HTC Magic och htc diamond2 i europa

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av xaedon, 10 jun 2010.

1. xaedon

xaedon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej den 23e juni drar jag ner till frankrike i 2.5 veckor och jag vill inte gärna få en chock när jag kommer hem till sverige och ser data roaming-fakturan. Jag har en HTC magic och ett TRE pot199 abonnemang med 150kr snabbsurfpaket inlagt med fri surf.
    Jag har hör något om att man from 1juli inte kan få högre än 500kr i månaden i extra faktura för data roaming inom EU men har inte hittat något som jag känner styrker detta.
    Hur skall jag göra så att jag kan ringa/smsa utomlands men inte kunna surfa/synka mail etc?
    Data roaming ikryssat eller urkryssad? Jag har hört att man bara behöver en app för att den skall ordna allt detta automatiskt, vad heter den?

Eller kan jag skita i att slå av allt och köra på med data roaming i EU utan att behöva betala multum när jag kommer hem? Jag kommer inte köra googlemaps eller något surfande i sådana fall. Det enda roaming kommer ju bara vara någon weather-app och mailsync.

Dessa frågor gällde min HTC Magic.
    Sen har jag även med mig en HTC diamond2. Behöver jag göra något med den likt slå av data roamingen i magicen? på den har jag ett betala per MB-abonnemang.

Jag har som sagt ingen koll på detta och vill inte gå orolig på semestern att få betala ockerpriser när jag kommer hem.
    Hjälp mig! :cry:

2. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

När det kommer till magicen...
    skriv APN i market, finns ett antal widgets som stänger av APN och därmed 2g/3g... funkar hur bra som helst och du kan ringa i ha dig ändå....

3. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

skulle inte rekommendera dig att använda roaming alls... leta gratis wifi istället när du ska uppdatera något...

4. xaedon

xaedon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ok apn-app skall laddas ned och jag kommer väl ha wifi där vi bor så det är ju ett smart sätt att uppdatera mail.
    :)

Någon som har koll på hur man gör med en HTC diamond2 för att stänga av all roaming likt den app man har till magicen?