Problem: HOX har slocknat helt

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Anwar93, 18 jun 2012.

1. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

När jag för första gången starta min HOX så starta den i 10 minuter, sen slockna den helt. Jag hade dock startat den direkt efter att jag hämtat ut den på El Giganten och anledningen var att mobilen var helt urladdad.

Innan den slockna skedde dock något. Den höjde och sänkte belysningen i samma takt som ett hjärtslag för att sen slockna av helt, och detta hände mig igen igår.

Jag starta min mobil efter att ha vart på resa, mobilen har vart orörd en hel vecka och jag startar den för att titta sms osv. När jag startar den hann jag va aktiv i fem minuter innan det skedde igen.

Jag antog direkt att anledningen var att mobilen va tom på laddning så jag laddar den över natten. När jag startar den så funkar ljudet, den vibrerar och ansluter sig till nät då jag får in sms samt samtal, konstigt nog funkar även touchen men skärmen funkar inte. Jag får inget ljus alls!! Alla ledlampor har lagt av helt och jag fattar inte vad som händer.

Och när jag just nu laddar den så blinkar ledlampan rött. Det har den aldrig gjort vid laddning innan, då brukar den lysa rött, nu blinkar den.

Kan detta vara fukt-skada eller vad är det frågan om?

2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Något är ju uppenbarligen fel med din Hox.

Eftersom det uppstod direkt när du fick hem den så borde du ha gått till Elgiganten med den på en gång. Nu verkar det som det har gått ett tag eftersom du har varit på resa, så jag vet inte tiden för DOA har gått ut.

Jag skulle hur som helst ta kontakt med Elgiganten och beskriva vad som hänt. Har du tur kanske du får en ny, i annat fall blir det att skicka den på service.

3. Anwar93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

När det hände första gången måste det ju vart pga. att mobilen inte var laddad. Jag surfa extremt mycket och tanka hem en massa applikationer. Men den slockna dock på ett någorlunda konstigt sätt och det är flertal gånger min mobil dött utan att ge lågt batteri varningarna!

Ska lämna in den imorgon, men som vanligt kommer de nog svara med att det är fukt-skada och jag kommer få betala pengar jag egentligen inte borde betala...

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det finns troligtvis som i den gamla desiren, ett par saker i telefonen som visar om den är fuktskadad eller inte. Så om den verkligen inte är fuktskadad så är det ju lugnt :)

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Det ska finnas små klisterlappar som får någon färg, oftast röda, om de varit i kontakt med fukt. Det är alltså fuktindikatorer som regerar genom att ändra färg. Tittar man på ett batteri från SE tiden så sitter det ofta vita klisterlappar på en av kortsidorna, blöder man en sådan lite blir den röd - de som sitter i mobilen brukar ha samma princip :)

Påstår verkstaden att din mobil är fuktskadad skulle jag begära bilder på dessa indikatorer och få reda på hur de har kommit fram till att den är fuktskadad.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

6. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om det är sant som många påstår om Anovo då är det lätt gjort för dem att förfalska en fuktskada och ljuga om att kunden själv har orsakat fuktskadan.

Tyvärr som kund har man väldigt svårt att motbevisa sånt men att begära bevis i sådana fall är en bra början.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vissa fall stämmer säkert, men man får tänka på att missnöjda kunder hörs mer och att anovo får in många många fler mobiler än användare som har något negativt att säga.

Det enda negativa jag har varit med om är att de hade haft sönder mitt hörlursuttag vid ett displaybyte. Fick tillbaka den och såg det direkt i butik, skickades in igen och de bytte uttaget samt knappsatsen (som jag själv hade lyckats få att spricka) och skärmglaset (som jag själv repat). Det tar dock lite lång tid de gånger man skickar in telefonen. Men annars är jag nöjd :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

8. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av Anovo.

Lämnade in min Desire på ett garantiärende då den blev överhettad och startade om sig själv när man använde processorkrävande spel tex. Första gången så skickade dom tillbaka den och hade bara uppdaterat programvara, och påstod att dom inte kunde hitta några fel.

