Hot via telefon / sms från båda parterna - konsekvenser?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Destroyedbeauty, 23 jun 2012.

1. Destroyedbeauty

Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hello!

Jag tänkte bara fråga lite snabbt, och sedan även prata om en händelse som jag starkt funderar över och ryggar tillbaka av med tanke på konsekvensena som kan uppenbara sig. Hur som helst, till saken..

Jag och min numera f.d flickvän bråkade intensivt med varandga via telefon en vecka innan vi skulle träffas, ni vet.. Sådant vanligt bråk som sker i alla förhållanden. Hur som helst, nu till saken.. Hon sade via telefon att jag skulle passa mig jäkligt noga för annars skulle hon se till att jag skulle få ett jävla liv och att jag var en bitch, och jag blev så paff och förbannad att jag lade på telefon i örat på henne efter många om och men. Sedan så gjorde jag det dumma valet att skicka iväg ett sms, där jag skrev " att hon skulle passa sig för en av mina vänner känner folk i Örnsköldsvik som skulle kunna göra ett helvete för dig".. Well, vi pratade inte mer på några dagar förutom dagen / två dagar innan midsommar.

Hur som helst, då vi träffades på midsommar så sade hon igår (fredag tidig eftermiddag) att hon skulle vara riktigt elak mot mig och massa annat och jag frågade som sagt vad hon menade, med ett hånflin tillbaka som svar..

Nu till själva slutpunkten, vi kom överens om att göra slut med varandra pga alla problem och nu fick man ett jävla sms att jag skulle bli polisanmäld för hotet / motsvaret, längre upp, och jag sade att hon hade varit lika taskig mot mig, dock inte skriftligt utan muntligt, och att jag inte hade bevis emot henne men att hon hade det emot mig och att jag skulle få ett helvete.

Frågan är ju till er.. Vad blir konsekvenserna för ett hot, och hur ska jag gå till väga eftersom hon hotade mig först, två gånger på kort tid och jag bara en gång. Skillnaden är som sagt att hon har bevis men det har inte jag.

Vad händer, och vad blir konsekvenserna? Hjälp mig, kära Swedroidare..

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

2. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Under utredningar finns det ju alltid två sidor av berättelsen.
    Dock om det finns bevis att lägga fram är det en fördel för den parten, då hon i princip kan neka allt du säger och hitta på en egen historia som låter bra.

Jobbig situation må jag säga.
    Nu känner jag varken dig eller ditt ex. så kan inte uttala mig om hur ni är som personer och hur mycket ni är kapabla till.

Det kan ju hända att ditt ex. bara vill skrämma dig, who am I to judge.
    Antar att du får vänta och se hur saker och ting blir.
    Kan inte riktigt säga vad jag skulle göra då jag inte känner tjejen i fråga.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag skulle faktiskt inte vart så orolig. Ditt hot är inte särskilt specifikt heller. Hade det stått "JAG SKALL DÖDA DIG DIN SLYNA" hade det varit en annan historia.

Jag tror inte på att de ens kör igång en förundersökning utan stryker det.

Allt handlar om hur det var riktat. Det som polisen antagligen kommer förstå, och förklara för henne vid polisanmälan, är att det har bråkats mycket innan och att ni sa både det ena och det andra i telefon innan SMS:et. Har du varit en trevlig kille enligt alla register tror jag inte de riktigt tror att du faktiskt skall döda henne med hjälp av en kompis i Örnsköldsvik.

Var bara ärlig så kommer det säkert gå bra.

EDIT: I värsta fall kanske du får godta ett skadestånd till henne. Ofredande/misshandel brukar hamna på runt 5000:- om det inte uppkom svåra skador och jag kan knappast tänka mig att detta kan hamna högre.

4. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om det blir skadestånd och jag blir tvungen betala, hur går en sådan betalning till väga? Allt på en gång eller styckevis?

Jag är riktigt nervös att om det blir någonting att det blir överdrivet från hennes sida. Isf är jag körd...

