HSB Hög musik efter kl!?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kung81, 23 apr 2016.

1. Kung81

Kung81 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G
    Platta:
    Redmi Pad Pro
    tja grabbar och tjejer...

jag bor i en bostadsrätt i en HSB förening och jag fick precis klagomål från min granne under mig för att jag hade "för hög musik"
    självklart så sänkte jag direkt och stängde av Basen helt.

så nu är min fråga:

Vad exakt gäller på en lördag kl 19:25 om hög musik på HSB?

Jag har sökt och alla svar jag hittar är lite luddiga om kl 22 på kvällen som också Jag trodde, men tydligen så kan grannar klaga innan kl 22 på en lördag.

Så vad säger Ni som kan/vet vad som gäller på HSB en lördag kl 19:25

2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Vet inte exakt vad som gäller hos HSB, men det borde väl finnas något som säger att man inte ska störa sina grannar. Spelar nog ingen roll vad tidpunkten är isåfall.

3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Finns bara en regel, det skall inte skapa olägenhet för övriga boende. Oavsett tidpunkt. Vill man sedan ha fest bör man annonsera i trapphuset när och var, men även där gäller samma regel.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Lagen säger att man inte får störa grannen. Punkt. Inga undantag om tider eller annat.

Men sedan är det också ett flerbostadshus och då får man som granne också stå ut med lite ljud. Lämpligen försöker du prata med grannarna (inte bara den som nu klagat) och försök komma överrens om vad som är rimligt. Kanske får du ha fest en gång i månaden till 23 om du sätter upp en lapp i trapphuset innan och har mer tyst annars?

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Man ska inte störa grannarna oavsett tid på dygnet, men om man ska göra någonting som kommer medföra mycket ljud så får man meddela grannarna om just det.

Häromveckan flyttade en ny familj in ovan och de behövde borra lite hål, de gick och ringde på varenda granne i trappuppgången och meddelade att de behövde borra och att det kommer medföra mycket ljud.

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

HSB har för övrigt en sån där fantastisk gummiparagraf i sina normalstadgar: "bostadsrättshavaren se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren ska även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset." §38

Och sedan dessutom en hänvisning till att föreningen kan ha egna ordningsregler. Och föreningen behöver förstås inte heller följa HSBs normalstadgar utan kan ha egna genom utbyte eller tillägg.

7. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Alla föreningar i HSB har egna regler. Du bör ha en boendepärm alternativt kunna ladda ned boendepärmen som pdf på föreningens hemsida: https://www.hsb.se/ .
    Hos mig får man väsnas fram till klockan 22:30 på kvällar innan en vardag. Kvällar innan en helgdag får man dunka dunka hur länge man vill men man bör ta hänsyn till sina grannar.

8. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Att ha subbasanläggning i ett flerfamiljshus är inte särskilt hänsynsfullt. Hur är inlevelseförmågan för grannarnas boendesituation, kan man undra.

Jag sålde min bostadsrätt och flyttade ut på landet i ett hus utan grannar. Tack Gud, säger HSBgrannarna som fortsätter att hata varandra.

9. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Utan mig alltså.

10. Kung81

Kung81 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G
    Platta:
    Redmi Pad Pro
    nu är det ju inte så att jag kommer att jävlas med min "kära" granne på något vis, men man vill ju gärna veta hur det hela ligger till. visst man skall respektera grannarna med musiken men vart går gränsen egentligen för vad man får och inte får göra.

skall man aldrig få spela musik och må bra med vänner osv för att man har en "kär" granne som kanske klagar lite för mycket än vad man skall egentligen?

för just nu så vet jag inte om jag bara har oturen att jag har just denna "kära" grannen eller om det faktiskt är totalt musikförbud i en bostadsrätt på HSB.

11. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 791
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Kika i stadgarna, du bör ha fått en kopia av dem när du flyttade in eller så sitter de i din lägenhetspärm.
    Tror normalfallet för HSB är kl. 21:00 eller 22:00, men samtidigt får man visa lite hänsyn för andra, man är ju inte ensam i huset. Sen har jag själv råkat ut för grannar som var helt rabiata - en av dem skällde ut mig för att min väckarklocka ringde, vilket ju är lite svårt att undvika, om man vill komma upp och gå till jobb...

