HTC-update eller roota?

Diskussion i 'Hero' startad av RaggeNo1, 23 jan 2011.

1. RaggeNo1

RaggeNo1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Min Hero är helt original, har inte velat roota och så då jag hört att det bryter garantier osv, men nu ska jag ha haft den över ett år, om jag räknat rätt och då finns det ju ändå inga garantier.

Nu undrar jag. Kommer det kommer någon mer update från HTC, jag kör 2.1 nu eller ska man installera någon annan rolig ROM?

Isf, vilken kan ni rekomendera?

2. Icedragon99

Icedragon99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har svårt att tro att de kommer någon uppgradering från HTC till våra utgångna mobiler..

Men jag rekommenderar elinux romar, stabila, snabba och allt man behöver :)

3. RaggeNo1

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis som jag befarade.

Någon specifik som du kan länka till kanske? Och sen är jag så jävla trög så jag är inte säker på hur man ska gå till väga för att installera ny ROM :P Så det får någon mer än gärna berätta med.

4. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Lämnar inte HTC två års garanti...?

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

5. RaggeNo1

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet faktiskt inte, nu blev jag skeptisk.
    Om jag rootar och det händer något, är garantin förbrukad? Jag har ju tilläggsförsäkring på hemförsäkringen, så det borde ju inte vara några problem, men är ju dumt att chansa.

6. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hört att de inte bryr sig om root, aldrig behövt använda garantin så jag vet inte

7. torkel_b

torkel_b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Testa att slänga in en annan launcher först, rekommenderar starkt Launcher Pro. Vill du byta tillbaka till Sense så kör du t.ex Home Switcher alt avinstallerar LP. Ingen root behövs.

8. goober

goober Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Ang. din garanti så har du faktiskt hela tre år enligt konsumentköplagen, så länge du kan bevisa att det inte är du som har orsakat felet utan att det fanns där från början.

Saxat från Konsumentverket

"Konsumentköplagen gäller alltid
    Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

9. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Reklamationsrätt och garanti är två helt skilda saker och man bör oftast inte räkna med reklamationsrätten överhuvudtaget.

Som konsument kan det vara väldigt svårt att bevisa det är ett ursprungsfel. Tänk dig själv - hur lätt är det som konsument att faktiskt bevisa att problemet har funnits från början, men trots detta har du aldrig märkt av det förrän nu? Det finns självfallet undantag, men generellt sett så är det väldigt svårt att få igenom något på reklamation efter att garantin har gått ut.

Däremot gäller två års garanti.

Gällande allrisken på hemförsäkringen så är det inte heller något att räkna med, då du har en självrisk på (oftast) mellan 1000 - 1500kr. Försäkringsbolaget räknar sedan på hur mycket en HTC Hero skulle kosta begagnad, drar av ovanstående summa och betalar ut resten. Det innebär att du får ca 0kr tillbaka. Möjligtvis några hundringar om du har tur.