Huawei Ascend D1

Discussion in 'Huawei Allmänt' started by Kurbits, Aug 27, 2012.

1. Kurbits

Kurbits Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter med min nyanlända Ascend D1 och hittar väldigt lite skrivet. Det verkar som att jag är tidig på att få tag på den.

Vanliga D1 (ej quad) uppfattar jag som Huaweis paniklösning för att hålla alla som är arga för att D1 Quad aldrig dyker upp på mattan. Panel och "case" är samma som D1 Quad kommer att ha medan mycket av den interna hårdvaran (cpu, gpu) är samma som Ascend P1.

Mina tidiga och subjektiva intryck är:

Väldigt bra skärm med fantastisk färgåtergivning. Bästa skärmen jag sett.

Avskalad och stilren layout. Byggkvaliteten känns god. Litet minus för plastig baksida.

Ligger bra i handen och är välbalanserad. Trots stor panel känns den inte tokstor.

Väldigt rapp. En enorm skillnad mot min tidigare telefon (Huawei 8800 med ICS 4.0.4).

Kameran är snabb och bilderna ser bra ut. Ett plus för autofokusen som fungerar bra. Till skillnad från andra delar är kameran inte stock ICS.

Snabb GPS.

Gränssnittet är i princip en ren ICS 4.0.3. Det innebär att det blir rätt avskalat och trevligt. Det finns teman och 3D effekter inlagda med de är avslagna per default. När Huaweis 3D effekter är påslagna blir saker och ting fula och långsamma. Lätt att slå av men bekräftar den bild av Huawei som jag fick av genom min förra telefon. Väldigt duktiga på hårdvara. Chockerande kassa på mjukvara.

Jag var orolig att jag inte skulle kunna installera vissa Apps på Google Play men har ännu inte stött på några problem.

Den var inte rootad när jag fick den.

Jag betalade 490$ med frakt från Kina (hotmid.com) Fick telefonen 11 dagar efter beställning. Åkte på en tullavgift på runt 250 kr.

2. Kurbits

Kurbits Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter en del om och men har jag nu fått root och recovery på min Ascend D1 (u9500)

Först följde jag steg 1-7 här:
    http://johnnyparanoia.blogspot.se/2012/06/how-to-root-huawei-ascend-p1-u9200.html
    I steg 1 valde jag ("just the tools...")

Sedan fick jag frifräsa lite för att få in ClockWorkMod Recovery. Beskrivningen nedan skrev jag i en kommentar på bloggen länkad ovan

I managed to install recovery (ClockWorkMod Recovery v5.8.4.5) after a lot of messing around.

First i installed Android Control (to c:\AndroidControl)
    I downloaded cwm_touch_recovery_viva_beta.img and put it in c:\AndroidControl
    Then i went into the phones download mode (or whatever it is called) by:
    a: Turning off phone and wait a while
    b: Hold Volume down and connect usb cable from computer

Now a new device shows up called Blaze. No driver could be identified. (in W7x64)
    I Selected it in Device Manager and forced it to use "Android adapter ADB Interface" (I selected: Update driver software / Browse my computer... / Let me pick from a list... / Mobile phone (I think it was) / Android adapter ADB Interface).
    I had the driver availible there. This might be from installing HiSuite earlier.

Now i started the command prompt (cmd) and went to c:\AndroidControl.
    Then i ran the commands:
    "fastboot devices" (to confirm that the device was identified. If no device is found an error will be thrown.)
    "fastboot flash recovery cwm_touch_recovery_viva_beta.img"
    "fastboot reboot"

Baseband version is: "IMC1202_20120620_PENTA"
    Kernel version is: 3.0.8-00028-gf1d0793 android@localhost #1
    Build number is: U9500-1V100R001C00B215

3. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Spännande att höra! Jag hoppas de får ut D Quad XL på den europeiska marknaden snart.

4. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

5. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns nu i lager.

6. mrgorgo

mrgorgo Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7a
    Jag är väldigt sugen på en sådan här dock så i XL utförandet.

7. mrgorgo

mrgorgo Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7a
    Verkar dröja med D1 XL!