HTC Desire + Taskkillers = Falskt!

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Madeli, 11 maj 2010.

1. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

2. qetuR

qetuR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med, i början av min Desire tid tittade jag mycket på hur mycket ledigt RAM jag hade kvar, dödade massa processeser hela tiden för att ha så mycket ledigt RAM som möjligt.

Det jag missade var att batteritiden försämrades KRAFTIGT pga. detta, processen måste dödas och sätter man sedan på den igen efter en stund för att man itne klarar sej utan den processen i Android systemet, så drar det extra. Jag har fortfarande TaskPanel, mest för att se så att inget är galet eller för att döda nån app som man känner för att döda.

3. RedMarathon

RedMarathon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer helt!

Har aldrig installerat någon taskkiller, efter att läst i olika forum så förstod man att appen gör mer skada än nytta och ge bara en rimlig anledning varför den skulle vara bra, nej tack klarar mig helt fint utan den!

4. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Kör taskiller men inte av anledningen till att frigöra ram. Händer ibland att en app hänger sig. Tex Skyfire browser. Om den hänger sig så bugga den ur helt. Då måste man stänga av den via taskillern.

5. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
  6. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Instämmer. Har inte kört in task killer sedan jag gjorde en hard reset.
    Stänger jag bara av wifi/3g när jag inte använder det samt inte spelar för mycket
    spel så klarar sig mitt batteri i flera dygn. Har därimot kört in lite program som
    skall hålla skärmen igång när jag vill ha det.

7. Ruben

Ruben Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har tidigare kört med Task Manager och JuiceDefender, men igår fick jag tipset att skita i Task Manager och enbart låta JuiceDefender göra sitt jobb, så jag avinstallerade appen för att testa idag. Kan ju säga att det gått 6 timmar sedan laddning, och mitt batteri är nästan fullt...

8. Salle

Salle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är inte övertygad! Jag stänger ner ett fåtal onödiga processer med taskpanel. Visst blir prestandan något lidande då det tar det längre tid att ladda dem när/om man startar igång dem, men att det skulle dra mer batteri stämmer inte enligt min erfarenhet. Tvärtom, jag får väsentligt mycket längre passningstid när jag stänger ner onödiga processer. Polarn köpte nyligen en Legend och installerade taskpanel och även han fick nästan fördubblad batteritid. Systemet blir inte heller instabilt, min lur har inte krånglat en enda gång sen jag installerade taskpanel. Jag ska testa att sluta använda taskpanel och se om det blir någon skillnad, återkommer med resultat.

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Använder TaskPanel på min Hero sedan ett år tillbaks, enbart för att få en dräglig batteritid då jag vägrar hålla på & stänga av mobildata & dylikt då detta ju är Androids tanke, att alltid vara uppkopplad.

Frugan köpte en Legend för nån månad sen & det slutade med att jag installerade TP på den också då hon klagade på batteritiden, den fördubblades efter installationen.

Jag vet inte hur länge ni som säger att taskkillers skulle göra luren instabil använt android? Min Hero har varit mycket stabil i snart ett år nu men även jag har vacklat ibland & stängt ned TP:s autokill men har alltid återvänt då batteritiden blivit så dålig.

Man kan hitta hur många artiklar/foruminlägg som helst både för & emot taskkillers så jag tycker att man ska testa, ser man inte fördelen med taskkillers så är det ju bara att låta bli, själv så har jag tre androidlurar i familjen & TP på alla, enbart för att få en dräglig batteritid & pojkens Tatoo är helt värdelös batterimässigt utan. Ja ja, jag vet att man kan gå igenom app för app & stänga ned mobildata & greja & hålla på men det är inget vare sig för honom eller mig. TP gör jobbet.

Sen så var det en annan sak att kanske vissa taskkillers fungerar sämre än andra, TaskPanel funkar bra i alla fall. Kör med den ett par veckor & testa, rätt konfigurerat så ska man bara få klart bättre batteritid med TP. Stänger man dessutom då också ner mobildata & sparar på sånt så snackar vi riktigt häftig batteritid.

Vissa lyckas få hyfsad batteritid även utan taskkiller men det har mest att göra med vilka appar man har installerat & så, finns vissa extrema batteribovar där ute...

10. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Alla har ju sin erfarenhet och tro.
    Min är iallafall att ingen taskillers kommer in i mina telefoner igen, Spica och Desire.

Juicedefender, Taskkillers, sabbar bara telefonens egna programhantering, som det är tänkt och efter ett tag är dom ricktiga batteri sluk, plus att dom kan ställa till andra problem.
    Dom infekterar helt enkelt telefonens egna hantering att stänga ner program m.m.

Detta har jag iallafall fått erfara, mer än en gång, så numera kommer inte sådana apps in i mina telefoner.
    För att få bort dom igen räcker heller inte med avinstallering, utan en fabriksåterställning är nödvändig.

