Huawei p20 pro eller Galaxy s9+

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av maffka, 3 maj 2018.

1. maffka

maffka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Funderar och velar fram och tillbaka har nu bestämt mig för en ny telefon, och har idag Sony Xperia XZ vilket jag inte är speciellt nöjd med...
    Kameran är kass och batteri tiden är urusel!!! Klarar inte en arbetsdag utan stödladdning.
    Därför känns det som att Huawei och Samsung klassar in som två telefoner med bra kamera och bra batteritid.
    Eller är det något som jag missar med dem som är nackdelar?

Har haft samsung tidigare men tycker att dom har för mycket skit i sina telefoner, och som sagt detta är min andra Sony vilken jag inte alls är nöjd med...

Hoppas att kunna få lite hjälp här med att välja.

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Båda telefonerna är ju bra så det är lite av en smaksak. Känn på båda och välj den du får mer tycke för.
    Jag hade personligen valt P20 Pro. Det beror på att den kommer utan edge kanter, bättre batteritid, kanske aningen vassare kamera.
    Skärmen i S9 är nog lite vassare och telefonen har trådlös laddning som plus. Och Samsung Pay.
    Men det är 2 grymma telefoner.

3. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

P20 Pro saknar hörlursutgång, kan vara värt att tänka på. För egen del är valet OnePlus 6.

4. maffka

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Väldigt väldigt sällan som jag använder det... Använder BT kåpor på jobbet och fritiden.

5. maffka

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Får helt enkelt åka och klämma lite på dem, men det lutar nog faktiskt lite åt huawei och få testa något helt nytt.

6. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Kameran ska på papper vara bättre men s9+ piskar den. Sen e batteritiden på p20 plus bättre. Men p20 pro har ingen stabilitation på inspelning så s9+ piskar den där med. Tro mig, just stabilitation är guld värt. Sen är inte edgen så brutal som den här brukat vara. Inga fel klick än så länge. Sen är kvaliteten på skärmen fantastisk.

pmugghc gillar detta.
  7. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 399
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    jag har båda, och kommer med största sannolikhet att göra mig av med samsungen - om jag inte lyckas försvara för mig själv att ha kvar den bara för att titta på film på i badkaret :P. inte för att den är så dålig att den skulle duga bara till det, verkligen inte! men måste jag välja så tar jag av dessa två p20 pro.

för min del så är p20 pros kamera mer användbar och ger i mitt tycke oftare bilder jag är nöjd med. den där zoomen alltså... :-*<3. men jag kan inget om fotografering så värdera det omdömet som du vill.

rent hanteringsmässigt är samsungen lite klumpigare på alla sätt.

batteritiden i p20 pro är bättre men s9+ har helt ok batteritid också.

programvara utifrån att jag använder nova launcher i bägge känns i övrigt hyfsat likvärdigt. kanske att jag hittar runt i samsungens inställningar något lättare, men det kan vara för att man är mer van vid samsung. men i andra vågskålen har vi svepnavigering på fingeravtrycksläsaren i p20 pro, vilket jag föredrar alla dagar framför att åbäka mig med skärmknappar. sen är det ju å andra sidan det med samsung pay, det är ju ganska trevligt att ha förstås.

sen har vi skärmen. och då finns det förstås inget att diskutera längre, samsungskärmen har ingen like helt enkelt. men det behöver ju inte betyda att man går och lider av det om man skaffar en annan telefon. edgearna är ju bara trams iofs, men de har ju blivit lite mindre markanta för varje år och jag störs inte av dem i s9+

notchen är inget bekymmer - jag tordes skaffa p20 pro enbart för att det skulle gå att dölja den, men det tog inte många timmar innan jag insåg att det störde mindre att ha den synlig än att ha ett svart fält där.

trådlös laddning och 3,5mm-uttag har ingen betydelse för mig personligen

och om vi nu ska vara lite ytliga så är båda grymt snygga - jag gillar formen bättre på s9+ och färgen (twilight då) på p20 pro :)

en detalj som egentligen inte har med själva telefonen att göra men som ändå blir av en viss betydelse - för s9+ finns det ett utmärkt skärmskydd (whitestone dome) men för p20 pro är jag inte säker på att det kommer att finnas något riktigt bra, iaf inte i tempered glass.

snabbhet och flyt känns helt ok i båda två, men vill man verkligen känna hur håret fladdrar av fartvinden så väljer man istället en oneplus :) (jag har en 5T också, och den har en riktigt hyfsad kamera om än inte i klass med någon av dessa samt en bra skärm men förstås inte lika bra som samsungen. däremot utklassar den båda i snabbhet och programvara. det enda jag egentligen saknar i den är IP-klassningen - det var ju det där filmtittandet i badkaret... men det ska ju tydligen komma i Oneplus 6)

Franke, Hanseman, Ara och 3 andra gillar detta.
  8. maffka

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Spontant just nu känns det som det blir P20 pro då den känns lite mer prisvärd

9. Larskrister

Larskrister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Sitter och funderar på ungefär samma sak. Står mellan S9, S9+, P20 pro eller att vänta och se vad oneplus 6 blir för något. Har en S7a som jobb telefon och samsung pay och deras always on display tycker jag är rätt smidigt, så jag är väldigt kluven.

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Always on finns på P20 Pro också.

11. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har inte haft S9 men S8+ och Note 8. Men ingen av dem har fått mig att kunna överge iOS. Älskade min iPhone X men sen skaffade jag en P20 Pro och nu sitter jag med den i handen och min iPhone X är såld. Älskar kameran på P20, bra flyt och allt känns bra, zoomen är otroligt användbar. Första luren som 5x zoom är användbar på. Men klart, värdesätter man inte kameran så mycket kanske en S9 skulle duga :)

12. maffka

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Kommer att beställa en p20 pro men får väl vänta på den ett tag då den lila inte finns i lager.