Diskussion: HTC tappar marknadsandelar enligt analysföretaget Gartner

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av -WR-, 19 aug 2012.

1. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

HTC tappar marknadsandelar, nu på åttonde plats av alla smartphonetillverkare

Det som är mest imponerande är ju Samsung helt sjuka frammarsch. De gick om Nokia under Q1 i år, och jag fattar bara inte hur de kirrat det. Apple är förvånande knappa 7 procent, men den lär öka nu när iPhone 5 kommer.

Som brasklapp skriver de i artikeln att man inte ska lägga så stor vikt vid dessa siffror, men jag tror nog att det är en bra fingervisning ändå.

So guys, vad ska HTC göra för att komma upp och sälja enheter?

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det har vi ju redan diskuterat i en tråd som du själv startade.

Förhoppningsvist har HTC lärt sig läxan som flera skribenter slog fast !!

3. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Nja, den förra artikeln handlade om brister i intern kommunikation och om det skulle leda till att JB försenades, men jag förstår din poäng. :)

Jag tänkte mer på vad som krävs av HTC at börja sälja mer enheter? Vad vill folk ha i sina lurar? Vad är det som gör att folk inte köper HTC?

4. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Och Beats är tydligen inte längre en del av HTC. Det gick fort! Snacka om dålig affär.

"Nyligen tvingades HTC att ge upp ägarskapet i amerikanska ljudteknikföretaget Beats Electronics, som HTC har använt för att förbättra ljudåtergivningen i sina smarttelefoner."

HTC: "Vi måste stärka varumärket", Computer Sweden, 2012-08-06

5. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja du. Skulle tro att det började med S2an. Den var helt enkelt en riktigt bra telefon, mycket bättre än något HTC hade när den kom. Så när det är dags för nästa flaggskepp S3 så har Samsung fått ett gott rykte och fler väljer den än HOX. De har även haft stor framgång med t ex Note.

Det är i varje fall min teori.

6. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    HTC skickar ut för mycket skit dom har väll cirkus 148357456 olika modeller ute, dom borde fokusera på en budget, en mellanklass samt en top of the line.

Sedan tror jag inte folk uppskattar instängda batterier samt bortplockade sd platser...

(Och att beats är borta är ju inget att gråta floder över, beats är överprisad smörja)

7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Största misstaget var wildfire. Alla noobs som jag känner hatar htc då dom alla har ägt en wildfire.

Htc får gärna gå i graven vad de rör mig. Dom vet vad användarna vill ha ändå...

Ge oss grym kamera, batteri, bytbart bat/sdkort senaste android, nfc, å så nära vanilj som möjligt. Å lägg ner brän pengar på nichskit, beats audio, eh lol?
    De låter inte bättre än min sgs3 med equalizer. Samt ta o sluta kryptera bootloaders och stöd opensås, dela med er!
    Samsung gör allt detta, htc gör inte.

Framför allt håll alla mobiler up to fucking date i två år. Bygg hållbar hårdvara.. One X är ett bra exempel på hur man inte skapar bra rykte.

8. Phoenix95

Phoenix95 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De måste också börja marknadsföra sina telefoner MYCKET MYCKET mer. Var man än går så hittar man affischer och reklam för S3. Men HTC syns inte idag och syntes inte då, när de lanserade ONE-serien. Det är ganska synd. Sedan är det som många andra säger gällande Samsungs framgång, nämligen att S2 lade upp en jätte bra grund, i form av rykte och marknadsandelar, för Samsung att bygga vidare på. Lite av en iPhone effekt :)

9. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det är anledningen till att jag inte skaffade en hox, utan en sgs3 istället. Jag älskade min sensation och om hox inte haft dom begränsningarna så hade valet varit givet. Hittills är jag i alla fall väldigt nöjd med min S3, förvånansvärt vad liten skillnad det ändå är mellan sense och touchwiz. :)

10. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Mm. Många säger ju att de väljer HTC "pga sense". Det är ju bara löjligt..

11. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Själv spyr jag på TW. Avskyr det. Känns som ett 16bitars operativ från -95 eller något. Löjligt? Måhända men JAG tycker det är en enorm skillnad på TW och Sense i utseende, känsla, funktionalitet.

Tur att det finns andra launchers dock, annars hade jag sålt av min SGS2a (förra tel) snabbare än kvickt!

12. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det här med att Samsung syns överallt, jag spenderade nyligen fyra veckor i Nordafrika. Trots att jag var i ett land där en ytterst liten del av befolkningen har råd att lägga 6000:- på en mobil, kunde man se reklamaffischer för Galaxy S3 överallt.

Man bör nog nyansera disskussionen lite. Man kan inte jämföra HTC och Samsung mad varandra. Samsung är ett mycket större företag med mycket mer resurser. De ser Apple som sina huvudsakliga konkurrent och använder sina muskler för att komma ifatt. HTC spelar inte riktigt i den ligan.

-WR- gillar detta.
  13. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Själva launchern kan man ju alltid byta ut. Sense launchern klarade inte ens live-bakgrunder när jag fick HOX men tror det fungerar nu med senaste versionen. Sedan har TW snabbkontroller i notifikationslistan dessutom, stort + där.

Nu kör jag dock varken TW eller Sense, CM10 är mer likt "stock" Android. Tycker menyerna är mycket snyggare än både Sense och TW :)

14. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Känsla är ju givetvis subjektivt, vi har väl alla lite olika åsikt om vad som är viktigt och ingen kan säga att man har fel om gillar/ogillar det ena eller andra. För egen del håller jag med om att sense känns lite mer finslipat, men jag tycker att det finns för- och nackdelar med båda.