HSDPA!!

Discussion in 'Magic' started by sandos, Sep 5, 2009.

1. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är lite besviken på en sak på min Magic, och det är just HSDPA-användningen.

Jag har haft min i drygt en vecka nu och H-symbolen har varit tänd 2 ggr. Alltså TVÅ gånger. Jag vet att det finns turbo-3G i princip överallt där jag rör mig då min gamla mobil utan problem använde det överallt. Detta gör det extra tråkgt med tex. tethering då jag använder det ganska mycket.

Har precis flashat till CM men ingen direkt skillnad. Jag undrar om en ny radio skulle kunna ändra något här? Fler som upplever samma problem?

2. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    När jag kör med HTC-rom så är H-ikonen tänd konstant hemma i Örebro åtminstone.

Men viktigt att tänka på är att bara HTC-brandade Magic-romar har H-ikonen från början, alla ION-romar (vilket t.ex. Cyanogen är) saknar denna och visar alltid 3G (även om man i själva verket har HSDPA-hastighet).

I vanilla-android finns alltså ingen H-ikon, det är HTC som lagt till den själva.

Dock förstås fortfarande rätt mysko om du bara fått upp H-ikonen ibland med original-rom, den borde synts betydligt mer om du inte rört dig ute i skogen. :P Men hursomhelst, tänk inte alltför mycket på ikonen i sig, testa hastigheten istället (t.ex. via www.bredbandskollen.se/mobil)

3. sandos

MINA ENHETER

Den.. eh funkar nog inte så bra. Påstår att jag har mellan 20 och 300 Mbit även om jag rensar cachen.

4. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Haha, det är ju inte illa. :P Jag har fått lite såna resultat emellanåt också, men oftast ligger det mer realistiskt runt 1-2 mbit.

5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Även om en mobil har HSDPA så är det flera kriterier som måste uppfyllas för att du ska ha HSDPA hastighet. Häng inte upp dig på om du inte har H i displayen du kan lika gärna ha HSDPA även om den inte är där. Kolla med *#*#4636#*#* för mer info.

Sedan så måste du vara mer eller mindre ensam i cellen för att få maximal hastighet, skulle det vara många i cellen samtidigt som dig som vill använda datatrafik så kommer ni nergraderas till lägre hastighet. Ytterligare faktor är signalstyrka.

6. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har visserligen en hero, men förutom att jag tappar 3g helt i gbg lite då och då så får jag utanför stan mellan 3-4,5 mbit.

7. sandos

MINA ENHETER

Jävligt skumt, för över wifi får jag mellan 3-5Mbit vilket eg. är lite lågt då jag sitter precis bredvid APn. Men med 3G får jag ofelbart helknasiga siffror.

8. AKA

AKA Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag får i snitt 2Mbit över 3G i Solna

9. sandos

MINA ENHETER

Körde netmeter när spotify syncade, kanske inte den bäst valda applikationen men kom iaf upp i max 0,5Mbit. :(

Och tycker mottagningen på tåget är urusel också.