Hungriga betatestare sökes - "Luncha V0.6.2"

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av gruffy, 12 aug 2009.

1. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Hej!

Jag har knåpat ihop en liten applikation för Android som hjälper till att hitta bra matställen. Den använder www.kvartersmenyn.com som data.

Klipper in den lilla readme/changelog som finns:

Funktioner/Features
    -------------------
    Denna applikation hjälper dig att hitta matställen. Den använder data från www.kvartersmenyn.com för att presentera detta på ett smidigare sätt än att surfa på denna site.

- Använder www.kvartersmenyn.com som data. (Försökt att få tillstånd per mail....inget svar => tolkar det som OK)
    - Sökning via Stad/Stadsdel/Restaurang
    - Sökning via sökord/filter
    - Visa HTML-version av vecko-meny per restaurang.
    - Visa på karta var restaurangen finns
    - Sparar sökningar i databas så att man kan ta fram dem igen. Sorteras efter popularitet, dvs hur många gånger de använts.
    - Ladda om/uppdatera sökning.
    - Favoritlista på restauranger.

Funktioner som kanske kommer
    -----------------------------
    - Sök via karta...var är jag? Jag är sugen på fisk...visa alternativ på kartan. (I dagsläget är denna data osmidigt att komma åt och det skulle krävas "en laddning av data" per restaurang. Detta skulle förmodligen ta en del tid/data så för tillfället är den inte påbörjad.)
    - Betygssystem av restauranger (lokalt)
    - Betygssystem av restauranger (online och delat med andra) (Till detta behövs hjälp av kvartersmenyn.com alternativt annan server.)
    - ???? <--- Här kan du fylla i och hitta på!

Gruffy

Nu är det så att om några av er vill prova denna och ge feedback på den (buggar/förslag etc) så vore det kanon. Den finns här (och kräver alltså manuell installation): Luncha V0.6.2

Tack för all eventuell feedback!

/Gruffy

Last edited: 17 dec 2009
  2. hubako

hubako Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fan vad kul! En smart och användbar app! Uppfinningsrikt!
    Lycka till med utvecklandet!

/Anton

3. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trevligt, enbart funktionen "- Lägga restaurang på favoritlista." räcker för att den ska vara riktigt inressant att använda. :)

4. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Google har en liknande app. Places Directory

5. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    En sak som skiljer är väl att Luncha faktiskt kan presentera menyer (dvs "Dagens Lunch") i och med att restaurangerna går in själva och uppdaterar denna info på kvartersmenyn.com. Dvs, tanken är inte i första hand att lista restauranger, utan att faktiskt kunna se vad de serverar till lunch etc. Skall se om jag kan meka lite screenshots etc (i kväll eller annan dag) så får du se hur jag menar...eller så provar du den! :-D

/Gruffy

6. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser ut att funka bra vid snabbt test :)

7. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har inte hunnit prova ännu, men en koppling mot geonames för att plocka fram platsen man är på via gps och sedan få se vad som serveras runt om en skulle ju kunna vara riktigt trevligt :)

jobba på :)

8. Dagge

Dagge Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Kanon! Tackar för det. Länk till filen finns i första posten.

Mvh
    Gruffy

10. Beakon

Beakon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Grymt bra programidé !!

Recension är en funktion som jag skulle vilja ha med i betygsättningen.
    Kan vara bra och kunna skriva varför stället är dåligt/bra.

11. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkar riktigt fint. Synd bara att det inte är så många resaturanger i centrala malmö som har lagt upp sina menyer, men det är ju inget som programmet kan klandras för.

Förutom de saker som redan finns med i readme-filen kan jag inte komma på något som saknas.

Bra jobbat!!!

12. gimbltweed

gimbltweed Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle gärna se att jag kunde bocka för fler kategorier samtidigt. (ex sushi OCH husman)

13. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Hej!

Tack för alla positiva kommentarer! Det gör det ju alltid lättare att fortsätta.

Min tanke är att försöka få till någon slags "local position search", men i dagsläget så skulle det kräva en hel del trafik till kvartersmenyn. Ett alternativ skulle vara att jag laddade hem all data lokalt och hade en "lokal kopia", men det känns inte bra då det dels inte är min data, samt att den måste synkas efter att det görs uppdateringar etc.

Betygsystem är ju något jag vill ha in...helst genom en central server (och heltst via kvartersmenyn). Det jag åtminstone kommer att prova är att se till att man kan betygsätta samt skapa en favoritlista lokalt.

Bocka för fler kategorier: Håller faktiskt på att undersöka detta. Som det är nu så görs själva sökningen av servern (dvs jag begär bara en sökning) så det bygger på att jag kan hitta ett sätt att "skicka in mer än en sak" i denna sökning. Mina första försök ser positiva ut...vi får se!

Jaha, jag funderar/provar vidare lite med programmet...återkommer med info om hur det går och nya versioner, så att ni får prova etc.

Mvh
    Gruffy

14. stening

stening Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet inte om jag var blind men vore faktiskt ganska nice om möjligheten fans att söka på matställen nära sin gps position så man enkelt fick en överblick om man var på stan att se vart man kan äta med gångavstånd till :)

15. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har länge velat skriva en app som visar karta över restaurangen så man kan pricka in var man sitter. Det har stor potential för s.k restaurangtorg omgärdade av flera olika restauranger med gemensamma lunchbord (typ Kista Centrum restaurangtorg). Innan alla kollegor hunnit hämta sitt käk på diverse platser har det hunnit formeras platser av lunchande kollegor som de andra måste försöka hitta. Om man snabbt kan se dessa på en karta underlättas den sociala sammanstrålningen.Dvs den som satt sig prickar in sig manuellt på kartan :) Det bygger på att alla är kopplade till en gemensam knutpunkts-server via vilken kartuppdateringen koordineras.

16. milo

milo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vart grymt sugen på raggmunk och fläsk :)
    Så jag fick ringa runt på dom lokala lunchställena för att kolla vilka som hade det på menyn idag, tänkte direkt att en app som kollar dagens lunch på restaurangerna vore ju grymt, gick in och tänkte fråga om någon var sugen och skriva en sådan och hittade denna, visst är android och utveckling underbart :D
    Kunna ställa in radie efter position och få upp lunch menyerna från restaurangerna i närheten.
    Stort tack och hoppas på att denna kommer kunna/kan göra precis det jag efterfrågade.

17. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du menar latitude? :)

18. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Verkar vara lite utf-8 mismatch. Mina åäö får vågiga sträck eller andra fula tecken. Beror detta på att jag kör cyanogen kanske?

19. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Skitnajs! :)

Inte ditt fel, men lite synd att dom inte har alla restaurangerna som är nära jobb (v.hamnen malmö).

Som sagt inte ditt fel dock ;)

kommer bli en klockren app när funktionaliteten börjar läggas på när ramverket är "färdigt" :)

20. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Får även jag samma skumma tecken som sandos (även här med Cyanogen-rom). Annars en mycket trevlig app, defintivt en grym idé!

Har bara ett problem just nu.. det är alldeles för långt till lunch.. :P