HTC Desire -> Desire S

Diskussion i 'Desire S' startad av -WR-, 21 maj 2011.

1. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Waddup!

Jag har en HTC Desire. Bindningstiden för mitt abonnemang håller på att ta slut och jag tänker förlänga. Samtidigt tänkta jag passa på att skaffa en ny lur. Inte för att jag är missnöjd; Desire:n är i särklass den bästa telefon jag har ägt och det råder inga tvivel om att det är den bästa luren jämfört med vänner och kollegors, inklusive iPhone 4 (enligt mig och sett till helheten).

Att byta telefon är således inte helt lätt. Jag har svårt att bestämma mig för Desire S eller Incredible S. Jag är helt på det klara med vad de stora skillnaderna är så nu är jag nere på detaljer. Sense-version, uppdateringar, batteritid, hållbarhet, vardagsstrul/irritationsmoment, känslan i fickan, känslan i handen etc.

Finns det folk som gått från Desire till Desire S - vad är era synpunkterna kring bytet. Och ni som bytt från en annan lur, hur skulle ni rekommendera köp på den här, graderat från 1-5 (skriv gärna vilken lur ni hade innan)?

Jag dör av ambivalens - hjälp mig nu gott folk.

(OBS! Ni behöver inte skriva nåt i stil med "Om du tycker om större skärm och bättre kamera ta Inc S, om du gillar unibody och den mindre skärmen ta Desire S".)

//WR

Ps. För moderatorerna: Jag behöver många åsikter och nå rätt målgrupp, så jag tänker starta en identisk tråd i Incredible S-forumet. Hoppas det är lugnt.

2. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Tycker nog att när det gäller 2 så lika telefoner som DS och IS att det knappt finns några objektiva argument som är starka nog att väga över för den ena eller den andra. Jag valde DS och det främst beroende på design, storlek och även att den hade 2.3 från start.

Främst tyckte jag att storleken var avgörande, resonerade lite som att om jag ändå skulle gå på IS så är skillnaden inte så stor jämfört med Arc, GSII, 2X etc. medan DS känns märkbart mindre i fickan och i handen.

Min personliga åsikt skulle nog ändå vara att avvakta en riktig high end telefon i 3,7"-klassen. Särskilt då när du har en desire som du är nöjd med, skillnaderna mellan Desire och DS är ändå inte jättestora, särskilt inte när desire fått/får 2.3.
    Och då är ändå jag sjukt nöjd med min DS.

-WR- gillar detta.
  3. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Nu har jag köpt en Desire S. Alla som vill dela med sig av sina intryck hittills är varmt välkomna. :)

4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag är mycket nöjd med min efter 2 veckor. De enda negativa jag kan se är skärmen i solljus samt den idiotiska placeringen av usb-uttaget.
    Det som tilltalar mig mest är den enormt sköna, helgjutna känslan i den. Trots att den designmässigt inte sticker ut så mycket så tycker de flesta att den är sanslöst elegant & sober.

Har två arbetskamrater med iPhone 4 som är riktigt imponerade av den, trots större skärm så är den ju mindre än iphonen & klart skönare att hålla i. Det senare håller dom absolut med om.

Ptestandamässigt så är den fullt tillräcklig för mig & jag var faktiskt mycket nära att köpa en Samsung Galaxy S2 men insåg att jag ville ha nåt mindre med tyngd & kvalitetskänsla & såg inte riktigt vad jag skulle med dess prestanda till, jag som aldrig spelar spel eller ser på film. Visst var den ngt snabbare vid surfning men skillnaden var inte stor nog att motivera, ett köp. Jag fick lixom ingen känsla för den.

DS vänder sig inte till samma kundgrupp som dessa stora prestandamonster & de andra i DS klass jag tittade på tilltalade mig inte, kikade snabbt på SE Arc men trots snygg design så klarar jag bara inte av känslan i plastskalet, ja hela bygget.

Detta är ju vad jag känner & vi prioriterar ju olika :)

Batteritiden är godkänd men inte mer, den håller ungefär lika länge som min legend men något sämre än min Hero. Ok, större skärm & mer prestanda men den har ju även större batteri...

Har haft tre omstarter av sense på dessa två veckor, en brist men samtidigt så har jag varit så oerhört aktiv med den & installerat & donat så jag tar inte så hårt på det. Jag tror att detta lugnar sig när jag nu lugnat mig & inte har samma trafik av appar in & ut.

Nöjd som fan!

Edit : Kikade självfallet på incredible S också men trots något bättre skärm så fick jag inte känslan för den heller, inte den där helgjutna känslan som i DS...

Last edited: 8 jun 2011
    -WR- gillar detta.
  5. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tänkte bara bidra med en jämförelse mellan Desire och Desire S utifrån mitt perspektiv. Jag hade nog inte skaffat Desire S om inte min gamla Desire blivit stulen - men jag upplever till skillnad från många recensenter ändå en ganska stor skillnad från användarperspektiv.

