Fråga: HTC One 4G Tele2

Discussion in 'One M7 (2013) - Allmänt' started by deadmau5, Jun 30, 2013.

1. deadmau5

deadmau5 Kid Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock
    Hey guys'n'gals

Fråga angående HTC One och 4G. I swedroids recce här, sas det att iom att One saknar ett visst frekvensband för LTE, kommer bland annat Tele2 ej kunna erbjuda denna speed. Ser nu att den säljs på Tele2s hemsida som 4G och blir lite konfinderad.
    -Vad gäller?
    -Kan man köra LTE på Tele2 ändå med One?

Nån som vet?

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ja, den fungerar i Tele2s nät men bara i tätorter, där de erbjuder 80 Mbit/s, dvs de kör på 2600MHz som One stöder. På landsbygden använder Tele2 900MHz som One inte stöder

Skickat från min HTC One

3. s.mario

s.mario Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Med andra ord, du får 4g på ytterst få ställen. Typ två gator i centrala Göteborg.

4. fogy

fogy Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Korrekt. H1 stödjer 800- och 2600 MHz-banden. Med andra ord är den inte fullt kompatibel med Tele2 just nu, samma gäller för Telenor om jag inte minns fel. Tele2 är dock i färd med att bygga ut sitt 800 MHz-nät så det blir troligen bättre 4G-täckning framöver. Kom dock ihåg att de olika banden har olika hastigheter. 2600 MHz-bandet är upp till 80 MBit medan de andra är betydligt långsammare.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

5. hamre

hamre Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har 4G hastigheter i Uppsala också.

6. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    2600 MHz bandet finns i dom flesta större städer. Kolla din operatörs täckningskarta.

deadmau5 likes this.
  7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  8. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Ser att du bor i Sthlm. Det är 2600-band i nästan hela stan med Tele2.

deadmau5 likes this.
  9. inact_0030

inact_0030 Guest

Nästan alla tätorter här på västkusten har 2600-täckning för 4G hos Tele2. Det är inga problem att ansluta med 4G och få bra hastighet när man laddar ner om man inte befinner sig mitt ute i glesbygden. Det visar ofta bara en eller två segment på
    signalstyremätaren men går stabilt och bra i alla fall.
    Jag kopplar dock bort 4G när jag inte behöver det för att spara batteri.
    När Tele2 kopplar in sitt 800 MHz band får One även täckning med 4G där det nu är täckning för HSPA+ (de högre 3G hastigheterna).
    Det blir dock bara samma hastighet som med 3G. Så är det för 800 och 900 MHz banden för alla mobiloperatörer.
    Skall man ha 80 Mbit/s måste man ansluta till 2600 MHz bandet och där ligger Tele2/Telenor (Net4Mobility) ganska bra till i utbyggnad.

Last edited by a moderator: Jun 30, 2013
  10. Boney

Boney Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som vet hur det gäller med operatören Tre?
    Tänkte ev handla en HTC One genom Tre, men då är det kanske samma bekymmer ute
    på landet hos dem?

11. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Kolla täckningskartan hos varje operatör. LTE på 2600-bandet innebär den snabba 4G-hastigheten (80Mbit/s)

12. inact_0030

inact_0030 Guest

Tre använder 800 mhz bandet (med samma datahastighet som 3G) till 4G/LTE förutom 2600 mhz bandet (max 80 Mbit/s) och One använder båda dessa banden till 4G/LTE.
    Egentligen är det inget stort problem för med Tele2 heller, eftersom 4G/LTE på 800 och 900 mhz ger obetydligt högre datahastighet än 3G+.
    Dock är svarstiderna vid 4G/LTE kortare/bättre vilket gör att websurf känns snabbare än över 3G trots att dataöverföringshastigheten är ungefär den samma.

13. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Äntligen någon som förstår detta med svarttid. Folk är blinda för detta ofta och vill bara ha 1000 Mega-flip-flop i hastighet, men missar att svarstiden är avgörande för surfupplevelsen. Tänk att ha svarstid på 3 sekunder med 1000 MBit/s

Heller då 2 Mbit med svartid på 0,1 s :)

14. micke_r

micke_r Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Sony Z4 tablet wifi
    Info:
    Nova launcher
    Övrigt:
    Chromecast 2, Sony 55" Android TV, Moto 360 2nd edition
    Halebop (och jag tror även Telia) anger att de stödjer 4G upp till 40Mbit. Betyder det att Tre och Tele2 har snabbare nät där man får in 2600Mhz-bandet men kanske att Telia har bättre täckning med sina 40Mbit? Håller med om vikten av svarstiden, det gör ju stor skillnad att sidan börjar ladda snabbare.

15. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Stämmer inte riktigt, Tele2 och Telenor kommer gemensamt att behöva bygga ut ett nytt nät med nya sändare och i vissa fall nya basstationer för att kunna erbjuda täckning på 800MHz. Det kommer inte gå att kombinera med något av 3G-näten eftersom det är olika frekvenser. Så det du säger om att det kommer få samma täckning som där de idag har HSPA+, stämmer inte. Dessutom kör de DC-HSPA på de ställen där de har högst 3G-hastigheter.

