HTC Desire Z vs Samsung Nexus S

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mesktomten, 24 feb 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Mesktomten

Mesktomten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska få en ny jobbtelefon, kommer förmodligen att skicka ett och annat mail, men inte jättemycket och lättelånga sådana.

Har gallrat ut de telefoner jag är intresserad av och för tillfället väljer jag mellan ovanstående.

Nexus S är ju egentligen det självklara valet enligt mig, men frågan är hur mycket nytta man har av ett hårdvarutangentbord? Skulle Desire Z kunna matcha Nexus S på grund av detta?

Har testat tangentbord på X10 mini pro, men det var så litet att jag tycker det känns skönare att knappa på min Desire's mjukvarubord. Är tangentbordet lika uselt och litet på Desire Z?

Någon som har Desire Z? Använder ni hårvarubordet?

Tack på förhand!

2. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Hej!

Jag stod i samma val när jag skulle byta telefon. I mitt fall föll det på Desire z pga av tangetbordet. Dock är det bra att påpeka att jag aldrig varit särskilt imponerad av skärmtangetbord.

Det du får räkna med DZ är att den kommer att kännas att det är en två delad telefon med allt vad det innebär, och den kommer aldrig kännas lika gedigen som en telefon utan fysiskt tangetbord.

För att svara på din fråga angående användning av tangetbordet så använder jag det varje gång jag ska skriva ett sms/mail. En fördel med fysiskt tangetbord är att du ser vad tidigare person har skrivit i smset/mailet.
    Det är bara ibland om jag ska skriva kort korta sms som jag kan använda skrämtangetbordet och då använder jag det lilla när skärmen är i vertikalt läge.

Vad det gäller tangetbord storleken så är det inte lika litet som på x10 pro med det jag kan läsa mig till. Med tanke på att DZ är 29mm högre och tangetbordets effektiva bredd är 95mm (från yttertangent till yttertanget). Att jämnföras med x10 pro totala längd är 90mm.

Summa:
    Det handlar om smaksak hur pass nöjd du är med att skriva med skärmtangetbordet. Och hur pass stor del du vill ha fysiskt tangetbord, då det medför vissa nackdelar men även fördelar. Ta och gå till en affär och testa storleken på tangetbordet och känn hur telefonen är med tanke på att den är 2 delad...

Mesktomten gillar detta.
  3. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Som den förra talare så användaren jag ibland skärm-tastaturet, ibland det fysiska tastatur. Den största fördel är den extra skärm utrymme som man får.
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

Mesktomten gillar detta.
  4. Mesktomten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Utrymmet på skärmen bryr jag mig inte så mycket om. Jag har vant mig vid att läsa igenom vad jag skrivit före jag skickar (vilket jag för övrigt gör när jag sitter vid datorn också). Frågan är om det är lättare att skriva på ett fysiskt tangentbord? Ett knapptryck kan ju göra att man känner sig "säkrare" på att man faktiskt skrivit något och därmed kan gå vidare till nästa bokstav snabbare, men jag vet inte om det bara är inbillning...

5. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det där kan ingen svara på, det beror helt på vad du själv tycker. Jag tycker det är väldigt krångligt med skärmtangetbordet. Du gillade inte x10 pro tangetbordet. Jag kommer från Nokia E72 med väldigt smalt mellan tangenterna. Där ser du lite olika skillnader vi har från början.

Tror inte du skriver mer rätt eller säkrar med fysiskt utan snarare bekvämare. Känner du dig säker med ett skärmtangetbord så ska du nog köra på det. Jag själv har fullt upp med att hitta rätt tangenter på ett skärmtangetbord... :P Dock så har jag aldrig riktigt gett mig in på att försöka lära mig det.

Mesktomten gillar detta.
  6. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

beror på vad du prioterar...jag insåg ganska snabbt att tangentbordet var ganska värdelöst för mig och drf ska jag sälja min och köpa en utan.

Mesktomten gillar detta.
  7. Mesktomten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Det blev en Nexus S till slut. Insåg att jag nog förmodligen inte kommer att skriva några längre mail på telefonen i alla fall. Det blir nog mest "är inte på kontoret för tillfället, men kollar på det när..."

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.