Min sista laddning gjorde jag på Desiren för snart 5 dygn el. 116 tim. sedan och satte den på laddning med 30% kvar av batteriet.
    Då så klart med väldigt lite användning, eftersom jag då huvudsakligen använt Spican, men visar iallafall att det går att uppnå väldigt lång batteritid, med lite små justeringar. Då i förtsta hand att dra ner på autosynkningar, vilket är batterisluk.

Under denna tid har jag ändock tagit emot 4 korta samtal, laddat in 3 apps över WiFi, tagit 4 foto, haft blåtand kopplad en dag och lite småpill, kollande.
    Har då varit låst till endast 3G under denna tid.
    Så det har inte varit enbart standby.

Skall kanske tillägga att detta gäller Desire, inte Hero, som funkar lite anorlunda.

11. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja var & en får väl testa & se, jag vet vad jag tycker i alla fall & jag vill använda allt fullt ut med synkningar & dylikt :) Några 5 dygn får jag inte på Heron men om jag synkar manuellt några ggr om dygnet & har mobildata avstängt så snackar vi lång tid, gjorde så när jag var nere i Paris för ett tag sen...

12. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Ja, jag skrev ju inte allt jag gjort, t.ex. mobildata avstängt, manuella synkningar osv.

Ville bara påpeka att olika taskillers kan verka bra till en början, sen kan telefonen spåra ur totalt, och både börja sluka batteri och data utan att man använder den. Plus ställa till andra problem.

Tror faktiskt telefonen hanterar allt bättre själv, som det är tänkt, åtminstone på Desiren.

Såklart bara min åsikt.

13. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har ju testat en del under det året jag haft min Hero & fastnat för TaskPanel som känns bäst. Luren har inte spårat ur än :)

Tycker personligen att lurens inbyggda autokill funkar bra för att hålla prestanda på topp, åtminstone på fruns legend. Min Hero segar ned sig när jag kör spotify & surfar samtidigt annars så funkar androids autokill hyfsat.

Om man däremot ser till batteritiden så var det en annan sak & än en gång, jag vägrar att slå av & på mobildata. Jag menar, jag kör fb, RSS, väderuppdateringar, ett par mailkonton, m.m. Nää, jag vill ha allt per automatik.

Jag skulle kunna få bra batteritid även utan TaskPanel men då använder jag inte luren som jag vill...

14. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Du har så klart säkert rätt i din uppfattning/ erfarenhet, men kanske inte ricktigt samma på Desire?

Vet inte säkert, men så klart upp till var och en att avgöra,.

15. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Om man läser artikeln som jag hänvisade längst upp så gäller det framförallt Android 2.0 och över... Android har ju förhoppningsvis blivit bättre och inte sämre ;)

Jag upplever med min Desire att en taskkiller gjorde mer skada än nytta. Jag fick problem med att stänga av telefonen. Ibland funkade det inte att starta vissa installerade program osv, den blev även seg emellanåt!.. efter att jag gjorde en HR och inte installerade någon taskkiller har min Desire fungerat utan några problem! Och jag upplever tom att batteriet räcker längre!

16. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ok men detta är helt främmande för mig på min frus legend med 2.1 men samtidigt så har hon ju bara haft den nån månad så, än så länge så går den som tåget & har över tre dygns batteritid med all synkning igång hela tiden, utan TaskManager så går den knappt dagen ut...

17. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag kan bara säga att det är märkligt hur olika det verkar... en del upplever det som jag, en del upplever det som du. Så jag antar att man får göra som man vill ;) Men om man har problem med batteriet trots taskkiller så tycker jag man ska försöka med det jag har gjort.

18. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Låter som att det finns något program som ligger och drar processorkraft eller hindrar den från att gå ner i sleep eller något där. Kolla upp vilka program som är installerade.

Om du kör original-rom på din Hero så har du 1.5. Minneshanteringen där var väldigt mycket sämre än i 2.1, så på den förstår jag om du använder en task killer. I 2.1 så finns inte detta behovet.

19. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Just den biten att luren går ned i sleep har jag järnkoll på & hon har bara ett fåtal appar installerade som även jag använder på min men visst är det knepigt...

Ska dock testa att stänga ned taskpanel på hennes & se hur det går.

Last edited: 12 maj 2010
  20. pike

pike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

haft litet random strul med vissa funktioner på min Desire, så efter en factory reset så testar jag nu utan TasKiller som jag kört innan fabriksåterställningen.

Först måste jag påpeka att luren nu stundvis är FRUKTANSVÄRT seg, så seg att den knappt går att använda. Detta hände även innan fabriksåterställningen med TasKiller, men då kunde jag iaf döda allt som inte låg i IGNORE listan och då flöt telefonen på fint efter det igen.

Men nu... att Android skulle reda ut och döda tasks själv det tvivlar jag på!