Problem: HTC Sensation XE touch/skärm problem?

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av xziaz, 10 jan 2012.

1. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej!

Har haft min HTC Sensation XE nu i en vecka, och har märkt att några gånger om dagen att när jag t.e.x fått ett sms så får jag popup (handcent sms) och då när jag ska trycka på radera knappen på tangentbordet så funkar det inte. Det funkar inte förräns kanske 5 sekunder om jag inte trycker på en annan bokstav. Det verkar som att den inte reagerar av något förräns 3-5 sekunder jag vet inte?

Så jag testade runt lite, jag låste upp skärmen och gick in i menyn direkt och testa dra neråt och uppåt vid det exakta stället där den inte reagerar och då när jag scrolla upp och ner i menyn så gick det lite konstigt. Men sen funkade det igen.

Är detta något fel på mobilen, eller mjukvara problem? Ska jag ringa elgiganten o se om jag får en ny mobil direkt eftersom den är en vecka gammal nu.

Där jag menar att den inte känner av i början är längst nere till höger ovanför sök knappen liiiite längre upp. Om ni vet var delete knappen är på tangentbordet så är det exakt där!

Tack!

EDIT: Detta händer inte hela tiden, utan lite då och då! Så ni inte tror jag menar att det händer hela tiden.

Last edited: 10 jan 2012
  2. Eraiser

Eraiser Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Låter konstigt? Kan vara ett jordningsfel. Sitter en groundpin på telefonen som måste få kontakt med skalet, annars kan skärmen börjar bete sig märkligt... Finns ett par videor på tuben som visar problem och lösningar. Sök bara på htc sensation grounding problem. Skadar ju inte att testa :-)

Edit. Använder du något skyddsskal eller displayskydd? Tror fortf det kan ha att göra med jordningsproblem eller att statisk elektricitet byggs upp och stör.

Testat att kalibrera skärmen?
    Kalibrerat g-sensor?

Last edited: 12 jan 2012
    Klashosh och xziaz gillar detta.
  3. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för ditt svar!

Har inte märkt något problem idag eller igår, men jag har kalibrerat g-sensorn yes! Kalibrerat skärmen? Hur gör man det?

Använder inte något displayskydd, har sett nån video där man ska dra ut nån liten metallgrej.. men vågar ej pilla ifall garantin åker?

Tack!

4. Eraiser

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Bara kul om man kan hjälpa till :-)
    Du kan kalibrera skärmen för textinmatning. Det gör du i inställningar> språk och tangentbord > touch input> textinmatning > kalibreringsverktyg.
    Jag råkade ut för att skärmen började bete sig konstigt, gick knappt att låsa upp och när man väl lyckats med det så va skärmen knäpp... Läste att det kunde bero på groundingpin(dom där metalpinnarna) så jag stängde bara av telefonen och kollade men tyckte att alla pins såg bra ut så jag satte bara ihop den igen å sen dess har den funkat utan problem :-) antagligen så hade jag nog slarvat när jag satte tillbaks bodyn gången före, för till saken hör den att den började strula precis efter jag hade tagit isär och satt ihop den igen minuterna innan problemet dök upp. Så man får vara noga när man sätter ihop den så allt hamnar på plats :-) har också hört att en del råkat ut för statisk elektricitet i den och dom har avhjälpt det genom att plocka ur batteriet och sen hålla in powerknappen ett par sen. Sätta tillbaks batteriet å sen starta upp den som vanligt. Andra verkar ha haft problem med vissa skärmskydd också, men det är ju inget du behöver tänka på :-) hoppas telefonen funkar för dig i fortsättningen och skulle den få för sig hyffs kan du ju testa det jag har skrivit om. Ha de gott!

Edit. Ang garantin så tror jag nog inte den gäller om du råkar pilla eller dra sönder en av pinsen. Men innan du börjar operera i mobben så testa som jag sa, att först bara plocka isär den å sen montera ihop den noggrant :-)

Last edited: 12 jan 2012
    Klashosh och xziaz gillar detta.
  5. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för ditt svar! Gjorde kalibreringen nu, får se om det löser mina problem annars så tar jag av locket och kollar så allt sitter rätt ! Om det skulle strula mer så skriver jag nog i tråden.. Men har inte märkt av några problem sen iförrigår ungefär. Tack så mycket :)!

6. Eraiser

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Inga problem, bara kul att man kan hjälpa till :-) hoppas den fungerar för dig nu och att du slipper andra problem, annars är de ju bara att posta en fråga här.. Finns mycket duktigt folk här inne som gärna hjälper till :-)

xziaz gillar detta.
  7. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Absolut! Har inte märkt av några problem alls, känns väldigt skönt haha! Var lite rädd att luren jag betala nästan 5000 kr inte skulle fungera som den ska.

Men dock så reagera inte skärmen för några dagar sen, när jag skulle starta den alltså till lockscreen. Såg bara knapparna lysa men skärmen var svart. Detta hände mycket på min desire förut, och märkte att det var pga SD kortet.

8. Eraiser

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Iphone 6S
    Platta:
    Sony Z2
    Jag hade lite problem i början med min powerknapp och screenshots men har inte haft ett enda problem med den nu sista månaderna och jag tror att med nya ics så kommer en redan grym telefon bli ännu bättre :-)