4G på 800 och 900MHz har i dagsläget 10MHz i bandbredd, vilket ger hastigheter upp till ungefär 60Mbit/s. Så du kommer att få högre hastigheter med 4G på 800 och 900MHz i jämförelse med vad du kommer kunna få via 3G.

3 har 4G på 800 och 2600MHz, så det kommer att fungera med 4G på de ställen där de har byggt ut det.

3s 4G-nät på 800MHz har ungefär dubbelt så hög datahastighet som 3G, alltså upp till ca 64Mbit/s. Datahastigheten på 800 och 900MHz är generellt sett högre än dagens 3G-hastigheter. Enda sedan Net4Mobility (Tele2 och Telenor) dubblade den bandbredd de kör 4G över i 900MHz-bandet (från 5MHz till 10MHz) så kan de erbjuda hastigheter upp till 60Mbit/s på 900MHz, vilket märks genom att du får högre hastigheter än tidigare, oftast över 30Mbit/s. Med 3G får man inte över 30Mbit/s om man inte har väldigt gynsamma förhållanden.

Stödjer och stödjer, det är begränsningen i systemet de har lagt på 40Mbit/s. Telia säljer sitt 4G i 2600MHz-bandet som upp till 100Mbit/s och i 800MHz-bandet som upp till 40Mbit/s. De sätter även olika begränsningen i deras olika abonnemang, så oavsett om du har täckning på 2600MHz eller 800MHz med Telia/Halebop, kommer du ha 40Mbit/s som maxhastighet.

Det som avgör hur snabbt du kommer kunna surfa, är framförallt täckningen men även om abonnemanget har någon hastighetsbegränsning. Kolla på täckningskartorna, i 3s nät kommer du kunna surfa i hastigheter upp till 64Mbit/s överallt där de har 4G. I Tele2s nät kommer du att kunna surfa i hastigheter upp till 80Mbit/s där de har 4G på 2600MHz.

16. inact_0030

inact_0030 Guest

Tele2 utökade ganska snabbt sitt 900 mhz nät (930-936/885-891) för 4G/LTE. Där hade de tidigare endast GSM/EDGE (936-945/891-900) och jag har svårt att tro att de har satt upp nya sändare eller basstationer för detta.
    Möjligen att man behöver ställa upp lite nya boxar i de gamla basstationerna.
    Avståndet till deras 800 mhz 4G/LTE band (811-821/852-862) är inte stort.
    De har redan driftsatt detta på vissa orter eligt kontakt jag haft med dem, och håller på att rulla ut det på fler och fler orter nu.

Last edited by a moderator: Jul 3, 2013
  17. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De kunde lätt bygga ut 4G på 900MHz av den anledningen att de bytte ut och slog ihop sitt GSM-nät med Telenor iom detta var det snabbt möjligt att bygga ut ett stort 4G-nät. Det var anledningen till att de valde att börja på 900MHz - billigare och snabbare. Alltså har de bytt ut all den gamla utrustningen, detta har ju pågått ett bra tag - dock var säkert en stor del av den utrustningen de redan hade, möjlig att uppgradera till 4G genom ökad kapacitet och ny mjukvara.

De kommer behöva att bygga ett nytt nät, nya sändare och möjligtvis nya basstationer - annars hade väl Telia kunnat göra som du beskriver med deras 4G-nät på 800MHz?

Avståndet mellan frekvenserna avgör inte om du behöver ny utrustning eller ej. Om det dessutom var så snabbt och lätt att bygga ut 4G på 800MHz, varför skulle de inte gjort det samtidigt som de byggde ut sitt 4G på 900MHz?

Det är driftsatt främst som testområden, för att se så att de kan börja rulla ut det i större delar av Sverige inom kort. Det ska finnas exempelvis i vissa delar av Malmö och lite utanför och runt Kalmar - som två exempel.

EDIT: Kan ju tillägga att deras frekvensband körs numer gemensamt med Telenor och N4M-bandet. 10MHz går till 4G-nätet.

Last edited: Jul 3, 2013
  18. chimaira77

chimaira77 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Flikar in med icke fakta, köpte min med Tele2 och såg sen massa oroande poster angående täckningen med 4G och hade därför sänkt mina krav.

Är i nuläget väldigt positivt överraskad, rör mig Stockholm - Södertälje - Nykvarn.
    Har oftast väldigt bra täckning med 4G och även vid stugan i dalarna dök 4g upp titt som tätt och det ligger "in the middle of nowhere" :)

19. inact_0030

inact_0030 Guest

Enligt Tele2 kommer deras 800 MHz nät för 4G/LTE att ha samma täckning som 900 MHz nätet innan årets slut.

20. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vart har du fått den informationen från?

Jag har nämligen svårt att se att de skulle kunna täcka 99% av den svenska befolkningen på ett halvår med en helt ny frekvens.