12. Kung81

Kung81 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G
    Platta:
    Redmi Pad Pro
    ja det är lite det jag är ute efter här, om man har oturen att ha en klagande granne som ska klaga på allt.
    eller om det faktiskt går att klaga kl 19:25 på en lördag kväll.

jag skall också tillägga att det är mina högtalare från datorn Andersson som hon klagade på
    och INTE ett svindyrt HIFI högtalarsystem

13. Droid55

Droid55 Guest

Vår förening har rätt hög ljudtolerans. Vi har fått klagomål förr (bott här sedan 1999/2000) men då har vi fört liv mitt i natten. Vi är nattugglor och ibland har man börjat gräla mitt i natten eller dylikt. Dock har vi aldrig någonsin fått klagomål under dagtid oavsett hur mycket väsen vi fört och då har vi ändå tunna väggar.

Våra grannar kan också föra liv på dagtid, främst han ovanför och mittemot. Vi klagar givetvis inte heller. Grannen mittemot är dock yngre och har fört liv även sent så han har också fått klagomål. Kan riktigt höra hur han gapskrattar i ena sovrummet och sjunger med sina kompisar på kvällen. Inte så kul men eftersom vi har fört liv själva tidigare så klagar vi inte (det är andra grannar som klagat).

Kan även höra klockan hos grannen under oss. En stor klocka som slår varje timma. Fattar inte hur de kan leva med oljudet men inget vi klagar på heller. Men lyhört är här.

Last edited by a moderator: 24 apr 2016
  14. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Gränsen går där du stör andra mer än normalt. Det finns inga fasta tider. Det kan så klart finnas stadgar och lokala regler, men då handlar det om när främst om när det ska vara knäpptyst och då inga störningar alls accepteras. 22:00 brukar väl vara en sån tid som ofta anges.

Bostadsrättslagen 7 kap 9 § "När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas."
    https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.htm

Hur hög musik du får spela beror på hur mycket grannarna står ut med, isolering i väggar, typ av hus, hur många som tror att man får spela hög musik fram till 22:00 m.m. Det är alltså väldigt subjektivt.

I flerfamiljshus får man acceptera ljud och oljud som hör till ett normalt liv så som att duscha, spola toaletten, spela musik på lagom hög ljudnivå under dag- och kvällstid etc.
    Att spela musik på hög ljudnivå hör inte till ett normalt liv.

Ett tips är att skaffa bra hörlurar så kan du spela precis hur högt du vill.

15. Kung81

Kung81 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G
    Platta:
    Redmi Pad Pro
    det blir lite svårt när man har vänner över eller om man myser med sin närmaste..

16. Droid55

Droid55 Guest

Fast då behöver du ju inte ha så högt så ni kan konversera istället. :)

Har dock ingen aning om hur högt du har spelat.

17. Kung81

Kung81 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Redmi Note 13 Pro+ 5G
    Platta:
    Redmi Pad Pro
    ja du det blir lite svårt att förklara volymen men med tanke på att mitt datorhögtalar system kostar 299 kr på netonnet så kan ni får avgöra själva kraften på mitt system :)

18. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Betalade närmare 3k för ett av systemen jag har i lägenheten, en ordentlig bas där. Trams att påstå att man ska ta hänsyn till alla andra när man köper produkter hem, men som vanligt så gäller sunt förnuft.

Sen har det självklart att göra med vad det är för sorts hus och hur lyhört det generellt är. Men som alla andra har skrivit så kolla vad föreningen har för riktlinjer. Är det mest äldre som bor i föreningen så kan du räkna med att det kommer klagas oftare. Här är det blandat men mest en yngre generation. Det är dessutom en stor innergård som täcker några ett kvarter och det festas och spelas musik varje dag. Har aldrig klarats på för hög musik hehe. Toleransen är hög med andra ord.

Var smart och inled en dialog direkt med den som klagade. Be om ursäkt och försök ta reda på var när och hur det kom sig att denne lämnade in klagomålet. Skapar en i en bra relation så kommer definitivt chansen på klagomål att minska i framtiden, enkel psykologi. Var trevlig men saklig och undvik att göra dig ovän med dina grannar i onödan.