Htc one eller s4

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DigitalDeleriu, 22 jun 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. DigitalDeleriu

DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Står i valet och kvalet. Hade senast en s3 innan den blev såld till en här på forumet. Så nu kör jag på hox. Och nu dök det upp lite extra klirr så jag överväger ny telefon men kan inte bestämma mig. One eller s4. Båda är kompetenta lurar. Jag försöker förstå vilka fördelar jag får av båda. Jag är fan av sense. Det är fasen så mkt trevligare än touchwiz. Men hur är det med allt lull-lull? S4 har ett drös med rörelseaktiveringar. Hur är det med.one? Jag läser på båda forumen och det låter som om det krånglar lite mer med s4 än one. Eller är det en lite partisk inställning och illusion jag har kanske? Jag tar gärna emot både för och nackdelar. Kommer säkert ge mig in på root också. Fast det är kanske inte det första jag gör. Eller? :)

Skickat från min HTC One X med Tapatalk 4 Beta

2. droidsmurf

droidsmurf Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    Jag kommer själv från en S3 och stod oxo och valde mellan one och S4. För mig var skillnaden mellan S3 och S4, på flera plan för liten för att motivera bytet. Sen vad det gäller Samsungs 'lull lull', slutar för mig att man stänger av dessa (de flesta iaf) för att spara batteri, plus att jag oftast hittar brister i dem. I vilket fall som helst, har inte ångrat en sekund att jag valde One.

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

3. Claes B

Claes B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Jag har inte nån erfarenhet av S4 mer än att jag känt på den i affären och ett par kollegor har varsin. Jag är inte heller nåt fan av TW så det färgar ju mitt omdöme helt klart, men en sak är säker och det är att Sense 5 är nästintill spartanskt jämfört mot 3 eller vad det var jag hade i min Sensation. One i sig är snabb och snygg, kvalitetskänslan och materialvalen är ju ljusår bättre än S4, för den är i mitt tycke alldeles för plastig för pengarna den kostar.

One är i mina ögon den snyggaste Android och den Androidtelefon med bästa kvalitetskänslan som har tillverkats hittills, den är den första Android som faktiskt slår iPhone på det området. Hur den egentliga kvaliteten, som hållbarhet och fel, lever upp till den upplevda kvaliteten återstår ju att se, jag har ju bara haft den i några veckor och än så länge fungerar den ju felfritt.

4. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    Jag antar att den är väldigt rapp? Har ju sett flera som vill gå över till one efter att ha köpt s4. Men jag blir förbryllad när man sätter skärmarna mot varandra. Vud första anblicken så ser skärmen bättre ut på s4. Kan vara touchwiz färger och gränssnitt som lurar mig dock. Kanske ska starta samma youtubeklipp i HQ för och jämföra.

5. droidsmurf

Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    TheEdge och DigitalDeleriu gillar detta.
  6. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    Tur att inte videon gav mer beslutsångest. Haha. Tack för den iaf.

7. droidsmurf

Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    :) För mig var ljudet en av de mest avgörande faktorerna

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

8. TheEdge

TheEdge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har användt båda eftersom jag fick testa S4 genom jobbet! S4an är absolut ingen dålig telefon men One är faktiskt så mycket bättre! Känslan i kvalitet är ju uppenbar och helt avgörande! Lägg sen till design snabbhet och det grymma ljudet från front högtalarna så ter sig S4ans fördelar som utbyttbart batteri och sd kort rätt meningslösa ut. Gillar även de nya roliga funktionerna som s4an hade men ser inget användningsområde för det i min vardag.

HTC One köper du för att den är komplett i känslan snabbheten och designen! Sen diggar jag blinkfeed som jag hela tiden kollar in!

Lycka till med ditt val!

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

9. DigitalDeleriu

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    ROM:
    Stock
    ja det lutar mest åt htc. kan inte hjälpas men jag föredrar ju sense fram touchwiz. inte helt nödvändigt heller att använda nån launcher i min mening heller det första jag gör. kanske senare. det blir och sova på saken :)

10. inact_0030

inact_0030 Guest

Bara känslan av att hålla i One är helt underbar. Att slippa den leksaksaktiga, tvålhala känslan av en plastlur med batterilucka. Resten är ren bonus, snabbaste telefonen som finns idag, enormt ljud, både musik och samtal. Hade S2 tidigare och har provat både S3 och S4, men de var inget för mig!
    Jag tror inte att du kommer att ångra ett HTC One-köp!

11. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    One har så klart skönare design, men kameran och 4g:n är det som gör att jag själv använder s4:an. Har då självklart båda så har inte bara pillat på dom utan kört båda som daglig lur..

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

12. remtml

remtml Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Har själv testat båda och det föll på S4.

Dock är inte valet enkelt, för mig var följande saker väldigt viktiga:

Uppdateringar från tillverkaren, säga vad man vill men inom android så är Samsung BÄST på uppdatera sina telefoner. Ett exempel på det är att sedan S4 släpptes i sverige har den redan fått två uppdateringar.

Fysisk meny knapp. För mig är det viktigt, att sitta med en meny på tre prickar störde mig väldigt mycket.

Sist men inte minst, tycker jag skärmen på Samsung har en fördel. Mer fylliga färger... Överdrivna färger men underbart att titta på :)

Om man skall vara helt ärlig så är båda telefonerna GRYMT bra telefoner som bygger på samma hårdvara i grunden. Vilken du än väljer kommer du bli mer än nöjd med :)

Lycka till med ditt val.

//Roger

13. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

One har väl också fått uppdateringar sedan den släpptes i Sverige? Sedan förstår jag inte hur man kan föredra amoled. Alla färger, speciellt framträdande på vitt, har en pissgul ton över sig. :)

14. remtml

remtml Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Ja klart HTC också har skickat ut uppdateringar...men kom igen 4.1.2, varför dröjer 4.2.2. Borde skickats ut direkt. Sådant är viktigt för mig.

Sedan om skärmen så kan jag bara säga att smaken är som baken! ;-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

15. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Om uppdateringar är viktiga skulle du nog ha valt nexus istället. Men visst vill man ha nyaste mjukvaran, men den måste ju funka innan man släpper den också. Och helst utan massa buggar också som Samsung lider av just nu.

16. remtml

remtml Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det viktigaste för mig är saker jag skrev i tidigare post och enligt mig är Samsung bättre på de punkterna. Ännu en gång så tror jag man kommer vara nöjd med oavsett vilken telefon man än väljer.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

17. inact_0030

inact_0030 Guest

Bara ett litet påpekande: Många, täta uppdateringar är i sig inget tecken på kvalitet. Det som är avgörande är om mjukvaran tillsammans med telefonhårdvaran är stabil. Jag hade en Samsung S2 tidigare och det var rena parodin när dom hetsade ut uppdateringar. När JB kom behövdes det tre eller fyra efteruppdateringar innan den blev stabil.
    Vänta hellre till uppdateringen är färdig och låt inte kunderna vara betatestare! :)

18. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Kan inte annat en hålla med, så länge det man har fungerar bra vill man inte ha en buggig version med ett högre nummer

Sent from my HTC One using Tapatalk 4

19. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag kör 422 på one, dock en läcka via insert coin.

Du håller bara in hem knappen för meny val.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

20. dmncr

dmncr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har stått och vägt mellan dessa jag med.

Just nu har jag en GSIII som jag är väldigt nöjd med. Dock så avskyr jag Touchwiz så har använt Nova launcher sedan dag 1, men bortsett från det då. Den enda samsung feature jag använt är 'smart stay', väldigt bekväm då den funkar (oftast), och missar den så gör man ju bara som vanligt och väcker skärmen igen, något extra batteri tycker jag inte den verkar dra.

Har varit och känt på både HTC One och GS4, måste säga att kvaliten på One är oslagbar, dessutom är kameran grym i mörka/halv mörka förhållanden då t.ex. småbarn rör sig och bilder tagna i 'low light' med GSIII (vars kamera jag annars allmänt gillar) blir för blurriga. Att gå från SIII till S4 känns dessutom tråkigt, det är designmässigt exakt samma telefon men vissa kanske söker efter just det också.

Enda minuset med HTC One är att den inte har en motsvarighet till 'smart stay' samt wifi/rotation/etc-genvägar på rullgardinen. Men det är inga showstoppers för min del i vilket fall så kommer skaffa den nästa vecka :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.