Problem: HTC ONE X - Hittar inte SIM-kortet / tappar kontakten. Någon med snarlika problem?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Kohler, 11 apr 2012.

1. Kohler

Kohler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Hämtade ut min telefon igår och bad till högre makter att jag denna gång skulle få slippa ett måndagsexemplar då jag hade mycket strul med min föregående telefon Desire HD.

Jag aktiverade micro-simkortet igår kväll. Sover på saken och ser när jag vaknar på morgonen att mitt gamla simkort är inaktiverat.

Jag får direkt en klump i halsen när jag märker att micro-sim-kortet inte alls hittas av min nya mobil.. Jag startar om mobilen i omgångar, plockar ut och sätter tillbaks kortet. På bussen till jobbet får jag äntligen kontakt! Dock varar denna i cirka 3 minuter, sedan tappar den simkortet igen.

Jag gör om proceduren flera gånger på jobbet och får till en början ingen respons alls. Efter ett tag och ett samtal till tre-supporten senare så får jag kontakt igen i några minuter. Den får kontakt som den sedan tappar några gånger. Just nu fungerar simkortet precis som det ska och har gjort så i två timmar snart..

Har någon annan varit med om något liknande?

Är det troligast att det är problem med (säket omöjliga frågor att svara på, men det kan vara intressant att veta om någon annan har löst ett liknande problem):

1. Telefonen i sig?
    2. Simkortet?
    3. Att själva "släden" där simkortet sitter är något feldesignad - vilket stör kopplingen mellan telefon och simkort? (Hittade information om att detta var ett vanligt problem för Iphone 4)

Har sökt lite efter liknande problematik - men det ser inte ut att vara något större problem.

Mvh
    Fredrik

2. rliljesand

rliljesand Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får ibland, när jag plockar upp telefonen ur fickan, skriva min PIN-kod. då vet jag inte hur länge jag varit utan kontakt.

Detta händer 1-2 ggr / dag.

Skall testa en fabriksåterställning då jag även har knaster och sprak i när jag startar någon form av ljudkälla.

3. lenti

lenti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

detta ha också hänt mig en gång, men jag klippte mitt kort då jag inte orkade ändra om mitt kort, dock ha de inte hänt fler gånger.

4. flurrijacob

flurrijacob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag fick välja nät manuellt då det strulade. Vet inte om detta löser alla dina problem.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

5. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Samma problem även här, har fått lov att välja nät 2 ggr bara idag. Känns dock som att det är mjukvarurelaterat och inget hårdvarufel så förhoppningsvis fixar en framtida uppdatering till det.

6. Kohler

Kohler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väldigt irriterande problem tycker jag.. Jag förstår inte riktigt "logiken" bakom felet heller. Det första simkortet strulade rejält mycket, och jag var glad om jag fick kontakt över huvud taget.. Jag fick ett nytt simkort från en trebutik som krånglade en gång precis i början. Därefter fungerade det som en dröm i ett dygn ungefär. Jag tappar kontakten en gång till därefter fungerar mobilen i 3 dygn helt utan problem - jag börjar hoppas på att telefonen har "självläkt" på något sätt. Igår när jag var ute och sprang med mobilen så tappade jag dock simkortskontakten efter 3-4 minuter (kan tillägga att telefonen klarade 12km löpning 2 dagar innan).

Jag har märkt att simkortet hittas i princip på en gång om jag applicerar tryck på simkortsluckan/släden. Detta bör väl tyda på att simkortsluckan i vissa lägen tappar kontakten med telefonen?

Det är lite lurigt när problemen dyker upp så pass sällan.. Väldigt svårt att återskapa felet. Jag är rädd att jag ska få telefon med några av de 10+ andra problem om jag skickar in telefonen som en DOA. Det är ju även lite surt att telefonen fungerar som en dröm när det gäller allt annat inget flimmer, knarr eller andra konstigheter.

Föresten, byts telefonen ut per automatik vid DOA eller måste felet återskapas hos de man skickar till? Det känns inte så troligt att de kanske återskapar ett fel som verkar hända en gång varannat dygn..

7. Kohler

Kohler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du märkt någon skillnad efter fabriksåterställningen?

8. Kohler

Kohler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten uppdatering: Efter att telefonen tappat kontakten med Simkortet 1-3 gånger per dag så valde jag att fabriksåterställa som en sista koll innan jag DOA:r (retursedeln dök upp igår).

Jag kanske inbillar mig, men jag tycker faktiskt att täckningen känns något stabilare. Jag avvaktar med spänd förväntan.. Om den tappar kontakten igen åker den raskt iväg mot utbyte.

Jag har även funderat på vad som skulle kunna orsaka detta, efter återställningen har jag ju inte ställt in att mobilen ska leta efter Wifi-nätverk automatiskt - en tanke är då att wifi-aktiverat kanske kan påverka simkortskopplingen på något märkligt sätt?

9. Kohler

Kohler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick hem en ny telefon i fredags efter jag DOA:de den med problemen som beskrivs ovan. Fungerar helt felfritt än sålänge! :)

10. alexelrey

alexelrey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    299
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Samma problem, varken tryck eller annat fungerar. Skall få en ny av TRE på fredag om inte den funkar så vet jag inte vad jag ska göra... (Hejdå One X, Hej SGS3)

11. kobe

kobe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ingen kontakt med sim

På min telefon började det med att jag var tvungen att skriva pin-kod 2-3 gånger per dag.Efter några dagar tappade telefonen kontakten med kortet , men bara ibland. Efter ytterligare några dagar fanns det ingen kontakt alls.

Jag gjorde en reset och det började fungera några dagar, men sen kom felen tillbaka.
    Beställde då ett nytt sim, men samma problem.

Skickade in telefonen som doa och fick en ny. Den nya har samma problem.Tröttsamt minst sagt. Har gjort en reset på den också och ska se om det funkar, annars får jag doa den också.

12. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Är det någon som provat att sätta tejp bak på kortet för att göra det tjockare? Bara en tanke

13. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det enda jag har fått fungera bra är att stänga av GSM-läget helt - då verkar den mycket snabbare hitta nät igen om den tappar det och även aktivt scanna om man är ute på landsbyggden där man tappar och får signal var 5:e minut i bilen. Testa!

14. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hmmm.
    Jag åkte på liknande.
    Har doat min One X 2 ggr pga diverse fel.
    Den 3:e gången så lagade dom den för Wlanfelet.
    När jag fick tillbaka telefonen igår så är det precis som att den pajar simkortet.
    Simkortet fuunkade perfekt i min Nexus S. stoppade i kortet i min nyreparerade One X
    Uppgraderade Firmware till senaste och telefonj**eln slutar hitta nät.
    Den hittar om man kommer nära en mast, men slutar tvärt.
    Stoppar i kortet i min Nexus S för att åter lämna in One X för lagning. Men felet är nu på Nexus S oxo.
    Jag vänder mig till 3 butik och får ett nytt kort. och telefonen funkar (Trodde jag) på vägen hem så blir det samma fel igen,
    Åter till butiken så hamnar jag nära en mast och den återfår förmågan att kommunicera med omvärlden. Som ett mirakel så havererar den i butiken och säljaren noterar detta samtidigt som han lägger upp sin telefon av samma modell och ser att han har full raket och jag har "Endast nödsamtal"
    Nu ska skiten reklameras och jag ska ha en annan lur!
    Simkortet funkar fortfarande inte i Nexus S och jag sitter med en stenålders Ericsson tills vidare :-(