HTC Desire S vs Incredible S - Hands on jämförelse

Diskussion i 'Desire S' startad av marulk, 8 apr 2011.

1. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Yo.
    Var och klämde idag på Desire S, och jämförde den med Incredible S bland annat.
    Ägnade typ en tre kvart i butiken, så jag fick rätt bra känsla för telefonen. Detta är mina observationer:

Byggkvaliteten är sjukt bra, och känns perfekt i handen - ultimat storlek tycker jag också.
    Jämfört med Incredible S är skärmen lite mindre kontrastrik, och saknar samma ´punch´som Incredible har. I butiken fanns också gamla Desire, både Amoled och SLCD, och jämfört med dom hade gamla Desire’s Amoledversion lite bättre svärta och kontrast, medan Desire S hade lite bättre skärpa. Desire S hade även lite bättre skärpa än gamla Desire’s SLCD. Gamla Desire’s SLCD var inte lika bra som Desire S’ skärm, och var “sämst” av dom alla. (enligt mig)
    Incredible’s skärm däremot var lika kontrastrik som Amoled-skärmen, och var samtidigt superskarp. En kanondisplay.

Skärmtävlingen alltså:
    1) Incredible S
    2) Desire Amoled/ Desire S SLCD (välj mellan färgkontrast eller skärpa) :)
    3) Desire SLCD

Desire S var väldigt snabb, märkte aldrig något lagg, och touchen verkar mer precis än gamla desire. Kunde utan problem skriva långa meddelanden utan att missa tangenterna. Incredible S var naturligtvis ännu bättre där pga den större skärmen.

Incredible S var också lite trevligare att surfa med pga den större skärmen, plus att Desire S hade lite “gråare” och kallare vitt, vilket jag märkte på sidor med mycket ...öh....vitt....

(Kanske ska nämna att jag körde upp ljusstrykan till max på alla telefoner jag testade innan jag jämförde dom)

Sen tog jag några testbilder med kamerorna, och där vann också Incredible S. Faktiskt riktigt användbara bilder, och tillochmed hyfsad macro. Desire S var helt OK, men inget att hurra för.

Sen jämförde jag WIFI-mottagligheten mellan Incredible S och Desire S.
    Jag kopplade upp båda mot köpcentrumets öppna WIFI, som råkade ha mycket dålig signalstyrka i butiken, vilket gjorde det lättare för mig att jämföra.

Det lustiga var att trots att båda telefonerna kopplande upp sig till nätverket, så visade Desire S ett eller två “streck” på signalstyrkan, medan Incredible S visade ett eller inget streck. Hade Desire S bättre mottagning?
    Nej, när jag lät telefonerna ladda samma sida från nätet, blev de i snitt färdiga med att ladda sidan samtidigt. Det verkar som om Desire S är lite mer generös med att beskriva signalstyrkan, eller tvärtom....

Jag vet inte heller om detta med att signalen “visas” mer på Desire S är en software-grej, med tanke på att Desire S kör Android 2,3 och Incredible kör 2.2..........antagligen?......

Hursomhelst, mtt skäl för att testa WIFI’n var egentligen att se huruvida det stämde att Desire S har problem med “death grip”, dvs att den tappar signal när man håller i telefonens överdel (eller på vänstra sidan i lansdcape mode) och på så vis håller för antennen.
    Det visade sig mycket riktigt att den tappade signalstyrka ganska lätt när man höll den i liggande format med fingrarna över antennen. I vissa fall från 2 “streck” till noll, och även, mer oroande, vid ett antal tillfällen tappade den så att uppkopplingen till nätverket helt bröts, och fick koppla upp igen på nytt när jag vände telefonen “rätt”.

Jag testade därför samma sak med Incredible S, och den tappade också signal på samma sätt, men skillnaden var att det krävdes lite mer för att täcka över signalen, plus att Incredible S aldrig tappade uppkopplingen.

Jag är inget proffs, men jag antar att i princip alla telefoner tappar signalstyrka när man håller för, men det var uppenbarligen lite lättare med Desire S. Om man vet om det kan man ju undvika det, men ett litet minus där. [EDIT: Efter att ha jämfört vid flera tillfällen kom jag på att man kunde vända telefonen medsols istället för motsols när man använder landscape-mode (DUH), och man håller då telefonens underdel i vänster hand. Då påverkas inte WIFI-signalen, och man har dessutom ett skönt grepp med tummen pga Desire S' lilla "haka".]

Överlag tycker jag att Desire S verkade vara en fantastiskt kompetent telefon, och jag skulle helt klart vara nöjd med den. Efter att ha jämfört den med Incredible är jag dock en aning tveksam till vilken jag ska ta. Incredible S imponerade stort - och den lite större storleken som jag tidigare var skeptisk mot kanske uppvägs av dess fördelar. Den har ju rapporterats ha mycket bra batteritid också, men med tanke på att Desire S har samma batteri och en mindre och ljussvagare skärm, misstänker jag att den kommer att ha ännu bättre.