Fördelar med nya DS

+ bättre, klarare och tydligare skärm (och då hade jag ändå AMOLED på min gamla)

+ upplever hela telefonen som rappare, mindre lagg

+ metallchassi - en ursprungligen bra byggkvalité har blivit ännu bättre

+ mindre format men samma skärmstorlek

+ klart bättre ljud och högtalare

+ touchknappar - snyggare design

+ gillar HTC Sense allt bättre - bilpanelen får mig att kasta ut navigatorn i bilen

+ bibehållen skärmtstorlek när de flesta andra ökar storleken utan att öka upplösningen (fullständigt obegripligt i mitt tycke - särskilt för high end-telefoner som SG SII).

+ något förbättrad kamera - och framför allt förbättrat linsskydd (den förra plastbiten gjorde bilderna närmast oanvändbara)

Nackdelar med nya DS

- inte förbättrad batteritid

- metallchassi, viss risk för dödmansgrepp för wifi (ska testa med ett barely-there-liknande skal så får vi se om känsligheten i landskapsläge försvinner)

- touchknappar - mindre användarvänligt än fysiska knappar

Av de telefonmärken jag känt på (mest SE och Samsung) upplever jag HTC:s telefoner som mest helgjutna sett till kvalitet och användarupplevelse. De kombinerar Apples kvalitetskänsla med Androids öppenhet på ett lyckat sätt. Men gillar man inte Sense så faller en del av poängen.

(Edit: Glömde en av de mest uppenbara förändringarna till det bättre - tio ggr så mycket internminne för apparna.)

Last edited: 9 jun 2011
    juddan och -WR- gillar detta.
  6. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ang. touchknapparna så var jag skeptisk efter en hero & en Legend men jag är mycket positiv till dessa & tycker att känslan i dem med vibrations feedback är mycket bra!

Styrdon trodde jag också att jag skulle sakna men med denna version av android så är redigeringsmöjligheterna samt möjligheten att förflytta sig i text så bra gjord att jag idag gör dessa saker mycket smidigare utan styrdon än jag i tidigare versioner gjorde med. Är dock lite lurigt i början innan man förstått hur det fungerar...

7. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Kan man få de fyra menyknapparna längst ner att lysa så man ser vilken som är vilken?

8. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Dom lyser när det är tillräckligt mörkt i omgivningen, tyvärr så måste det vara lite väl mörkt för att dom ska lysa.

Irriterade mig i början men funderar aldrig på det idag...

9. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Dessa lågbudget lurar...

en tejpbit upp i vänstra hörnet gör så att det fungerar som det ska.

10. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja det är ett irritationsmoment om än ett litet. Det borde väl ändå vara lätt fixat i någon kommande mjukvaruuppdatering. Eller kanske t o m via någon app?

11. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Last edited: 11 jun 2011
  12. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja om det uppmärksammas så bör ju en uppdatering kunna fixa det. Jag hade helst sett att man kunde välja att den lyser hela tiden, kan inte tänka mig att det kan dra nämnvärt med ström...

13. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

_Z_
    Jag tror du och jag har samma smak i telefoner i vi använder nog lurarna på samma sätt. Tack för din input!

Kasch
    Grym +/- lista! Var nästan säker på att det större batteriet skulle leda till mer kräm, men det är tydligen inte så. Synd. Men jag har väl vantr mig nu med att kadda den en gång om dagen, så jag behöver iaf inte ändra på någon rutin. ^_^

kan säga att jag anser att Sense är i särklass den bästa "launchern" som finns. Körde LPP ett bra tag för att jag ville ha en rapp launcher med många funktioner, men när jag till slut tröttnade på det småbuggiga och definitivt fulare stilen gick jag tillbaks till Sense. Och det är fan överlägset. Speciellt alla widgets, skitsnygga och enkla. Saknar en del funktioner, men det får man leva med.

Sen vill jag säga att min Desie S var DOA när jag fick den. Måte skicka tillbaks den till Katsching. Superbra service från både HTC och Katsching fick jag dock, så jag är nöjd trots att jag radion (3g) inte funkade.

14. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Angående knapparna som inte lyser upp - det är det första jag ska testa när jag får luren tillbaka!

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Dom lyser upp för mig men ngt sent. Om jag exempelvis sitter & ser på tv så har jag ganska så skumt i rummet & ögonen anpassar sig ju efter tv:n. Om jag då startar luren så lyser inte alltid knapparna & då ser jag dem inte.

Nu var detta irriterande i början, idag funderar jag inte på det då jag lärt mig var knapparna sitter. Hade dock hellre sett att dom lyste hela tiden när skärmen är tänd, som jag är van från Hero & Legend...

16. juddan

juddan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här! Min Desire vart stulen och ska nu köpa en Desire S, men hade aldrig gjort det annars. Var skit nöjd med min Desire!!