HTML5 och Javascript. Framtid?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av tophe, 12 jan 2012.

1. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur tror ni framtiden för HTML5, Javascript och CSS3 ser ut? Dreamweaver hoppade på tåget och det finns plugins så man kan exportera en färdig app från DW.

Kollar man phonegap så kan man se att folk gör riktigt avancerade appar med dessa tekniker. De kan sen lätt portas till mängder med plattformar.

Är det nåt att satsa på?
    Jag sitter nu och lär mig lite Java, men det vore ju inte dumt att kunna ta jobb och göra appar till företag. Och let's face it... väldigt få vill enbart ha en Android-app. De vill ha iPhone och eventuellt gärna Android.

Vad tror ni om denna hyfsat nya teknik?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    HTML5 ska man absolut satsa på och är ett naturligt steg när det gäller webbutveckling och kanske enklare apputveckling. När väl stödet från webbläsarna blir tillräckligt stort så kommer det bli riktigt användbart för att slippa skapa så många klienter. Det ständiga sorgebarnet Internet Explorer håller tillbaks takten.

Det kommer dock aldrig ta bort behovet av att man kan programmera på "riktigt" också. Sen om koden hamnar i appen eller på servern är en annan fråga. En app består sällan bara av klienten på telefonen. Det tillkommer oftast webbklient i HTML, Javascript + js-ramverk (jQuery, Dojo...) och CSS tillsammans med alla tänkbara tekniker och ramverk både på klient och server (JSP, PHP, Velocity...). Sen kommer själva servern (ofta Java på JBoss, Tomcat... eller varför inte Python på App Engine) och databasen (oftast någon typ av relationsdatabas, men populärt är även olika typer av NoSQL-databaser).

Det är sällan företag bara vill ha en app och inget mer. Försök att kunna leverera hela kedjan så att man förstår alla delar av applikationen och inte begränsar sig till bara appen på klienten. Det betyder inte att man alltid ska leverera hela kedjan, men förståelsen skapar bättre produkter.

Grundläggande tekniker för mig när jag arbetar, som jag använder så gott som varje dag och som jag tycker är bra att behärska något så när i alla fall eftersom man stöter på dem hela tiden:
    -HTML4 och 5, Javascript + jQuery, CSS, JSON
    -Java (SE + EE), webservices (soap och rest), servlets
    -SQL och design av relationsdatabaser

Exakt var i utvecklingsvärlden du hamnar är upp till dig. Det är nog bra att hitta sitt eget område, men det är viktigt att ha en rejäl bas att stå på och jag tror ovanstående ger det.

mil0ck och tophe gillar detta.
  3. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack så hemskt mycket! Bra input!