Honor 6 utan 4G med halebop

Diskussion i 'Honor allmänt' startad av grelle, 17 dec 2015.

1. grelle

grelle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    I förrgår köpte jag en Huawei Honor 6 (H60-L04). Jag valde att byta från Telia till Halebop rubbet. Jag uppdaterade telefonen till senaste Huawei mjukvara med Android 5.1.1. (version: H60-L04c900B521, EMUI 3.1) Jag märkte tidigt att den inte hade 4g mobildata trots att det borde finnas täckning, detta bekräftades med annan 4g telefon i närheten samt att min Huawei i "status" säger tjänst: 4G samt Mobildata: Frånkopplad. Under dessa två dagar har jag testat alla möjliga APN inställningar som jag och Halebop kunnat komma på, har provat utan och med proxy, olika proxy (10.254.254.254, 010.254.254.254), olika portar (80 eller 8080), provat standardinställningar, återställt telefonen, spenderat en timme i butiken idag med SIM-kortsbyte och med Halebop över telefon som kom fram till att allt såg ut att stå rätt till, möjligen någon halvförklaring att Huawei verkar sätta en proxy själv eller något liknande vilket gör att jag inte får något IP. Provat sim-kortet i annan telefon där det fungerade. Vi misstänkte då hårdvaru eller mjukvarufel i telefonen. Väl hemma ikväll har jag provat med fruns Telia abbonemang (SIM) i min Huawei och då fungerar 4G mobildata direkt och utan problem. Är detta då ett Halebop->Huawei problem och vad gör jag åt saken ?!

Har även talat med Huawei Sverige som i stort sett tyckte att jag skulle vänta till Marshmallow uppdateringen, alternativt skicka den på service förstås. De skulle skicka en blänkare till Huawei iofs.

Att notera, jag har sporadiskt fått den att markera 4G mobildata 2-3 gånger under 2 dagar.

2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tycker inte du skall avvakta, du förlorar på det. Byt ut din telefon eller reklamera den, innan det har gått för lång tid.

3. grelle

Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag spenderat en timme till i butik med Halebop support per telefon.

De har uppdaterat mitt SIM i nätet mot både 3 och 4G enligt uppgift.

-När jag testar ett telia SIM i telefonen får jag direkt 4G mobildata.
    -När jag testar mitt Halebop i annan telefon får jag direkt 4G mobildata.
    -När jag testar annat Halebop SIM i min Huawei får jag direkt 4G mobildata

Enligt supporten och butiken pekar det på att mitt SIM/Abbonemang är felande, SIM-kortet är dock redan utbytt...på en direkt fråga om De inte kunde "göra om" mitt abonnemang så fick jag frågan om jag ville ha ett nytt nummer och det vill jag såklart inte. Låter som ett svårlöst mysterium detta.

Enda gissningen De möjligen kunde tänka sig var att 4G inte än hunnit uppdatera sig på mitt abonnemang ?!

Så mitt scenario just nu är att jag har preferensen 4G/3G/2G och är du uppkopplad mot 4G nätet som tjänst men har ej mobildata.

Last edited: 18 dec 2015
  4. grelle

Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag hittat ett sätt att få igång 4G. Använder samma preferenser som tidigare och när jag då sitter där med tjänst: 4G utan mobildata så ringer jag mig själv och det blir såklart upptaget.

Det jag då ser hända är att den verkar gå ner på 3G och koppla upp mobildata för att inom 30sek byta till 4G och bibehålla mobildatan!

Sen kan det fungera en längre stund och även med mastbyte verkar det som.

Idéer?