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är sjukt snurrigt med skadeståndet. Jag har ett utestående skadestånd ifrån en kille som tyckte att jag stötte på hans brud när jag var på tjänsteresa i Växjö av alla avorter.

Jag ringde polisen efter ett tag och frågade just hur man får betalt och det hon sa till mig var att jag fick stå för det själv. Inte fan tänkte jag ringa honom var min första tanke så jag fick aldrig några pengar.

Annars skall det drivas in genom kronofogden om jag inte minns fel. Problemet är som sagt att detta inte går per automatik.

6. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur går det till om man är student, ingen inkomst och inte kan betala och har noll värde som kronofogden kan stjäla av en isf, dom tar väl saker av ens egendom och säljer för att kompensera för att man har utebliven inkomst?

7. repan01

repan01 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Nja, kronofogden tar inte allt man äger, man har fortfarande rätt att leva. Så har man en inkomst så får man alltid behålla en del för mat etc. Beloppet man får behålla beror på flera faktorer som hyra, antal barn, sjukdomar etc.
    Man har oxå rätt att inneha viss egendom, så länge den inte är väldigt exklusiv och skulle kunna ge ett värde vid en auktion (tex har man en standarddator som skulle ge några 100 vid en auktion, lär dom inte ta den för med kostaden för auktionen så skulle skulden snarare öka än minska).
    Har man ingen inkomst och ingen utmätbar egendom försvinner inte skulden, utan kronofogden väntar snällt med indrivning tills man får en inkomst och skulden växer med räntepåslag under tiden.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

8. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur kommer det gå till om det blir polisanmälan i ett sådant fall i form av olaga hot? Och jag kommer definitivt motanmäla, för jag är inte den enda som gjort fel..

Det är trots allt en situation inom då ett varande förhållande då det skedde, det hände inte före eller efter, kommer polisen ta det i beaktning?

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

du kan nog räkna med att snutarna får in ett ANTAL såna här anmälningar om året som eg handlar om rent jävla ofog och ingen annat. Personligen tror jag inte du behöver vara speciellt orolig.

10. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur stor är chansen det blir något mer än förundersökning och eventuellt ett förhör?

11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tror inte chansen är speciellt stor, såvida hon inte sargar sig själv och påstår att du gjort det.

12. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Påstår att jag har gjort vad för någonting? O.o

13. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Om hon verkligen vill dig illa kanske hon till och med skadar sig själv och påstår att du gjort det.

14. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tror inte hon skulle sjunka så lågt..

15. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

vem fan hotar en tjej då!? å sen med detta oxå.... jag känner en kille som känner nån haha ... hoppas du blir polisanmäld

16. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Låter som ni båda är väldigt omogna. Hur gamla är ni? Ja. Detta hör till sakfrågan också.
    Sen i en eventuell rättslig prövning är du nog rätt körd. Hon har ditt hot på pränt, skickat från din tel och hon är kvinna, du man. Detta spelar också in.

Blir du dömd blir det dagsböter, åtminstone om du är ren sedan tidigare, vilket baseras på din inkomst. Ett mindre skadestånd kan tillkomma också.
    Det värsta är nog ändå att det hänger med i registren vilket kan skada yrkesval, ansökningar etc.

Ett tips till framtiden. Försök håll styr på dina känslor. Oavsett provokationer. Så slipper åtminstone du göra bort dig.

Lycka till! Hoppas du lärt dig något längs vägen!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

17. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Gör du skillnad på om en man hotar en kvinna och om en kvinna hotar en man?

18. Destroyedbeauty

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ditt inlägg var nödvändigt för att..?

Last edited: 23 jun 2012
  19. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

fattar grejen att du var arg vid tillfället, men seriöst man varken hotar eller brukar våld mot tjejer... du skulle bara ha varit "the bigger Man, and walked away".
    Nu om du har otur så blir du polisanmäld Och får ett taskigt rykte.

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Man varken hotar eller brukar våld mot män heller. Det hoppas jag att du vet.