HTC Hero, Acer Liquid S100 eller Nexus One?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Linus.hed, 7 jan 2010.

1. Linus.hed

Linus.hed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill ha hjälp med att välja min nästa telefon!
    Är totalt såld när det gäller Android, men kan inte bestämma mig
    angående vilken telefon jag ska ha.

Vilka är fördelarna resp. nackdelarna med bägge telefonerna?

Vill inte vänta till i vår/sommar då t ex. HTC förmodligen släpper sina nya modeller. Känner inte direkt att menyerna måste gå i ljusets hastighet, är liksom van vid en Nokia...så om hårdvaran inte är den absolut senaste går det bra ändå.
    Har kikat spec. på dom här, och alla verkar vettiga.

Eller har nån något tips på nån annan? Inte större helst...

Hjälp mig!

Last edited: 8 jan 2010
  2. amirali

amirali Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Hej xd
    Själv så har jag haft en hero den rekomenderar jag varmt men nu när många andra android telefoner har kommit som liquiden som har en snapdragon så kanske man skulle sikta mer på den annars så kan du ju checka lg eve gw620 xd den ser rätt bra ut också.

3. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl lite så jag resonerar, att Acer'n har framtiden för sig vad det gäller hårdvaran.
    Jag har tittat på HERO'n en längre tid nu, och hade i princip bestämt mig, men så dyker det ju hela tiden upp nya modeller...

Vad det gäller apps och så, är det många som är specifikt för HTC's modeller osv., eller funkar dom flesta även på Liquiden? Är ännu inte så pass insatt...

LG'n har jag inte tittat nåt på än, ska väl ta o göra det.

4. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har själv en Hero och är supernöjd, om än med hårdvarans brist på kraft. Den fyller alla mina ändamål och jag gillar verkligen Sense UI.

Acer Liquid verkar onekligen bättre med sin prestationsboost, så att säga, och detta till trots så finns den att få tag på billigare än Heron.

Personligen hade jag väntat på HTC:s kommande modeller, kanske till och med Nexus One. Om priset däremot är av vikt så hade jag väntat på HTC:s nyare modeller då också och sedan köpt en av de äldre då de tenderar att sjunka ganska kraftigt i pris.

Då du vill ha nu, och inte sen säger jag Acer Liquid. Jag tror att den kommer hänga med lite längre än min hjälte exempelvis. Därmed inte sagt att jag inte rekommenderar en Hero, men jag tror helt enkelt att Liquid är ett bättre val. :)

5. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja alla verkar ju vara grymt nöjda med Hero'n. Så det är väl knappast ett dåligt köp om man väljer den...

Nej helst vill jag inte vänta längre, då jag har haft min nuvarande telefon i nästan 2 år, o den krashar när som helst.

Finns liquiden nånstans där man kan testa den o så, eller är det bara att hoppas på att den faller en i smaken? Frågan är om man kommer ha så stor nytta av kraftövertaget på liquiden, eller om man måste vara en riktig hardcore-användare för att ha det.
    Vad tror du?

6. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har kikat lite mer på Nexus'en, o den verkar ju grym!
    Men när f-n kan den tänkas släppas i Sverige?
    Kommer den i Jan/Feb kan man ju vänta...

7. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, jag känner igen mig där. Det var av precis samma anledning som jag köpte min älskade hjälte. ;)

Kraftövertaget har nog mest fördel när det kommer till spel och så vidare, inte mycket annars. Det hjälper ju med seghet och så, men den är så trivial på Heron att jag knappt finner det nödvändigt. Visst, ibland råkar man ut får sådana där 1-2 sekunders hängningar när man skall byta hemskärm efter att man spelat en massa spel och pysslat i applikationerna, men det är allt jag har märkt hittills. När det väl händer så brukar den stänga ned några bakgrundsapplikationer automatiskt oavsett.

Heron är en väldigt kapabel telefon, men det finns många där ute som inte gillar att dessa hängningar ens kan förekomma, helt enkelt.

Min Hero startade om sig själv för första gången någonsin nu för en kvart sedan, men det har visat sig vara MixZings widget som var orsaken till det hela. (det är en ganska bra musikapp överlag dock)

Svaret från min sida blir nej, för en vanlig användare tror jag inte att det spelar så stor roll. För de som verkligen kräver 100% ur sin telefon eller de som helt enkelt alltid vill ha något att skryta över i form av en penisförlängare så är det kanske desto mer viktigt.

Sedan är Heron väldigt nim att trycka ner i fickan också, det får man inte glömma. De få gånger jag varit i kontakt med Liquid så har den verkat klumpig, visserligen väldigt robust, men likväl ack så klumpig.

