Honor 8 sar-värde

Diskussion i 'Honor allmänt' startad av saigon, 12 sept 2016.

1. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Hörde att Honor 8 hade ganska högt sar-värde? Är det något som ska avskräcka än ifrån att köpa den?

Nån som vet vad det är för värden? Antar att det skiljer beroende på band osv.

2. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Nej, jag tycker personligen inte SAR värdet är något att oroa sig över då den är inom ramarna för EUs regelverk/lagar.

Källa
    Ovanstående är då SAR värdet på Honor 8.

3. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Man kan inte använda SAR-värdet till något annat än att se om mobilen är godkänd eller inte godkänd!

Man kan inte jämföra två mobiler med SAR-värdet och dra slutsatsen att den ena strålar mer än den andra.

Man kan inte dra slutsatsen att ett lägre SAR-värde betyder att en mobil är "mindre farlig". Är den godkänd är den per definition inte farlig.

4. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Man kan använda sarvärdet för att se strålningseffekten på en viss yta.

Man kan jämföra två mobiler med varandra och dra slutsatsen att de har olika effekt.

Man kan dra slutsatsen att en hög effekt är farlig och därför finns det ett gränsvärde.

iterva gillar detta.
  5. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Men är den godkänd har den inte för hög effekt. Så säljs den i Sverige har man ingen nytta av värdet.

Man kan jämföra två mobiler och dra slutsatsen att i en viss testkonfiguration en gång vid ett tillfälle så hade de olika effekt, men det går inte att dra några mer allmänna slutsatser än så.

Nyttig läsning: https://www.fcc.gov/consumers/guides/specific-absorption-rate-sar-cell-phones-what-it-means-you

6. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Du borde läsa på lite mer.
    Det har hänt om och igen att gränsvärden ändras, att ett visst gränsvärde är satt just nu betyder inte att värden under detta värde är per definition ofarligt. Ett gränsvärde sätts på en nivå som anses vara en acceptabel risk. Jämför med hastighetsbegränsningar på vägar. Bara för att det står 70 betyder inte det att det är säkert att köra 70, du kan fortfarande råka illa ut. Ett annat exempel är hormoslyr, ett medel som var så säkert att det gick att dricka enligt alla. Totalförbjudet idag då folk dog som flugor.

Eftersom det test vi har inom EU är helt standardiserat och utförs i radioavstörda rum av en viss standard med kalibrerad utrustning av en viss standard så kan man göra en direkt jämförelse mellan telefoner. Testet man I EU gör pressar telefonerna till max strålning under viss tid. En telefon med ett lågt max värde kommer att sjunka från detta värde vid bättre mottagning, en telefon med ett högre max värde kan sjunka mer vid bättre mottagning men kommer fortfarande vara sämre vid dålig mottagning.

Avslutar med en quote
    The SAR
    value is determined at the highest certified power level in laboratory conditions,
    but the actual SAR level during operation can be well below the value. This is
    because the device is designed to use the minimum power required to reach the
    network.

Last edited: 13 sept 2016
  7. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du läste själv inte på FCC där det står att man inte kan resonera på det sätt du gör?

Och att EU SAR beräknas på lite annat sätt förändrar absolut ingenting i sak. Även organisationen bakom den definitionen har en detaljerad presentation om hur folk använder SAR på fel sätt genom att jämföra mobiler eller tro att mobiler är olika farliga (precis som du gjort). Dock är det en powerpoint-presentation och jag har inte kvar länken.

Din biljämförelse haltar betänkligt och är precis ett sånt exempel på feltänk som gavs exempel på i den nämnda presentationen. Strålningen ligger inte på gränsen för att vara farlig.

Last edited: 13 sept 2016
  8. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vi kan ta och starta upp ett ämne om SAR så slipper trådskaparen se vår diskussion.

9. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Jag vet inte, känner mig inte övertalad åt nått håll, så det lutar åt att den blir nåt säkrare kort, får se vad det blir.

10. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    De som har tagit fram SAR-standarden säger att alla godkända telefoner är lika säkra. Så de som säger något annat har helt enkelt fel, svårare än så är det inte.

jnsson gillar detta.
  11. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112

MINA ENHETER

Visst så kan man se det, man kan också se det som att det inte är något bekymmer att hitta en telefon som strålar hälften så lite som Honor.

Men det kanske inte är någon fara, men vem vet egentligen helt säkert? Troligen ingen.

12. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast att SAR-värdet är hälften betyder ju inte att den strålar hälften så mycket. Värdet kan inte användas på det sättet.

13. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon: