HTC 10 vs. Sony X Compact

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av McZ, 21 nov 2016.

1. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag gillar det lilla formatet som Compact modellerna har. Men samtidigt så har jag använt Sony länge och det skulle vara kul att prova något nytt. Kom inte med något annat Sony förslag, blir det Sony så blir det X Compact, XZ är för stor ligger inte bra i handen.

Det som är mest intressant är HTC 10 den har minst utstående kamera samt ligger bra i handen även fast den är stor och det nya HTC Sense UI är inte lika överdrivet som det var förut, snarare obefintligt som Sonys UI. Den kändes inte så där obehagligt konstig i handen som dom flesta stora och platta telefoner gör. Men jag kan inte klämma mer på den och jämföra mot nyare telefoner, finns inte kvar i butik i mina lokala Elgiganten/Siba etc.

Hur känns prestandan på HTC 10 med tanke på att den har gigantiskt mycket högre upplösning än X Compact? (Jag spelar inte men den ska ändå vara snabb att starta Chrome, kamera etc.)

Hur står sig HTC 10 i batteritid? Det är synd att Sony tappat den batteritid jag fick ut ur min Z1 Compact (~12h SoT och ändå över 1 dygn mellan laddning, eller 3-4 screen on time och nästan 4 dygn standby) min frus Z5 Compact är inte i närheten av de.

Fungerar kameran i HTC 10 snabbt/bra? Jag knäpper en hel del kort, men samtidigt så har jag min gamla Xperia P just nu. Kan inte påstå att korten blir bra, men i brist på annat så duger det.

Några andra kommentarer om skillnaderna? förutom dom uppenbara att X Compact är liten och HTC 10 stor.

2. Erkki

Erkki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    Spännande val! Att välja mellan HTC 10 och X Compact. Jag skulle valt HTC 10 mest för att det är deras flaggskepp. Sonys nya compact är ett misslyckande enligt mig då dom skippat vattentåligheten och skalat ner prestandan jämfört med deras flaggskepp i xz. Så jag skulle aldrig supporta Sony i nuläget.

3. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3

Jag har tidigare haft många Sony-telefoner, xperia Z, Z2,Z3,Z3+, Z5Compact. Där de två sistnämnda fick mig att helt tappa förtroendet för Sony, extrem väremutveckling, slö kamera och laggigt gränssnitt. Av det jag hört har detta knappast blivit bättre på X-serien. Sen att vattentåligheten är borta gör det hela så mycket sämre, enda köpargumentet för Sony försvann med det :)

Har en HTC 10 nu, detta är den Android jag är mest nöjd med, enda Androiden jag haft som i mitt tycke varit bättre var LG G2 när den var modern.. Ska tillägga att jag haft typ 12 olika telefoner bara i år, så har prövat de flesta ;)

HTC10 är rapp, hela tiden. Gränssnittet är en fröjd att använda och apparna öppnar så kvickt som sig bör på en flaggskeppstelefon. Upplever inga lagg eller problem alls.
    Batteritiden varierar, när jag har smartwatch kopplad till telefonen och kör på mobildata så räcker batteriet en arbetsdag. Dagar då jag inte använder telefonen så mycket räcker batteriet ledigt i två dagar. Aldrig upplevt någon batteriångest! Säg nånstans mellan 3-4,5h SOT, går säkert att få ur mer om man kör med sparläge och lägre ljusstyrka.

Kameran är bra, jag tycker den startar fort och knäpper bilder fort, betydligt rappare än någon sony jag haft. Aningens långsammare än iPhone 6s dock, men det är å andra sidan svårslagen vad gäller rapphet i systemet.

Andra kommentarer, HTC har Quick Charge 3.0 Ladda typ 20 minuter och få en hel dags batteritid. Helt underbart tycker jag! Ljudkvalitén ur 3.5-jacket är fantastisk, då telefonen har en separat DAC och ej kör på processorns inbyggda. "Selfiekameran" är riktigt vass, framförallt i mörker då den har optisk bildstabilisering, perfekt för snapchat m ao. ;) Telefonen blir sällan/aldrig nämnvärt varm heller, något jag upplevt att andra Androids lätt blir.
    Storleken är inte överdriven, tycker den går lätt att hantera med en hand, känns aldrig klumpig.

Till sist, den är RIKTIGT välbyggd, underbar att hålla i handen och att titta på för den delen :)
    Tål även regn och lite väta iom sin IP-klassning, dock ej dränkbar.
    Aningens dyr om man köper en ny, det är väl enda nackdelen som jag ser det.

TL;DR. HTC 10 alla dagar i veckan.

skitapa och Droid_301 gillar detta.
  4. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Precis, Sonys Compact har tappat en hel del pga. att dom snålat in på CPU/IP klass jämfört med tidigare, annars hade jag inte tvekat. Även om nuvarande CPU räcker för mig idag, så kanske den blir trög nån Android version senare. Dessutom så kanske den inte får lika många nya Android versioner pga. att det inte är flaggskepps CPU i den.

Mycket bra information :)

Jag gillar Sonys minimalt modifierade gränssnitt, men som sagt så har HTC 10 också väldigt minimalt modifierat gränssnitt (vad jag minns av den). Sen den största anledningen till att jag fortfarande tittar på X Compact, är att den är sinnessjukt snabb på att starta kameraappen och knäppa kort (mycket stort + när man har barn). Jag har inte jämfört bilder så jag vet ej hur bra dom blir, men dom duger säkert åt mig.

Men det skulle vara kul att prova något nytt och lite större då jag "alltid" köpt telefoner med mindre skärm, jag vill kunna nå hela skärmen med en hand och utan att byta grepp på telefonen. Visst jag når hela skärmen på Sony XZ/Galaxy S7 m.fl. men pga. att dom är så tunn/platt så måste jag byta grepp, mycket irriterande tycker jag.

Sen har ju HTC 10 sin IP klassning, det är också bra. Jag har inga planer att bada med telefonen, men man behöver inte oroa sig så mycket när man ska knäppa kort på barnen när dom badar på sommaren.

EDIT: Glömde lite,

Jag har läst att den svarta HTC 10 tappar färg efter bara en kort användning, stämmer?

Kan man ta bort vänster homescreen, gäller både X Compact & HTC 10? (blinkfeed på HTC 10?)

EDIT2: Med ta bort menar jag att jag vill ha en vanlig standard hemskärm till vänster (och höger)

Last edited: 22 nov 2016
  5. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Har en silver HTC så färgen kan jag inte svara på. Men blink feed går att ta bort. Jag har remotestick kontroller på den skärmen. Men du kan givetvis ha andra saker istället :)