Något för Swedroids kommande recensioner att utröna.

Last edited: 14 apr 2011
    Clintann, skrillex123, savage och 2 andra gillar detta.
  2. tillsvidare

tillsvidare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur går det för dig med valen? Jag tycker också det är svårt att väga smidigheten mot lite bättre skärm och kamera.

3. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ja du :) Det är inte lätt det här.....

Har väntat för länge med att skaffa android-telefon, så nu när det väl ska köpas måste allt vara perfekt. Vilket betyder att jag aldrig kan köpa telefon, eftersom det hela tiden ryktas om nya lurar som kommer "snart" som kommer utklassa de kan kan köpa nu.

Nu till exempel vill jag ha en dubbelkärnig 4" HTC med ännu bättre batteritid och unibody-skal som är lite mindre än Incredible.
    Dvs jag får vänta ett år till.....

Nörd-sidor som Swedroid hjälper ju inte direkt när man är en beslutsmes som jag. Men kul är det. :)
    Hursomhelst, jag har forskat vidare, och min vågskål ser typ ut så här just nu:

Incredible S
    +Fantastisk skärm
    +Bättre kamera
    +4" gör det lite lättare att läsa text, tex i reader-appen och webbsidor.

-vissa rykten om spontana omstarter hos en del
    -Lite för stor

Desire S
    +Sjukt skön i handen, byggkvaliteten är topp
    +Storleken är precis lagom. Mindre än original-Desire

-Lite väl känslig för WIFI-dödsgrepp. Inget viktigt dock.
    -Skärmen är inte lika kontrastrik som IS.
    -Mindre skärm=lite svårare att läsa text.
    -rätt kass kamera (Men duger för mina ändamål-jag har DSLR för riktiga bilder)

I övriga specs och funktioner är de identiska. Incredible får 2.3 i juni, så vilken version av android de har just nu är oväsentligt.
    När det gäller kameran så är det inte heller så viktigt. Även om IS har bättre kvalitet på bilderna är det långt till en vanlig fickkamera från tex Canon. Och de 8/5 megapixlarna skulle jag direkt ställa ned så att kameran fotade i 3MP istället. MP har inte mycket med bildkvalitet att göra, och ingen av lurarna tar bilder som behöver mer än runt 3-4MP i storlek.

För mig kommer nog valet stå mellan Incredible's skärm och Desire S' storlek och känsla i handen.

Skulle det sedan visa sig i Swedroids recension av Desire S att den har mycket bättre batteritid kan det också spela in.
    Decisions, decisions...

4. Mara

Mara Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade först tänkt skaffa mig en Desire S. Var ganska inställd på den - lagom stor, sygg design osv.
    Problemet var att jag behövde en ny telefon lite snabbare än vad jag kunde få tag på den (behövde en jobblur, får tillbaka pengar på den :P ).
    Efter att ha tittat och kännt på Incredible S några gånger insåg jag att jag lika gärna kunde skaffa mig den. Den känns så mycket smidigare än jag först trodde. Har aldrig gillat stora mobiler, och DHD har alltid gått bort helt för mig t.ex.
    Har haft min Incredible i en vecka nu, och är supernöjd hittils. Men så gick jag ju från en Tattoo då... Så möjligt jag hade varit lika nöjd med en Desire S, men jag skulle inte byta min Incredible mot någon annan lur i dagsläget hur som helst <3

5. skrillex123

skrillex123 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Härligt skrivet, nu har man lite info om det båda telefonerna!

6. marulk

marulk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Varsågod :)
    Om man kan tyda italienska har man en fet jämförelse här också:
    http://www.youtube.com/watch?v=707XX27hRnE&feature=player_embedded

mellan Incredible s (med gingerbread) och Desire s

Sen en uppdatering till mitt eget velande mellan telefonerna: Det blev tillslut en Incredible S.
    Skälet var att jag fick två felbyggda Desire S på raken i affären där jag beställt telefonen. (glapp mellan skärm och chassi i överkant av skärmen). Det var de enda ex de hade inne, men de hade även Incredible S.......
    Det blev alltså slumpen som fällde avgörandet, men jag ångrar mig inte en sekund.
    Desire S är lite smidigare och skönare att hålla i - men i allt annat som skiljer dem åt är Incredible S lite vassare. Har jag nämnt hur bra skärmen är? :)

7. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Testkör samtliga tre under ett par veckor nu också...det jag hittills märkt med Incredible S är att den är förvånansvärt smidig, den ligger liksom bättre i fickan än Desire (vanliga), däremot gillar jag amoled färgerna bättre, dock incredible bättre i dagsljus...
    Incredible har också riktigt riktigt burkigt och värdelöst ljud helt ärligt, har inte hört detta om Desire S av den kollega som börjat köra sin, ska byta till Desire S under helgen och börja köra den.

Prestandamässigt är Incredible S och Desire identiska på allt vardagligt, lite bättre flyt i spel kanske men det är inte viktigt för mig...