HTC Sensation/SGS2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Likor, 18 juni 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Likor

Likor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Hjälp mig övertyga mig att välja HTC Sensation före Samsung G S2

De flesta tester säger ju att SGS2 är bättre men jag vill höra vad ni säger.

för och nackdelar med dem.

2. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Finns flertalet trådar om just detta, här är en:

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43940

Men ja, beror helt på vad du prioriterar. Tror de flesta är överrens om att de är bra på helt olika saker och att det därför är svårt att utse en klar "vinnare". Du kan ju alltid läsa swedroids recensioner av de båda lurarna och avgöra själv, brukar finnas en schysst liten sammanfattning i slutet av varje recension där för och nackdelar står listade.

Recensionerna hittar du här:
    https://swedroid.se/category/telefonrecensioner/

Likor gillar detta.
  3. Likor

Likor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Du har en SGS2 ser jag, vad var det som gjorde att du valde just den?

Det som talar för en HTC för min del är just att jag haft det tidigare och gillar deras gränssnitt. Är inte ett dugg van med Samsung.

4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det där med gränssnittet är ju inte så viktigt, du kan ju välja en annan launcher.

Jag gillar också Sense men var mycket nära att köpa Sgs2 efter två HTC. Nu insåg jag att jag ville ha nåt mindre så det blev inte så.

Om du har möjlighet så gå ut i butik & testa dem mot varandra. Jag har gjort det & surfmässigt så är Sgs2 sanslöst bra, Sensation är bra men inte bättre än min Desire S i laddhastighet & flyt vid scrollning.

Beror dock nog mest på att samsung lyckats sanslöst bra med webläsaren. Opera på Sensation bör ge ett liknande flyt om man nu då tycker om den webläsaren för övrigt, jag gör inte det...

Att Sgs2 har bättre prestanda på papperet är inget som skulle bekomma mig men det kanske är viktigt för dem som spelar spel & ser på film?

Likor gillar detta.
  5. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Instämmer helt med _Z_ Börja med att göra en kravspec på vad du behöver och vad som känns viktigt. Var själv helt inne på en sensation men har börjat luta över till att köpa nått billigare då jag kommit fram till att jag i dagsläget inte behöver dubbla kärnor och andra häftiga specar. Köper jag en billigare kan jag istället byta snabbare när det finns fullt stöd för hårdvaran och kanske uppstått ett behov av det.
    Det enda kravet jag kom fram till att jag saknade på den telefon jag har idag är större skärm.

6. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag gillar Amoled-skärmen riktigt mycket på SGS, tror nog det var största anledningen till att jag valde den framför Sensation. Dessutom tycker jag webbläsaren flyter på otroligt bra, vilket är viktigt för mig. Dock är sensation vassare vad gäller upplösning, vilket märks speciellt vid läsning av liten text.

Sen var den låsta bootloadern på Sensation också en anledning till att jag inte valde den. Detta var då HTC fortfarande inte gått ut med att de skulle låsa upp sina bootloaders, jag hade ingen mobil och behövde en omgående. (Det är väl fortfarande inte helt klart när och om den skall låsas upp på sensation).

Men ja, bästa tipset är att gå in i valfri elektronikbutik som säljer telefoner och känna och klämma på var och en. Hitta en butik där de har de riktiga telefonerna och påslagna. Finns vissa ställen som använder attrapper.

Tycker själv det handlar väldigt mycket om "känsla" och inte hur bra telefonen är på pappret. ;)

7. NewfarM

NewfarM Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag såg fram emot och tänkte köpa en HTC Sensation (Hade Desire innan). Men efter att ha läst Nordichardwares test så var besvikelsen ganska stor och jag gick och köpte en SGS2 istället (Lite emot min egen vilja). Samsugen kändes överlägsen på allt utom upplösning, design och ergonomi (Ja, Sense också, men har lagt in Launcher Pro+ och kan leva med det).

Efter att ha kört SGS2 nu i en vecka så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med mitt val.

8. caesar

caesar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Till skillnad från många ovan valde jag Sensation.

Främsta anledningar: Sense (som jag var van vid innan och gillar), robust och ligger bra i handen, upplösning på skärm.

Jag stod och valde i affären och såg att skärmen är väldigt klar och bra på SGS2 men inget jag tänker på nu när jag "bara" ser min sensation. Fantastiskt att ha mer pixlar, det är otroligt användbart både när man surfar och i menyer.

Tror båda telefonerna är bra men för mig var det robustheten ihop med hög upplösning som fick mig att välja Sensation. Supernöjd hittills.

Nisseboda och Likor gillar detta.
  9. Philip5

Philip5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag kan bara hålla med och det var precis så jag också tänkte när jag valde. För mig är Sense bra mycket mer än en launcher och hur hemmaskärmen råkar se ut. Dessutom tycker jag att Sensation är mycket snyggare bortsett från gränssnitt. Jag har inte ångrat mitt val en sekund efter köpet.

Last edited: 19 juni 2011
    Likor gillar detta.
  10. Speedmaster

Speedmaster Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Alltid bra när man är nöjd. Så länge vi är balancerade i våra argument för varför vi har gjort våra val så är det relevant.

Likor gillar detta.
  11. Likor

Likor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Bra skrivet :D

Speedmaster varför valde du just HTCn och inte Samsungen tex. ??

12. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Flyttat till Köpråd.

13. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Jag köpte en SGS2 för att den är bättre på allt utom upplösning.
    Fast jag tidigare haft HTC och varit sjukt nöjd och riktigt tyckt illa om alla Samsung prylar och sagt att de ska aldrig in en i mitt hem..

Jag är så sjukt nöjd med den..
    Vist,den kanske inte är snyggast i världen men den är stilren tunn och lätt..
    rätt skönt jag tidigare haft 2 st tegelstenar.
    Sen är den riktigt välbyggd.
    Grym skärm och helt underbar att surfa/se film med.
    Bra mediastöd.
    Bra batteri å internminne.

Ska jag vara extremt petig så är ikoner lite för stora i TW4 och även rader i inställningar å senaste ringda nummer mm..

Går att lösa med Screen density.

Skärmen skulle inte ha skadat av att ha högre upplösning.
    märks vid surfning.

14. Remuz

Remuz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S10 FE 5G
    Jag har en Sensation och skulle rekommendera S2.

HTCs fördelar:
    Skärmupplösning
    Formen

S2s fördelar:
    Batteritid
    Ljud
    Färger (på skärmen alltså)
    Vikt
    Root

För mig var skärmupplösningen grymt viktig, därav mitt val, men du får ju väga in vad du helst vill ha och generellt skulle jag säga att S2 är bättre sett över ett brett spektrum.

15. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Hur ofta behöver man ladda en SGS2?
    Om den ändå behöver laddas varje natt spelar det väl ingen roll om den håller 14 eller 16 timmar?

16. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Beror på hur mycket du använder den

17. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kvalitativ kommentar! Utveckla gärna :) Använde Sense i HTC Hero i början (kom då från att ha kört G1), efter någon månad började custom rom racet. Var inte så bra finlir i Sense så tidigt så det vore kul att höra vad det är som gör Sense idag.

Sitter något i skallen och säger tvär nej till Sense pga av Hero erfarenheten.

PS. Kan tillägga att jag inte är på jakt efter en ny telefon. I och med det slipper ni försöka sälja telefonen: objektiv kritik "is the shit".

Last edited: 22 juni 2011
  18. Tjonge

Tjonge Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte läst alla inlägg med risk att jag upprepar en de.

Jag stod själv i samma valsituation. Har haft 4 HTC och tyckte att det borde vara dax att utoforska andra alternativ, och hade riktat in mig på SGS2. Rent spec-mässigt slog den ju allt, och efter skärpan och färgerna på min tidigare Desire med amo-led, så kändes det ju inte helt ovälkommet med sgs2:ans amo-led.

Doch hade Sensation upplösningen, vilket passade mig bättre. Just att kunna ha en webbsida uppe utan att zooma, men ändå behålla den mkt goda skärpan lade ett pluspoäng på HTC:n. Att se dessa telefoner sida vid sida med samma webbsida uppe är ngt som alla borde göra som väljer mellan dessa två. Samsungens gryniga text mot den lätt rosa bakgrunden såg inte klokt ut. Skall man däremot titta på film kan jag tänka mig att Samsungen är bättre.

Sen var det ju det här med UI. Som en mindre avancerad användare så har jag aldrig haft Rootning i åtanke (med andra roms som följd), och väll därför att användargränssnittet ska vara bra från början. Sense har alltid varit bra, och nya sense 3.0 gör ju inte bort sig direkt (kanske lite väl mycket bling bling för vissa). Samsungen kändes som en Volvo 745 i jämförelse, funktionellt till tusen, men knappast särskilt upphetsande.

Men det som ändå var avgörande var formfaktorn. Det har vid dom 4 föregående tillfällena oxo haft en tung och betydelsefull röst, vilket även skulle vara i detta falllet. Jag kan inte med telefoner som känns som om dom skulle varit inhandlade på BR leksaker. Tyvärr finns det aldeles för många sådana ute på marknaden f.n. Därför föll Arc:en bort vid ett tidigt skede, och så gjorde även Sgs2:an.

Kanske låter som om jag bestämt mig redan innan valet, men jag tycker att jag gav Sgs:en en ärlig chans. Försökte t.om. få köpa en på öppet köp för att ta reda på varför denna vunnit så många tester, och vad jag missat dom få minuterna man har när man ska bekanta sig med en ny lur.

Detta var kanske ingen köpguide, men detta är min prsonliga erfarenhet när JAG stog inför uppgiften att välja en ny telefon.

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Är det bara jag som satt i samma sits men valde en Arc S istället? Lite väl liten uppdatering mellan den och original Arc:en men jag finner designen extremt snygg. Har haft en X10, har en SE Play & HTC Desire.

Tyvärr tilltalade aldrig designen på S2an mig vilket är tråkigt. Och en HTC ville jag egentligen inte ha direkt igen då jag ville testa något nytt.

Det som är tråkigast är att min Arc S är inskickad som DOA, men det lilla jag hann testa tyckte jag den var finemang!

20. Tjonge

Tjonge Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Denna modell har gått mig helt förbi, men sålänge SE väljer att bygga sina telefoner som dom gör, så får dom inte mig som kund. Jag tillhör skaran som vill ha en telefon som spräcker granitplattorna i golvet om jag tappar telefonen ;)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.