. Man har helt enkelt aldrig något val om man vill ha en TW eller icke-TW uppdatering från Samsung. Vill man ha det senaste som är släppt så finns det bara deras mjukvara att välja på.

Last edited: 14 okt 2011
    hubbabubba gillar detta.