Huawei U8220 eller HTC Tattoo?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av trumpet, 9 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är lite i svängarna att köpa en Android-mobil i budgetklass, och skulle gärna vilja ha en andra åsikt gällande vilken av Huawei U8220 och HTC Tattoo som är mest prisvärd.

    Förutom de basala funktionerna (ringa/sms:a) är det väl främst internet (via wifi och 3G) samt applikationerna som lockar, medan kamera och mp3-spelare känns mindre väsentligt. Halvkass batteritid verkar vara svårt att undvika bland Android-mobilerna, men det vore föredragbart om man slipper ladda den varje dag vid sparsam användning. Vet att HTC Tattoo har längre batteritid på pappret, men är inte säker på hur det är i praktiken.

    Om någon har testat båda mobilerna vore jag som Android-novis tacksam för råd! Ni kan bortse från prisskillnaderna...

    PS. Om tråden ligger i fel sektion av forumet får ni gärna flytta den; hittade ingen kategori som kändes lämplig.
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag skulle utan tvekan välja U8220, då dess skärm är såpass överlägsen som den är. Batteritiden är ok på den, för att vara en androidlur. Betydligt bättre än HTC Dream (G1).

    Och jag flyttar tråden till forumet "Köpråd".
     
  3. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Jag skulle vilja tipsa om Samsung Galaxy Spica som också är billig. Den har snabbare processor och bättre batteritid än de du nämnt.
     
  4. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, hur ofta behöver man ladda den på ett ungefär? Jag kommer som sagt inte använda kamera, video och mp3-spelaren speciellt mycket.

    Har du någon erfarenhet av HTC Tattoo?

    Har spanat lite på den, men den erbjuds tyvärr inte av Tre som jag använder nu. Vill gärna fortsätta på ett abonnemang av den typen jag har nämligen och då är det främst Tattoo och U8220 som gäller...
     
  5. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Helt klart Huawein om valet står mellan dessa!
     
  6. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar vara den allmänna åsikten. I och med att Huawein är billigare lutar det över lite åt det hållet, men batteritiden ser ju på pappret ut att vara i futtigaste laget (särskillt med tanke på att jag kommer att binda mig i två år och det antagligen kommer att ha slitits ganska rejält tills detss).
     
  7. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att du kommer ha så mycket bättre batteritid med en Tattoo än u8220.

    Vet inte hur det är med dessa, men min Spica klarar ca 3 dagar med normalt användande. Du bör förvänta dig att du kommer behöva ladda den varje natt. så är det med vilken smartphone du än väljer.
     
  8. 1an

    1an Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    U8220 skulle jag se som det självklara valet, speciellt när du säger att du vill kunna surfa och använda applikationerna.

    Med Tatoon är det många applikationer som inte är kompatibla med den lågupplösta skärmen och så känns skärmen för liten när du surfar på internet.

    Jag har testat båda och har haft min U8220 sen Tre började sälja den och jag är fortfarande mycket nöjd.

    Angående batteritiden så vet jag inte hur bra HTC tatto är men tror att den är bättre än U8220 i praktiken. Själv var jag van med att inte behöva ladda mer än 1-2 ggr i veckan med min gamla SE k750i så först kändes det dåligt att man skulle behöva ladda varje natt. Men det är ju inte krångligt att bara stoppa i laddaren det sista man gör innan man går och lägger sig och det är inte heller något jag stör mig på.

    En fördel med HTC tatoo är ju htc sense som har blivit populärt och fått bra kritik medan en fördel med U8220 är att den har blivit lovad en 2.1 uppdatering.
     
  9. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag skulle aldrig binda mig två år för att mobiler slits snabbt och det kommer mycket nytt på den tiden. 18 månader som 3 har tycker jag är i mesta laget, önskar att de hade haft 12 månader också...
     
  10. Märdin

    Märdin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle precis skriva det samma, 18 månader för 299 så ingår telefonen också. Då får du ringa/smsa å köpa paket för de 299. 89 eller 149 går direkt till internet och sen finns det sms- och samtalspaket också.
    Går du in i en trebutik eller ringer dem kan du säkert få bort anslutningsavgift (250) och få någon månadsavgift på köpet!
     
  11. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Då skulle jag välja U8220, i värsta fall kan du ju köpa ett extra batteri.:)
     
  12. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingår verkligen paketen i de 299 "fria" kronorna? Har haft ett liknande tre-abonnemang tidigare och då ingick sms, mms, datatrafik och samtal, men inte eventuella tilläggspaket.
     
  13. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vid närmare granskning verkar det faktiskt som att det stämmer. I så fall kan jag lägga till 3000 fria sms och 5GB uppkoppling i månaden och ändå få drygt en hundralapp över till samtal.

    Som ofta är fallet poppar det upp fler frågetecken ju mer klarhet jag får i allt, så tänkte ställa ett par frågor till:

    Hur står sig 5GB/månad i uppkoppling? Jag har inte tänkt använda den i video- och musiksyfte, utan främst för "vanliga" hemsidor.

    Om jag istället spanar på 299-kronors abonnemangen öppnar sig lite andra intressanta alternativ, varav det mest intressanta är en iPhone. Vet att det här är ett Android-forum och kanske därför lite partiskt, men frågar ändå: En Huawei U8220 i 18 månader eller en iPhone i 24?

    Tacksam för svar :)
     
  14. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Mitt spontana svar är 18 månader, jag kan inte tänka mig att binda mig i 24 månader efter att jag gjorde det misstaget med 3 och hade en Motorola A920...
    Gå hellre upp lite i pris och ta iPhone med 399/mån i 18 månader (om det funkar, har inte kollat på hemsidan), du kan ju använda potten till tjänster också.
     
  15. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan ju tillägga att det inte handlar om en 3GS utan om en 3G. Just nu står det mellan den, Huawei eller Nokia X6 (som ju inte kör Android; lite synd). Tyvärr har jag nått mitt pristak, så det är 24 månader som gäller om jag ska köpa iPhone eller X6. Jag har använt min nuvarande mobil i 26 månader och inte haft något problem, men den är samtidigt väldigt basic och känns inte som det finns mycket som kan gå sönder på den.
     
  16. trumpet

    trumpet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fortfarande inte fått tummen ur och beställt ny mobil, men nu har jag bestämt mig för att ta tag i det. Nu är dock alternativen förändrade: antingen Huawei U8220 eller Sony Ericsson X10 Mini. Någon hjälpsam själ som har några funderingar?
     
  17. MrGoose

    MrGoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Då skulle jag välja U8220, jag tror att skärmen kommer kännas i minsta laget på X10 minin.....:teeth:
     
  18. Zedarion

    Zedarion Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag skulle vilja pusha för en Acer liquid den kostar lite mer än en Galaxy Spica U8220 och HTC tatto med ca 6-700kr. men är överlägsen dom alla. jag äger en själv och är jättenöjd.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.