När Nexusen kommer till Sverige är ännu inte bekräftat så vitt jag vet, men jag skulle utan tvekan ha väntat på den ifall jag inte köpt HTC Hero. :)

8. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är man van vid lurar från SE och Nokia sedan tidigare är man ganska van vid att telefonen kan hänga sig o det laggar i allmänhet...

Som jag har förstått är ju systemet Linux-baserat, så då kan det ju inte vara alls lika höga hårdvarukrav...

Ja Liquiden är ju inte direkt skitsnygg, till skillnad från Hero'n och Nexus'en.
    Hur kommer det vara med uppdateringar och så då, kommer dom att komma mycket tätare till Google's egna mobil, så man hela får den absolut senast programvaran?

9. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nexus One släpps med Android 2.1, det vill säga den senaste mjukvaran. HTC Hero ligger just nu ända bak på Androic 1.5, men kommer (förhoppningsvis) inom snart få tillgång till 2.1.

När det väl lanseras uppdateringar torde Nexus One få dem betydligt mycket tidigare än någon annan HTC-telefon i och med att uppdateringar till Heron exempelvis måste portas på grund av att de använder HTC:s Sense UI. Detta tycker jag dock är värt det snygga gränssnittet. :)

Dock tycker jag att Nexus Ones gränssnitt är ruggigt mysigt det också. :)

10. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hero'n ligger ju helt klart på efterkälken där, men 2.1 borde väl ändå komma inom nån månad eller nåt sånt. HTC har väl haft tillgång till det ett tag i och med att Google nu släppt en helt färdig telefon med just det...

Men vad vet jag...

Måste man roota telefonen som alla säger, för att komma åt alla extra funktioner?
    Eller kommer en "vanlig" användare som jag att vara nöjd ändå?
    Det lär väl ändå bli ännu bättre i.o.m. 2.1?

11. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, själv provade jag på MoDacO 3.0 för inte så länge sedan, men jag såg inte vitsen med det så jag återställde med en nyligen gjord Nandroid-backup. Jag skulle klassificera mig som en "normal användare". Jag synkroniserar möten med datorn i kalendern, mejlar, SMS:ar, ringer, spelar lite spel då och då och använder den numer som musikspelare (jag sålde till och med min iPod Touch) och den duger gott och väl för mig.
    :)

12. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Personligen skulle jag aldrig köpa en telefon nu med den gamla hårdvaran som Hero har. Den var ok hårdvarumässigt när den kom, om än något gammal redan då. Priset på den är fortfarande mer än jag betalade för min Magic för 6 månader sådan och då är jag redan på väg att byta ut den. Om de justerade ner priset till runt 2500 kr eller så vore det mer vettigt. Som det är nu kan man ju i princip få en Nexus One för bara en aning mer om man importerar smart (med smart menar jag inte lura tullen). Acer Liquid har tyvärr i mitt tycke en lite plastig känsla över sig (precis som min Magic, men då fanns det inget bättre val). Hårdvaran i sig är dock prisvärd helt klart om nu bara Acer kunde sluta bryta mot GPL och släppa källkoden till sin kärna.

13. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, bra att veta.
    Kalendern använder jag bara på telefonen, så någon synkning behövs inte.
    Men i övrigt är det väl vad jag använder min mobil till också.
    Hur funkar den som musikspelare då, finns det någon vettig app eller är den vanliga ok?
    Är den smidig när det gäller att lägga upp spellistor och sånt? Man vill ju kunna lägga till hela mappar till en en specifik spellista liksom.

Det är väl det jag har börjat fundera på nu, att den inte är värd dom pengarna, utan borde ligga nån tusenlapp eller två lägre.
    Vad det gäller Acer'n så har jag ju aldrig känt på den, men spec.-mässigt verkar den ju vettig. Vad tror du om Nexus'en då? Tror du hela upplägget med menyer o dyl. är lika bra som Hero'ns, eller torftigare då det borde vara mer av ett sorts grundutförande på det...
    Är som sagt var ganska ny när det gäller Android...

14. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det beror på vad telefonen får kosta. Är pengarna ett litet problem är Nexus ett självklart val med Liquid som tvåa och Hero finns inte ens med på min lista, den är inte värd pengarna (ny alltså, kanske begagnad för ett brakpris).

Jag förstår hur det är att vara otålig så jag föreslår dessa två även om det kommer mycket kul under våren.

