HTC One X eller One S?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Erknlssn, 15 mars 2012.

1. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej alla!
    I och med tre's fastpriskampanj så har jag tänkt binda upp mig och skaffa en ny telefon.

HTC lockar mest, jag hade en wildfire förut och gillade vissa förbättringar som HTC hade men vanilla saknade (klocka/timer i en app, dialern, widgetbrytare etc.)
    Dessutom gillar jag att telefonerna jag känt på känns rejäla och bra.

De modeller som finns ute nu som verkar lockande är ju då HTC One X och One S.
    Vad ska man välja?

Fördelar och nackdelar jag hittat nu:

One X.
    + Bäst prestanda
    + IPS-skärmen påstås vara grym.
    ? batteritiden med "endast" 1800mAh och quadcore
    - Överjävligt stor med sin 4,7" display, har fingrat på en sensation XL och det är förjävligt att hålla på med, men vänjer man sig? Jag tycker ju 4" var gränsen till mycket när jag skaffade min nexus
    - "plast"? Förstör det känslan månn tro?

One S
    + Smidigare format
    + Alu-chassit borgar för "HTC-känslan" jag gillar
    + Amoled kan vara bra för batteritiden om man justerar till mörkare gränssnitt. Bra utomhusprestanda?
    ? Batteritid, 1650mAh, iofs lite klenare prestanda än One X
    - Pentile matrix
    - "bara" dual core

Vad tror folket?

Eller är det någon helt annan mobil ni rekommenderar?
    Som jag sagt så är det tres kampanj jag siktar på i dagsläget så inget "vänta tills i sommar när xxxxxxxxxxxx kommer ut".

Last edited: 15 mars 2012
  2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

3. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har kikat lite men de flesta som testar verkar vara av slaget "bigger is better" och få nämner känslan av "plasten" vs aluminiumet.

Dessutom är väl One X större än Sensation XL, eller har jag läst fel?

Editering:
    Läste att One S också ska ha bildchippet så det dras bort från listan

4. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

One S har som du säger relativt lågupplöst (qHD) pentile-skärm.Det är på gränsen till att vara otillräckligt för vissa.

http://www.theverge.com/2011/11/7/2543626/motorola-droid-razr-review

Kan tilllägga att jag med min dåliga syn har svårt att se pentilemönstret över 250 ppi. Dock är en skärm över 300 ppi en fröjd för ögat på ett helt annat sätt.

Plast ser jag som en fördel då det inte stör signalen som metallskal kan göra.

One X verkar ha samma dimensioner som Galaxy Nexus, som jag personligen tycker har en ok storlek.

Last edited: 16 mars 2012
  5. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

One S såklart. Bättre storlek, bättre soc (S4 är bra mycket bättre och strömsnålare än Tegra 3). Enkelt val. :)

6. Erknlssn

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Fast hur vet vi att det är bättre och strömsnålare? :-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. Steffelol

Steffelol Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag var på HTCs One X event förra veckan och jag skulle helt klart rekommendera One X om du vill ha prestanda. One S om du vill ha en snygg telefon som inte är riktigt lika vass!

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk

8. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Minns själv när jag valde min desire, Skulle jag ta den lite större modellen med bra prestanda eller skulle jag ta luren med metall skal och lite sämre chip i (legend).
    Hur som helst skulle jag nog vänta med valet tills jag kunde känna på båda lurarna, båda är som sagt tunnare än din nuvarande Nexus S så frågan är hur viktigt det är för dig att kunna använda och nå hela skärmen med en hand.

9. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det vet vi på grund av antaganden, alltså vet vi inte. Vad vi däremot gissar, visa av att ha följt utvecklingen på andra microchip, är att när tillverkningstekniken går upp i densitet (från 40nm till 28nm) betyder det generellt att det blir strömsnålare och mer effektivt. Sedan har ju nVidia ganska dåligt rykte efter hela rundan med Tegra 2 lurar och de problem som uppstod där. Dock är ju Asus Transformer Prime en sjukt stabil och seglivad platta och den kör med just Tegra3.

Jag tog och förbokade en HTC One X, tänkte att vad jag än väljer lär det knappast bli sämre än min Optimus 2X...

...men det är ju X i båda namnen! Ohhhh, the fear!

Trevlig Morgon!

10. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Bättre storlek är ju en fruktansvärt personligt åsikt.
    bättre soc är ju bara rena spekulationer från din sida och har ju ingen grund i någon som helst fakta. sjukt enkelt val....

11. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Spekulationer? Nej det är rätt välkänd fakta om man har lite koll...

http://www.anandtech.com/show/5563/qualcomms-snapdragon-s4-krait-vs-nvidias-tegra-3

Read it and weap. i 95% av fallen springer en S4 cirklar runt Tegra 3.

12. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

13. HugSeal

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Jag antar att du menar "read it and weep". Och jag ser inte varför jag skulle börja snyfta, jag har kraft nog för allt jag använder mobilen till i min sgs2:a.

Och valet mellan X och S grundar sig snarare på mina problem med pentile och att 16GB minne helt enkelt är alldeles för snålt.

Det testet säger förresten inget om strömförbrukning; mindre tillverkningsprocess men högre klockar jämfört med en extrakärna att användas till det mesta som inte kräver mycket kraft. Sen skall hållas i minnet att detta är benchmarks och spekulationer kring modeller som inte har släppts än, det finns inget som heter definitiva fakta.

14. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Varför drar du in din sgs2´a i en diskussion mellan två HTC mobiler?

Du kan säga vad du vill. S4 är bättre än Tegra 3. Men ingen tvingar dig att köpa en sådan.

15. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag håller med i SoC diskussionen. Det avgör dock på intet sätt om mobilen kommer bli bra eller ej. Tegra 2 var fan bäst på pappret när Optimus brakade ut och den skiten sänkte ju ganska snabbt sig själv.

Vad jag menar är:

S4 står för expertis, kunnande och en jävla erfarenhet kombinerat med ruggigt mycket tekniskt kunnande. De har också optimerat tillverkningen ännu mer med 28nm produktionen.

Tegra 3 står för gud vet vad. Inte så att nVidia har varit extremt öppna med hur kärnorna arbetar osv...

Vad som dock blir avgörande är ju telefonerna i sig, inte bara SoC. HTC One X är på pappret en mycket kompetent lur som lätt kommer göra det man vill med den det närmaste (tänk på att mycket utveckling av mjukvara fortfarande drivs av det förståndshandikappade syskonet iPhone).

Sedan tror jag att vill man ha riktigt jävla mycket HTC kvalisort då köper man en HTC One S och så står man ut med lite minne. Det finns ruggigt bra molntjänster att använda och med lite framförhållning blir lagringsutrymmet inte ett problem.

HTC One X lär dock bli en trevlig upplevelse för de som vill det dock. Jag högg på den och hoppas jag blir nöjd.

16. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Visst är det så... Men folk snöar in på att 4 kärnor är bättre än 2. Vilket det i 95% av fallen inte är utan tvärtom. Jag hade gärna sett att de bytte processor i de mobilerna. Ogillar Tegra skarpt. Men men.

Gillar HTC´s tänk i att satsa på bra ljud och bra kamera.

17. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603

MINA ENHETER

One S är snabbare än One X, då den har Qualcomm Snapdragon S4 som har det senaste Cortex A15 och är mycket bättre än Tegra 3 med Cortex A9. CPU/GPU så vinner Cortex A15 över Cortex A9 med hästlängder.
    Antal kärnor är inte allt och se bara på AMDs 8 kärniga CPU förlorar t.o.m mot Intels 2 kärning SB i CPU prestanda.
    Tegra 3 med 4+1 kärnor är bara propaganda och SoC är viktigast.
    Men HTC One X är bättre än One S i andra ställen och kamera, ljud, skärm tror jag är väl bättre?

18. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Framförallt skärm tror jag kommer bli en stor skillnad.

Man kan säga att mängden kärnor har mer betydelse ju bättre mjukvara man har. Utan ett mjukvarustöd kan man ha 24 kärnor (som burken jag har bredvid mig) men det gör ju inte mycket till om programmen bara kör på en kärna...

Alltså, Tegran kan bli nog så kul och hålla länge om vi antar att utvecklingen går mot ett högst parallelliserat OS som verkligen drar nytta av kärnorna. Dock köper jag främst One X för skärmen lär vara något väldigt nice. Jag tror att vi kommer se One S som en vinnare lite senare i år sett till batteritid, prestanda och användare erfarenheter.

19. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Visst One S har bättre processor, men inte i alla aspekter av vad jag läst.
    Sen har den ju även lägre upplösning vilket gör det "lättare" att rendera grafiken osv.

20. HugSeal

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Just det med att fyra kärnor är bättre än två automagiskt stör jag mig också något oerhört på, när intel började släppa sina quad-cores så var ju i 99% av tiden deras "gamla" dualcores bättre till alla applikationer som fanns då.

valet mellan S och X för min del avgjordes av framförallt skärmen och minnesmängden. vad jag förstått det skall båda ha kompetent ljud och kamera, sen får man ju se hur det faktiskt står till med det när luren väl släpps.

Båda är troligtvis väldigt kompetenta mobiler och sedan är väl mycket upp till vad man prioriterar högst bland deras "features"