HTC Legend MMS problem med Telia

Diskussion i 'Legend' startad av P.Eriksson, 21 okt 2010.

1. P.Eriksson

P.Eriksson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har nyligen köpt mig min första Android lur (Legend) och är supernöjd med konceptet! Förutom med just MMS:et, det går inte att få igång det!?
    Från början så funkade inte mobilsurfen heller men efter en hel del googlande och läsande så löste det sig, men mms funktionen startade inte trots att detta avhandlades i samma tråd.

Jag har letat på detta forum om problemet men det är ju en babiljard sidor att läsa igenom och hittils efter ca 20sidor så tröttnade jag och startade en ny tråd, hoppas att detta inte stör er!

Jag bifogar mina mms inställningar så får ni se om jag gjort nåt fel där, jag har testat flightmode, stänga av, ta ur batt, ta ur sim, lägga in allt på nytt osv...

Namn:
    telia mms

APN:
    mms.telia.se
    Proxy:
    193.209.134.132
    Port:
    9201
    ANvändarnamn:
    mms
    Lösenord:
    telia
    Server:
    [tomt]
    MMSC:
    http://mmss/
    MMS-Proxy:
    [tomt]
    MMS-Port:
    [tomt]
    MMS-protokoll:
    WAP 2,0
    MCC:
    240
    MNC:
    01
    Autentiseringstyp:
    inga
    APN-typ:
    [tomt

2. P.Eriksson

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Konstigt...

Idag testade jag för 3:e gången att radera alla inställningar (ta bort alla APN:er) ta ur batt, ta ur simkort, osv...

Då jag stoppade in allt igen och startade om, så poppade HALEBOP inställningarna upp!? Jag har Telia abbonemang och har haft det dem senaste 15åren!?

Men nu till det konstiga: Nu funkar MMS:en! Dock inte Internet (men det var lätt fixat, då jag visste vilka inställningar som behövdes(för mig)...).

Jaja, nu funkar det även för mig. Tyvärr kan jag inte säga vad exakt vad jag gjort för att få det att funka..

3. flucker

flucker Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

samma problem?

jag har ett liknande problem. Har halebop men telias mms-inställningar. kan du inte skriva dina fungerande inställningar nedan?

Tack!

4. P.Eriksson

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Här kommer dom!

5. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Last edited: 29 okt 2010
  6. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Nu har jag inte en HTC utan en samsung men har problem med MMS, det funkade förut i eclair med det funkar inte alls eller sporadiskt i froyo

7. spazbite

spazbite Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack :D nu har ja så jag kan skicka mms igen :D

8. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Vem är det du tackar då? :P

Ett tips för er som fortfarande har problem, prova byta MMS-port till 80. Hade själv problem med 8080 och har nu funkat felfritt sen bytet till 80

9. P.Eriksson

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Problem IGEN!

Jag har nu haft en fungerande legend sedan jag startade tråden.... Fram tills nu!
    Den började att vara onormalt seg så jag började städa bort lite appar jag inte använde samt att jag stängde ner alla misstänkta processer.
    Efter detta startade jag om telefonen, då kom det upp nån fråga om simkortet vilket jag tackade nej till (det var tre alternativ, minns dock inte vilka) efter detta funkar inte MMS längre!? Allt annat funkar som det skall och telefonen är inte seg längre (nåja). Jag testade ALLA inställningar som jag har kunnat hitta inkl kärringens Sensation inställningar, nejdå inget mms:ande.....
    Beställde ett nytt simkort som jag fick idag- samma fel!
    Jag blir så less... Har ni snälla människor nåt tips att komma med!?

Telefonen har alltid tidigare frågat vid omstart om jag skall ha Halebop eller Telia inställningar, jag har ett teliaabbonemang och har haft detta som sagt i ca 15år. Men det har endast funkat som det skall med halebopinställningarna. Vilket det som sagt inte gör längre.
    Vid omstart med det nya simkortet kommer det inga frågor..

10. sydsvensken

sydsvensken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Last edited: 3 jan 2012
  11. P.Eriksson

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är precis det jag gjort! Jag har testat det mesta för tillfället, lägga in manuellt, använda det som kommer upp efter "reset" (dvs radera alla APN, ur med simkort och batteri, sedan starta om) jag får då välja mellan Telia eller Halebop. Internet fungerar endast med telias APN medans MMS inte funkar med vare sig Halebop eller Telia... Skumt!?
    Jag fattar inte vad som är felet?
    Mobilen loggar ner från nätet då jag skickar eller skall hämta ett MMS, dvs internet försvinner kortvarigt....
    Som jag skrivit tidigare SIMkortet är helt nytt, med exakt samma egenskaper som tidigare..