15. Linus.hed

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helst inte mer än vad dom här ligger på.
    Har ju inte cash till o köpa luren för, utan hade tänkt förlänga abonnemanget
    eller köpa på avbetalning. Men det är ju ganska svårt med Nexus'en om man ska beställa den från Amerikat liksom. Borde den inte komma hit närmsta månaden eller nåt sånt?

16. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad säger ditt hjärta dig? ;)
    Haha, nej men lite sanning ligger det där i. Tänk inte på pengarna, telefonen är en grej som, förhoppningsvis, kommer hänga med dig ett tag. Då är det väl inte värt det att snåla in alltför mycket? Köp det du verkligen vill ha; det är väl det jag vill ha sagt. Du nämner ju själv förlängning av abonnemang, något jag tycker du skall utnyttja fullt ut för att få det bästa till en vettig kostnad.

Jag kan förstå de ovan som säger nej till en Hero, hårdvarumässigt ligger den efter. Men av det jag sett att du skall ha telefonen till så håller jag inte med. Inte alls. Den duger fint, och ifall det duger med att något just 'duger' så är det helt rätt att satsa på den. Men vill du ha 'ypperligt' får du nog vänta lite längre, är jag rädd.

Haha, vad rörig jag känner mig just nu. ^^

17. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

När ska Nexus komma till Sverige då? jag sitter också i kvalet, ska få en ny mobil på min försäkring.

så vad gör man?:) Acer lockar just nu, Heron känns gammal, men min Magic jag hade innan med Sense var ju helt underbar så Heron är inte otänkbar.

18. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Just ja, Sense UI är ju en klar fördel enligt mig också. Det om något bör ju hålla kvar Hero i loppet.

Nu skall jag inte sitta och prata om saker jag inte provat, men jag 'tror' att Nexus är det absolut bästa valet. Jag vet inget om batteritid eller någonting, men det jag såg på exempelvis Googles mässa så verkar det bli en riktig höjdare. Jag rekommenderar recensioner och allmänna produktintryck från allt och alla, så sett slipper man ångra beslutet i efterhand.

Om någon här provat på Nexus One så tala nu, jag är idel öra. :D

19. SLeeZy

SLeeZy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag skulle nog säga liquid (har ännu ingen men ska köpa en) då det är för de första relativt snygg (enligt mig) sen är ju kraftfullheten ett stort plus, trivs man inte med liquidens egna Ui så kan man ju alltid modda om den.

själv är jag väldigt besviken på nexus inte alls som jag trodde den skulle vara
    sen så kommer ju liquiden få samma uppdatering som nexus i princip, det är ingen större skillnad mellan dem än pris / utseende

men det är min mening det :)

20. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vad jag tror om Nexus One? Ja, jag har ju beställt en vilket borde säga en del. ;) Personligen föredrar jag GUI:t i Android 2.1 mer än Sense så valet är självklart för mig. Om HTC kan få fler personer intresserade av Android så ser jag det dock som en fördel. Det är trots allt det bästa ersättningsgränssnittet jag sett. Däremot ser GUI:t för HTC Espresso ohyggligt fult ut så vet inte riktigt vad HTCs GUI-designers sysslar med. :(

Ja, den ser helt ok ut. Den tidiga designen var dock snyggare enligt mig men de hade säkert en anledning till bytet. Symbolerna ovanpå telefonen så man kan se om man fått sms etc. utan att lyfta upp den är fickan var en snygg lösning måste jag säga. :)

Nja, nu antar du nog lite för mycket tyvärr. Visst, den är kraftfull nog att troligen kunna köra uppdateringarna ett bra tag framöver. Skillnaden är dock Acers inställning. De har ännu inte släppt källkoden till sin modifierade kärna så det går inte att kompilera en fullt fungerande mjukvara från AOSP. Även om någon skulle lyckas reverse engineera sig fram till en fungerande kernel så spelar det nästan ingen roll om inte Acer eller tillverkarna av hårdvaran släpper uppdaterade drivrutiner. Då hamnar man där vi G1/Magic-ägare är nu. Vi skulle kunna ha haft en fullt fungerande Eclair sedan månader tillbaka men pga. bristen på uppdaterade drivrutiner så kan vi fortfarande inte njuta av t.ex. en fungerande kamera. :(

Jämför detta med hur Google gjorde. De släppte källkoden till kärnan bara någon dag efter release av telefonen. De övertalade även HTC att implementera en funktion för att låsa upp bootloadern så att man kan flasha in egna roms på den. Det står till och med specifikt att det är det funktionen är till för när man kör kommandot. Inställningen är med andra ord något annorlunda. ;)