Efter att jag mailat Anovo och förklarat mitt problem och mitt missnöje med att dom inte testat mobilen för det fel jag skickat in den så fick jag jättebra respons. Det var ett välkänt fel med Desire som tog 0,5 sek att googla, och jag undrade hur dom inte kunde känna till det, speciellt när jag hade skickat med en detaljerad beskrivning om felet.

Jag fick mitt ärende prioriterat, och skickade in den igen. När den kom tillbaka var den som en ny telefon, och dom hade bytt ut sjukt mycket delar. Dom såg till att jag som kund blev nöjd, så jag är nöjd ;)

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Varför skulle Anovo vilja fejka en fuktskada? resultatet blir av det som bäst att man betalar en självrisk till sitt försäkringsbolag och får en ny telefon och Anovo står utan inkomst.

Sånt här snack är bara konspirationsteorier och jag kan bara rekommendera foliehatt på.

10. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Med tanke på alla DOA fall här med HOX-en så skulle jag nästan hålla med dig att Anovo blir utan jobb snart :)

Det är inte alls konspirations teorier, det togs upp ett fall när Sverker var fortfarande med PLUS för några år sen och där var en pojke som en reparationsfirma ( vars namn kanske florerar här ) ville blåsa både på hans mobil och undersökningspengar genom att påstå att mobilen var fuktskadad. Sverker fixa både pengarna och mobilen tillbaks och när dem satte igång mobilen så fungerade den utan några problem.

Du borde helst utöva dina pubertala repliker på IDGs kommentarsfält ;)

11. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag slutade faktiskt att hänga på IDG för ett halvår sen, det blev för mycket sandlåda men jag kanske är präglad av den atmosfären :D

En vattenskadad telefon som ligger och torkar upp kan mycket väl funka efter det. Och den kan mycket troligt få efterföljande fel av vattnet som uppstår senare. En anledning till att man ser fuktskadade telefoner som nått katten släpat in. Kapillärkraft drar in vattnet i kretskortens lager och oxiderar sen vilket spränger isär skikten, vatten tränger in i radiodelar, oxidation uppstår mellan ledningsbanor överallt och skapar kapacitanser där det absolut inte ska vara det.

Jag har inte mycket gott att säga om Anovo men detta kan jag säga, de får inga pengar för en lur de dömer ut annat än kostnadsförslaget om nu kunden väljer att ta tillbaks telefonen. Att kunden väljer att "laga", utbytesenhet så överstiger det självrisken på en drulleförsäkring och då tjänar de inte mer än småsmulor. Ingen optimal affärsstrategi.

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu fotar Anovo alla öppnade lurar inkl serienumret. Fotar även utlösta fuktindikatorer.

Sen gör Anovo precis vad som avtalats med en tillverkare när det gäller garantireparationer. Inget Anovo själv bestämmer.

Sen kan man då "överklaga" ett beslut av Anovo till en tillverkare.

13. pingo

pingo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Min ledlampa blinkar också rött i en snabbare takt tills det blir fast sken igen OM jag laddar telefonen från noll, dvs när batteriet är så tomt så telefonen stänger av sig. Den verkar dra en del batteri i avstängt...vet att min stängdes av med drygt 20 % kvar och låg i tre dar. Då var den stendöd och fick laddas 3-4 minuter innan den kom igång. Och då blinkade den rött tills det gick att starta igenom och en stund efter det.

Att skärmen fladdrar lite har nog med autobrightness att göra. Stäng av den och prova.

14. Anwar93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har försökt göra allt, skärmen är helt sönder. Vad som är konstigt är att jag sätter på mobilen och efter en timma är den helt död och då har den ingen skärm som drar batteri. Kan ha laddat den en hel natt och jag hör när den är på och inte på sen efter någon enstaka timme så dör den. Något är otroligt fel med mobilen och jag har ännu inte orkat lämna in den. Men återkommer med vad Anovo säger när jag väl lämnat in den!